Archivio storico dell'arte — 2.1889

Fasc. III-IV
Nuovi documenti
NUOVI DOCUMENTI

lectissimam gravans nichilominus ipse testator ipsam
dominam isabollam uxOrem suam post ejus mortem ad
relaxandum et restituendum libere heroditatem dicti
testatoris absque detractione alicuius legiptime et trébi-
lianice voi cuiuseumque alterius poreionis quomodocum
quo et qualitorcumque ipsi domine hysabelle vel here-
dibus suis de jure debito vel debende Magnifico et
elarissimo Illustri viro contrascripto domino Bernardino
Ser Ludovico et Antonio fratribus de mazonis fili s
masculis olim Ser Francisci ot Iacobi etiam de mazonis
Et sic sequuta morte diete sue uxoris et heredis in-
frascripte ex mine prò ut ex tunc eidem domino hysa-
belle heredi predicte suprascriptos omnes de mazonis
masculos substituit et instituit per stirpes ot non por
capita seu eorurn ot cuiuslibot eorum filios masculos
legiptimos et naturales et ex logiptimo toro procreatos
in stirpes ut supra ipsis vel aliquibus eorum deceden-
tibus videlicet ipsum dominimi Bernardinum prò quinta
parte Ser Lodovicum prò quinta parte Ser Antonium
prò quinta parte filios masculos dicti olim Ser Francisci
mazoni fratris ipsoruni domini Bernardin] Ser Ludovici
et antonj prò quinta parto et filios masculos ipsius Iacobi
mazoni etiam fratris suprascriptosum prò quinta parte :
Próhibens et vetans ipse testator ipsam heredem suam
quoquomodo voi jure aliquo molestarj posso et inquietarj
in ipsa lioreditate nec in legato ipsi domine hysabelle
facto ut supra de ipsis ducatis tercentum et ubi ipsi do
mazonis herodes ut supra instituti et substituti vel ali-
qui eorum ullo unquam tempore molestaverint quomo-
documque et qualitercumquo ipsam dominam hysabel-
lam in ipsa hereditate vel legato sibi ut supra facto do
ipsis ducatis tercentum ex nunc prout ex tunc et o con tra
illuni vel illos sic molestanteni seu molestantes privavit
ot privat poreione sibi tangente heroditatis predicte et
candem porcionem pervenire voluit eidem domine hy-
sabelle libere: Et sic eisdem vel oidem sic molestantibus
seu molestanti ipsam dominam ysabellam in poreione
partis sue hereditatis predicte instituit et substituit.

Et liane dixit esse et esse volle sui ipsius ultimam
voluntatoni et ultimimi oius testamentum quod et quam
porfocto iure testamenti valore voluit et si jure testa-
menti non valeret voi valebit valere voluit in vini aut
jure codicilorum sive cuiuslibot alterius ultime volun-
tatis que de jure melina valere et tenere potest vel poterit
fnturum.

Cassans et anullans ipso testator orline aliud testa-
mentum unum sive plura etiam si in co vel eis appo-
sita fuissent aliqua vorba derogatoria sub quacumque
yerbarum concoptiono sonantia vel formata etiam si talia
essont de quibus opus fuisset vel esset specialem men-
tionem hic fiorj quia eorum asseruit dixit et protestatus
est se penifuisse et penitere et prò revocati» haberj
velie quoniam sue intentionis fuit et est ipsum testa-
mentum cuiusque alterj voluntati uni sive pluribus pre-
valere quocumque jure prevalere possit sive testamenti
aut Codicilorum aut cuiuslibet alterius ultime vòlunta-
tis ut supra. Mandans mihi notario infrascripto ut de

premissis et omnibus suprascriptis publicum Gonfi ciani
instrumentum.

Actum mutino in monasterio sancto Cicilio seu fra-
trilm minorum civitatis mutine posito extra civitatem
predictam in sacristia dieti monasteri] presentibus to-
stibus ad hec specialiter ore proprio dicti testatoris ha-
bitis vocatis et rogatis videlicet venerabilibus

Fratre Francisco de Conio - Fratre Inocencio de castro
lauro - Fratro Bartholomeo de Carpo - Fratre Iacobo de
burg'o sancti doninj - Fratro thoma de burgo novo -
Fratre francisco do mutina - Fratre matheo de plebo
et Fratre evangelista de Verona, Ordinis predicti omni-
bus habitatoribus in ipso monasterio.

Pitture nella Villa Madama
di Gio. da Udine e Giulio Romano

Poco tempo dopo la morte di Raffaello, il cardinale
Giulio de' Medici scriveva a Mario Maffei, cardinale di
Aquino, discorrendo di lavori a cui dovevansi applicare
Giulio Romano e Giovanni da Udine. A quanto pare,
vi era discordia fra i due artisti e il cardinale Giulio
de' Medici, che fu poi il papa Clemente VII, raccoman-
dava al collega di mettere in accordo i due artisti, da
lui detti pazzi e cervelli fantastici. E furon messi d'ac-
cordo, e di conserva essi misero mano al lavoro. Evi -
dentemento si tratta dello pitture della villa Madama,
assegnate a Gio. da Udine o a Giulio Romano dal Va-
sari, e per tali ritenuto e descritto da Crowo e Caval-
casene (Raphael: his Ufo and workes. II. London. Mur-
ray, 1885). lialdassare Castiglione scriveva infatti a
Isabella Gonzaga, li Hi giugno 1519, che monsignor
Modici stava fabbricando una villa bellissima, visitata
spesso da Leone X; e il Serlio nel 1520 discorre di
parti già finite dell'edificio in costruzione. GÌ' interessanti
documenti qui riprodotti appartengono alla colleziono
del dottor Luigi Azzolini in Roma.

A. Venturi

« R. de in ehr° Pater liti frater Car.me Havemo lultima
di V. Pta del primo del Mese, che ancho noi non siamo
contenti di quei duo pazzi, vostra pt;l veda di accordarli
se si può che Gio. da Uddine faccia i stucchi; et Iulio
dipinga le storie, o al manco faccia i dissegni ot Uddine
dipinga, però vostra paternità veda di assettarla a suo
modo pur che lopra si faccia et perfettamente, et ci levi
questa molestia.

«Quanto alle fonti Vostra paternità faccia fornire i
Condotti ot li viretti et muraglie intorno, intanto noi
sopra ghigneremo ot li in fatto deliberaremo come In
a stare.

« Circa il Casale di S.<o Eustachio vostra pta conio
per laltra le havemmo scritto, veda quanto si può fare con
quelli fi ati di S«" Agnese per che quel partito no piace-
rebbe, quando quel non seguisse pensaremo a questaltro
ad vitain.

« Ho grandiss" consolatone che la S'-i di N. S°r si