Archiv für christliche Kunst: Organ des Rottenburger Diözesan-Kunstvereins — 33.1915

Nr. 3
Drei Kirchen in einem Dorf, [2]: ein Gang durch die drei restaurierten Kirchen Ummendorfs, ihre Geschichte und Kunstgeschichte

scopi constantiensis vicarius in pon-
tificalibus generalis. Recognoscimus
per praesentes, quod sub anno clo-
mini Millesimo quingentesimo Die
Dominica Jubilate in villa umendorff
prope opidum Bibrach solemnia
pontificalia exercentes Capellam ibi-
dem in Honore Sancti Johannis
baptistae fundatam consecravimus,
Deinde duo altaria nova1) in eadem
capella constructa, altare videlicet
summum in honore Beatae Mariae
virginis ac Sanctorum Johannis bap-
tistae, Jacobi Maioris, Gregorij, Jero-
nymi, Ambrosii, Augustini, Jeorij2)
ac Johannis et pauli3). Altare vero
infimum in honore sanctorum An-
thonij, Jocobi minoris, Valentin!,
Leonardi, Annae, Elisabethae, Justi-
nae, Fidae(?) et Apolloniae virginum
solemniter consecravimus. Statuen-
tes anniversarium diem dedicationis
tarn capellae quam altarium in do-
minicam proximam ante festum
Sancti Martini episcopi peragendum
illumque solemniter celebrandum.
Cupientes denique, ut dicta capella
cum suis altaribus congruis fre-
quentetur honoribus cristique fideles
eo libentius eo confluant ad eandem
quo ibidem dono coelestis gratiae
se conspexerint uberius refectos,
omnibus et singulis cristifidelibus
vere poenitentibus, confessis et con-
tritis, qui in supra dictorum tarn
capellae quam altarium Sanctorum
patronorum et dedicationis festivi-
tatibus devotionis causa illuc con-
fluxerint et pie pro fabrica seu orna-
mentis eorundem, conservatione seu
reparatione manus porrexerint adiu-

befonders über diesen wichtigen, vielgeprüf-
ten Zeitgenossen her Reformation C. I
Glatz (Pfarrer in Neufra): Zur 'Geschichte
Hugos von Laudenberg im Freiburger
Diözesanarchiv 7 (1875) S. 101 ff.; ferner
Freiburger Diözefanarchiv 3 (1868) S. 11 ff.;
S. 87 ff.; 4 (1869) S. 127 ff.

*) Heute und seit dem Neubau im
18. Jahrhundert wohl von jeher steht nur
ein Altar in ber Kapelle.

3) St. Georg.

3) Wohl als Wetterheilige, zu deren
Ehren heute noch in Oberschwaben, z. B.
Riedlingen, die zweite Oeschprozession ge-
halten wird.

trices, de omnipotentis dei miseri-
cordia ac Beatorum petri et pauli
sanctorum eius confisi suffragijs,
auctoritate etiani ordinaria dicti do-
iiiini nostri Constantiensis quadra-
ginta dies indulgentiarum de ini-
unctis eis poenitentiis misericorditer
in domino relaxamus, praesentibus,
perpetuis, futuris teniporibus dura-
turis. In quorum omnium et sin-
gulorum fidem et testimonium prae-
missorum litteras praesentes inde
fieri et sigilli nostri pontificalis ius-
simus et fecimus appensione com-
muniri. Datum et actum anno, die
et loco praenotatis, indictione tercia.

Negestuotiz auf Vorderseite Mitte:
Consecratio capellae S. Johannis
Baptistae in Umniendorf; am Rand
außen unten: Johannes Beck notarius
manu propria; am obersten Rand: sub
fratre jacobo murer tunctempore
plebano in Ummendairf anno XV".

II a.

Deutsche Ilebersetzung.

Wir, Daniel, von Gottes und des apo-
stolischen Stuhles Gnaden Bischof von
Bellino (?), bischöflicher Generalvikar
des hochwürdigen Vaters in Christo und
Herrn, Herrn Hugo, Bischofs von Kon-
stanz von derselben Gnaden, geben mit
gegenwärtigem (Brief) zu erkennen:
Wir haben im Jahr 1500 am Sonntag
Jubilate in dem Weiler Ummendorf,
nahe der Stadt Biberach. in feierlichem
Pontifikalamt die ebenda zu Ehren des
hl. Johannes des Täufers gebaute Ka-
pelle geweiht. Hernach haben wir die
zwei neuen, in derselben Kapelle errich-
teten Altäre feierlich geweiht, nämlich
den Hochaltar zu Ehren der seligen
Jungfrau Maria und der Heiligen Jo-
hann Baptist, Jakobus des Aelteren,
Gregor, Hieronymus, Ambrosius, Augu-
stinus, Georg und Johannes und Paulus,
den niederen Altar aber zu Ehren der
Heiligen Antonius, Jakobus des Jünge-
ren, Valentin, Leonhard. Anna, Elisa-
beth, Justina, Fides (?I und Apollonia,
der bl. Jungfrauen. Als Jahrestag der
Weihe, sowohl der Kapelle als der Al-
täre, bestimmen wir den letzten Sonn-
tag vor dem Fest des hl. Bischofs Mar-