Archivio storico dell'arte — 1.1888

Fasc. III
Nouvi documenti

NUOVI DOCUMENTI

verso Dio; e sentendo non lontana la morte, nell'a-
prile 1563, volle provvedere alla sorte del suo Antonio.
Considerato che in dieci anni gli aveva donato più di
duemila scudi, non volendo che si dubitasse dell'onestà
di lui o ch'egli andasse a servir altri, dichiarava solen-
nemente innanzi al notaio averlo in conto non di servo
ma di figlio, encomiava (pianto egli aveva operato, lo
liberava da ogni qualsiasi molestia per rendimento di
conti. Antonio che professava di rispettarlo e di amarlo
non solo come signore e protettore, ma come padre,
prometteva, sapendo di fargli cosa grata, di pregar Dio
per la salute del proprio benefattore in questa e nel-
l'altra, vita; si obbligava a regalare pranzo e cena a
tredici poveri ogni anno nel giorno sesto di marzo, na-
talizio di Michelangelo, o nel giorno della morte di lui:
assegnava cento scudi per dote nuziale alla sorella Be-
nedetta che da molti anni era pure in casa di Miche-
langelo, volendo che la dote giovasse alla salute del-
l'anima del padrone, come se procedesse direttamente
da lui: prometteva pure dote uguale ad un'altra sorella
come se fosse elemosina data da Michelangelo. Il quale
approvava e lodava, contento dell'amore di quella fami-
glia di contadini non più povera per la sua generosità.
(Dog. 111).

Tale era nelle pareti domestiche l'artista terribile,
che rispondeva severe parole a Papi e Principi; l'uomo
austero, irritabile, solitario, che fu accusato d'avarizia
perchè trattava parcamente se medesimo.

E. De Paoli

I.

Indictione 5, mensis maii, die 20, 1562. — In pre-
senta etc. Cum sit prò ut infrascriptae partes asse-
ruerunt quod alias magnificus d. Michael Angelus Bo-
narotus sculptor fìorentinus emerit a Jo. Francisco Ama-
tore, detto il fattorino, tutore 1 filiorum et heredum
quondam Francisci Amatore de Castro Durante, alias
Urbino, olim familiaris ipsius d. Michaelis Angeli, sex
loca Montis Fidei Urbis prò pretio centum quinquaginta
scutorum auri in auro prò quolibet loco dicti Montis,
constituentium in totnm scutos sexcentos triginta auri
in auro, et successive idem d. Michaelangelus dieta
loca vendiderit cuidam Hispano prò eodemmet pretio,
prò ut de predictis omnibus latius constare asseruit
publicis instrumentis rogatis per d. Bartolomeum Cap-
pellum, dicti Montis secretarium de presenti mense salvo
veriori tempore etc... et quia veritas fuit et est quod in
emptione per ipsum d. Michaelem Angelum facta, nullae
intervenerunt pecuniae, sed fuit facta prò faciliori ven-
ditene dictorum locorum, et ut pecuniae successive
possent in bonis stabilibus investiri in territorio Castri
Durantis, velitque ad presens idem d. Michaelangelus
bonam fidem et rei veritatem erga dictos heredes et

1 Urbino nel suo testamento 24 dicembre 1555 aveva nomi-
nato tutori dei figli Michelangelo LSonarroti, Roso de" Rosi e
Pierfilippo Vandini di Casteldurante.

eorum tutorem prefatum recognoscere, ac protium dic-
torum locorum eidem tutori ad effectum predictum
consignare et ab eodem ut par est quietantiam habere ;
hinc est quod personaliter constituti prefati d. Michaelan-
gelus et Johannes Franciscus tutor prefatus, sponte etc.
ac omni meliòri modo etc. premissa omnia etc. medio
tiramento etc. vera fuisse etc. asseruerunt et quilibet etc.
asseruit etc. et ulterius idem d. Michaelangelus nunc
manualiter etc. solvit etc. oidem d. Johanni Francisco
tutori prefato presenti etc. dictos scutos sexcentum-tri-
ginta auri in auro pretium dictorum locorum in tot
auro etc. Postquam etc. vocavit etc. renunciavit etc. et
generaliter etc. et tam de dictis scutis sexcentum tri-
ginta prò sorte principali quam do omnibus fructibus
eorumdem usque in presentem diom decursis, videlicet
scutis vigiliti quatuor similibus, (pios medio iura-
mento etc. Imbuisse etc. confessus fuit etc. ab eodem
d. Michaelangelo presente etc. ipsum dominimi Mi-
chaelem Angelum ut supra quietavit etc. per pactum etc.
dictosque sexcentum triginta scutos auri in auro ac
fructus illorum exactos, detractis tamen expensis usque
in presentem diem factis, investire promisit idem Jo-
hannes Franciscus tutor prefatus in tot bonis stabilibus
in terra Durantis sive eius territorio, equivalentibus
dictas summas, cum cautelis solitis et consuetis iuxta
solitimi dictae torrae Castri Durantis, infra quindecim
dies proximos; alias teneri voluit ad restitutionem dic-
torum sexcentorum triginta scutorum auri et fructuum
prefatorum et ad omnia alia damila etc. premissorum
occasione patienda; et quod ipso d. Michaelangelus pos-
sit capere dictas pecunias ut supra solutas ad cambium
et recambium seti interesse sumptibus ipsius Johannis
Francisci in commodum et utilitatem dictorum heredum,
et interim pecuniae prefatae stent penes eumdem Johan-
nem Franciscuni tutorem, risico periculo et fortuna
ipsius: et pariter promisit infra mensem proximum,
dare instrumentum publicum dicti investimenti eidom
d. Michaeli Angelo presenti ut supra, hic in Urbe,
omnibus ipsius Johannis Francisci sumptibus etc. alias
quod ipse d. Michaelangelus possit dietimi instrumen-
tum extrahi facere sumptibus etc. ipsius Johannis Fran-
cisci. Personaliter constitutus d. Julius Brunellus de
Eugubio U. I. doctor 1 sciens etc. sponte etc. ac omni
meliori modo etc. suprascriptae promissioni et obliga-
tioni ac omnibus et singulis in presenti instrumento
contentis uti principalis accessit penes etc. eumdem
d. Michaelem Angelum etc. idem Johannes Franciscus
indemnem etc. promisit etc. Quae omnia etc.

Actum Romae in domo ipsius d. Michaelis Angeli
in regione Trivii, presentibus etc. domino Horatio Ba-
stoia clerico Castri Durantis et Antonio Johannis Mariao
del Zoppo de eodem loco, testibus etc.

(Arch. dei Notai Capitolini. Atti di Curzio Saccooci,
Voi. 1520, pag. 360).

1 Giulio Brunelli da Gubbio, podestà di Casteldurante, sposò
nel 1599 Cornelia Colonelli vedova di Urbino.

t