Archivio storico dell'arte — 3.1890

Fasc. III
Nuovi documenti

Die 18 mensis maji 1515 supradictus M.gr Albertus
confessus fuit habuisse et recepisse a supradictis Ba-
stiano Lazzari et Gratiano Baptiste totani suprascriptam
quantitatem vigintiquinque florenorum et bolon. octo de
quibus dictus M.gr Albertus pictor l'ecit fìnem et quie-
tationem eto. renuntians etc. obligans etc. jurans etc.
presentibus Cola Baldi Fanciulli de Sancto Stefano et
Biasio Filippi Rustici testibus etc.

29 Dee. 1522. Riformanze dal 1520 al 1525 p. 405, 409,

Octavo : Suplicatio Chicchi aurificis et Alberti ungari
pictoris condemnatorum dicto tem]>ore (Fotesteria Bal-
dassaris Guidonis de Monteveteri) prò mallio contra
Ser Jo : Bapta : Ser Bernardini petentium gratiam quando
habeant pacem et solvantur dimidium.

Bernardinus Alavolinus consultor sorte extractus su-
per oetava de supplicatone Chicchi aurificis et Alberti

pictoris dixit et per fabas sexaginta unam del (sic),

undecim in contrarium non obstantibus obtemptum fuit:
quod attentis narratis in proposito fiat eis gratia etc.

Atto col quale si obbliga Luca Signorelli a dipin-
gere una Croce ch'egli avea promesso ai Sindaci del-
l'amministrazione del San Medardo d'Arcevia, d'eseguire
gratis, dopo compiuta la tavola per la stessa chiesa.

Anselmo Anselmi.

Die xxiiij Junii 1508 inditione xi. Actum in terra
Foche (contrate) in domo Magistri piertidaldi magistri
georgii iuxta plateam de medio bona agamennonis ba-
stiani Thome et alia latera presentibus Bertino Joannis
benedicti et sante angeli santis testibus etc.

Magister Lucas de Signorellis pictor de Cortona cum
esset quod in pictura tabule Ecclesie Sancti Medardi
per ipsum facta promiserit scindicis diete ecclesie ultra
dictam picturam pingere gratis unam Crucem prout ipse
asseruit et dicti scindici vellent se cautelare a dicto Ma-
gistro Luca de dieta Cruce et pictura ipsius, Magister
Fiertidaldus magistri georgi de dieta terra sciens se ad
predicta non teneri sed teneri velie sponte et ex certa
scientia promisit ut prineipaliter Joanni pieri severini de
dieta terra Roche uni ex dictis scindicis Ecclesie Sancti
Medardi presenti et prò se et vice et nomine aliorum
scindicorum diete ecclesie stipulanti et recipienti quod
dictus Magister Lucas faciet et pinget dictam Crucem
bene et cum omni decore et ornamento condecenti et
de auro et coloribus optimis et bonis. Renuntiavit etc.
obligavit etc. juravit etc. etc.

Archivio Notarile di Arcevia — Rogiti di Alfonso
Veneri ad annum.

Contratto di obbligazione in data 26 giugno 1508,
fra la Confraternita del buon Gesù a Jesi e il pittore

Luca da Cortona, per una tavola in cui doveva esser
figurata tutta di sua mano e per la fine d'ottobre dello
stesso anno una Deposizione dalla croce con molte figure.
La tavola non fu poi dipinta dal Signorelli e n' ebbe
l'incarico Lorenzo Lotto.

Anselmo Anselmi.

Contractus obligationis fraternite Boni Jesu et Ma-
gistri Luca de Cortona — In Dei nomine amen. Anno
D.ni mdviii Ind. xi tempore S.mi in Christo patris et
d.ni d.ni Julii divina providentia pp. secundi : die vero
xxvi Junii. Magister Luehas de Cortona pittor etc. pro-
misit et paeto pretio se obligavit Francisco Magistri
Oliverii et Tiberio Mag. Bartholomei de Esio prioribus
fraternite Boni Jesu de Esio et aliis confratribus ejusdem
fraternite etc. etc. pingere unam conam de ligno prò
dieta fraternità cum uno deposito de Cruce cum aliis
figuris circum circa dictam conam prò ornamento diete
cone etc. et dipingere suis propriis manibus per totum
mensem ottobris proxime futuri etc. etc. et hoc prò
pretio et nomine pretii centum ducatorum auri boni et
justi ponderis, et dare habitationem domus, in qua possit
stare ad dipingendum, et panem et vinum et lectum
prò se suisque famulis sumptibus diete fraternite per
totum tempus quo stabit ad dipingendum dictam conam
etc. etc. etc.

Actum in civitate Esii in capella Boni Jesu posita
in Ecclesia S. Floriani etc. etc. Fresentibus Magistro
Fetropaulo pictore de Saxo ferrato sive esino, Fera-
more Bartholomei, et magistro Bitto Stephani de Esio
Sutore etc. (Areh. not, di Jesi Notaio Antonfrancesco
Serangeli Frot. 1307-1308 carta 186 tergo).

Tre Lettere (li Tiziano
al Cardinale Erede Gonzaga

Sfuggite alle diligenti ricerche del Braghirolli, 1 e
quindi rimaste ignote al Cavalcasene ed al Crowe, che
dall'erudito mantovano attinsero tutti i documenti del-
l'Archivio Gonzaga sul grande pittore, queste tre lettere
di Tiziano riguardano un ritratto di Solimano secondo,
commessogli nel 1561 dal Cardinal Ercole, mentre pre-
siedeva il Concilio di Trento. Ignoriamo per ' qual ra-
gione, tra le più gravi cure di riformatore della Chiesa,
il Cardinale non solo sentisse vaghezza di questa ef-
figie del Sultano, ma in pari tempo oi'dinasse al Tin-
toretto anche una piccola battaglia turchesca; ~ è tut-

1 Tiziano alla corte dei Gonzaga, Atti dell'Accad. \ ita-
liana 1881.

2 Avvezzo a composizioni grandiose, il Tintoretto si trovò
a disagio nell'eseguirla, e ne scriveva al Cardinal Ercole:

H."'° et 111."° Monsignor et patron mio oss.mo

Non ho risposto prima che adesso a quella di V. R.'"" et
111.°"' S. perchè desiderava di rispondere insieme con le parole