Archivio storico dell'arte — 1.1888

Fasc. X
Nuovi documenti

NUOVI DOCUMENTI

Primo. Super Petitione R,ni D. Carlis Rachanaten-
sis medio Joanne Fiorentino cum litteris Creden-
tialibus Cum intentus sit ad expeditionem fabrice
de Cuppula maxime et alijs, Petentis subsidium de
lignis prò 4°'' fornacibus Prete: Cum de suis non
habeat amplius neque sint ad opus.

Attenta carentia lignorum quorumcumque in syl-
vis Comunis que sunt quasi penitus destructe et
Annichilate Et ex alio latere ut cognoscat Rmus D.
Carlis nos semper promptos et inclynatos ut tenemur
subuenire et Auxiliare Fabrice intuitu Yirginis Ma-
rie et sue Rme D. que omnimodam in nos habet po-
estatem. Ex nunc auctoritate presentis Consilij prò
concimine dictarum fornaciarum (sic) dentur per Co-
mune usque in mille salmis ossi: emendi hic uel
alibj cum vantagio Comunis.et ad minorem pretium
si possibile est : si non : excedantur xij floreni prò
Centenario. Et Denarij satisfiant In Nundinis. Et ad
aliud attenta Impossibilitate, non se extendat Co-
mune. Obtentum per Consiliarios Liiij non obstan-
tibus viij contrariis.

LVI.
1496 maggio 22.
Archivio sudd., I. e, 1496, c. 46h-48'.

Infuriando in Recanati la peste, il Consiglio comunale stabi-
lisce di indire una solenne processione alla chiesa di Santa
Maria di Loreto e di offrirle col ricavato di oblazioni ed
elemosine una corona d'oro del prezzo di cento ducati, sup-
plicando il cardinale e il sommo pontiiìce che la corona
non possa mai essere alienata nè adoperata ad altro uso.

xxij Maij 1496.

Consilio M. D. P. Antianorum xxiiij01et cc"'ul" fuit
Propositum Autentice :

Primo. Cum Pestis seuiat, et preuisio humana non
sufficiat Si videtur Devote et votiue recurrere ad
gtam mariam de Loreto : Cum processionibus. Et si
aliud super Inde videtur ordinare prò Commune.

Super quibus habito Consilio Angelli (sic) Ludouici,
Ser Thome Laurentij : fuit autentice Conclusum et
Reformatum : Quod fiant processiones ad SU:n Mariam
die Crastina cum Luminaria Corona et Impensa et
ordine: In omnibus et per omnia prout et sicut fìunt
In die Ste Marie de mense Martij : vltra Illud quod
per Elemosinas et ordinem Mulierum nouiter fìt :
Que processiones Incipiantur cum omni Devotio (sic)
et oratione a Cappella Ste Marie In platea. In qua
Cappella ut iam ordinatum fuit: fiat semper quod
ardeat Lumen et spera. Et tempore Nundinarum :
non possint Intus eam et Cancellos Illos Clausos
reponj mercantie seu alie res neque aliter occuparj :
sub pena xxv Ducatorum De facto et perditionis Re-
rum.

Et In spetiale et precipuum votum prò presenti-

bus tribulationibus Et ad Deuotionem et Reueren-
tiam perpetuam Virginis Marie de Loreto nostre pre-
cipue Aduocate : Et ut nunc et semper Dignetur sua
Misericordia nos a peste et ab omnj malo protegere
et Defendere. Sit auctoritate presentis Consilij De-
cretum Quod fiat per Commune et per Elemosinas
volentium sponte Intento bono contribuere : vna Co-
rone tota de Auro per totum Mensem septembris
proximi futurj Que cum deuotione postmodum por-
tetur ad Stam Mariam et ponatur et Collocetur in Ca-
pite proprio ymaginis Sanctissime Virginis Me de
Loreto Ea Intentione cum effectu exequenda et ma-
nutenenda Quod continuo et Imperpetuum perma-
neat in Dicto Capite prout decet et Deuotio ac Votum
nostrum requirit. Super quo Impetretur non solum
a Rmo D. Cardle sed a Summo Pont. Priuilegium tale:
quod perpetuis futuris temporibus, non possit Dieta
Corona alienarj nec In alium locum uel in alium
vsum conuerti: subpeniset Censurisnecessarijs: cum
omnj prouisione In scentia et Impensa: Ita quod vo-
tum desiderium et animum nostrum Impleatur (sic).
Pro qua quidem Corona fienda expendantur centum
Ducati Aurj Inter Comune et elemosinas predictas :
Et si non contribueretur expendantur omnes usque
ad Centum per Comune : De Introytu Nundinarum
uel vndecumque erunt in Comuni accipiendj.

Additientes. Quod D. P. presentes et futuri cum
vocandis prò accipienda una Cappella per Commune
In tempio diete Virginis de Loreto et continuo of-
ficiar] fatienda mature se consultent et modum et
viam inueniant et reponant in Consilio. Obtenta per
Consiliarios xxxiij nullo contrario.

(Continua) P. Gianuizzi

Documento sul Pisanello.

La lettera, riportata in sunto dal Maffei (Verona
ili., par. Ili, cap. VI, col. 133), di Leonello d'Este al
fratello Meliaduse, in cui è parola del Pisanello, è
stata ritrovata in un codice della Capitolare di Ve-
rona. Il Maffei riportò del documento soltanto que-
ste parole: « Pisanus omnium pictorum huiusce
aetatis egregius cum ex Roma Ferrariam se con-
tulisset, tabulam quanclam sua manu pictam ultro
mihipollicitusest, quamprimumVeronam applicuis-
set ». Ora che noi possiamo studiare il documento,
da cui quello squarcio fu tratto, ci appare strano
che il Maffei non ne estraesse quanto ha tanta im-
portanza per noi, specialmente la notizia del sog-
getto della tavola dal Pisano promessa a Lionello.
Quella tavola rappresentante la Vergine sarebbe
mai la stessa che ora si trova a Londra, nella Na-
tional Gallery, con la visione della Vergine in alto
e i Santi Giorgio ed Antonio nel piano ? Certo è che
nella figura di San Giorgio si volle, non senza qual-
che fondamento, riconoscere la effigie di Lionello ;
e una tale supposizione non sarebbe quindi del tutto