Archivio storico dell'arte — 3.1890

Fasc. IV
Nuovi documenti

NUOVI DOCUMENTI

et habitatione eorumdem pauperum, qui aliquam domum
in civitate predicta et illi adjacentibus locis prò eorum
receptione non habent, extra et prope civitatem ipsam,
apud figuram Virginis Marie de Quercu, locum valde
aecomodum et idoneum, ex oblationibus et elimosinis
eidem figure pia Christifidelium largitione hactenus
factis, et que prò tempore fierent, fundari, construi. et
edificari facere unam domum curri necessariis officinis,
si eis super hoc per sedem Apostolicam licentia conce-
datur. Quare, prò parte Comunitatis predictorum, nobis
fuit humiliter supplicatimi, ut eis domum hujusmodi
cum Ecclesia sub invocatione ejusdem Virginis Marie
de Quercu, campanili humili, campana, cimiterio, dor-
mitorio, refectorio, claustro, ortis, ortalitiis et aliis ne-
cessariis officinis, ex eisdem elemosinis, fundari, construi
et edificari faciendi, dictisque Pauperibus illam prò
usu et habitatione hujusmodi recipiendi et perpetuo
inhabitandi licentiam concedere, aliasque in premissis
oportune providere... dignaremur. Nos igitur, hujusmodi
supplicationibus inclinati, Fraternitati tue per apostolica
scripta committimus et mandamus, quatinus, si, vocatis
qui fuerint evocandi, ita esse repereris, eidem Comuni-
tati domum hujusmodi cum Ecclesiola seu Oratorio sub
invocatione predicta, campanili humili, campana, cimi-
terio, dormitorio, refectorio etc. fundari, construi et edi-
ficari faciendi licentiam concedere, ipsamque domum
perpetuis usibus eorumdem Pauperum applicare, aucto-
ritate nostra procures; jure tamen Parochialis Ecclesie
et cujuslibet alterius in omnibus semper salvo etc...

Dat. Rome apud S. Marcum, anno... mcccclxvii, un-
decimo kal. novembris, pontif. nri anno IV. 1

II.

1469, marzo 15.

Archivio sudd. Libri Reformationum Comunis Vi-
terbii, voi. XVII, c. 40t e segti.

Congregata nel Palazzo comunale la Società della
Madonna della Quercia, si presenta innanzi ad essa il
Priore dei Gesuati, ed espone: che i suoi Superiori hanno
giudicato inaccettabili due condizioni dei capitoli con-
cordati tra lui ed il Comune; quella cioè di dovere dar
conto al Vescovo dell'amministrazione della Chiesa della
Quercia, e l'altra di porre nell'arbitrio degli Officiali del
Comune il vitto da somministrarsi ai Frati; per il che
rinuncia e si scioglie per sua parte dall'osservanza dei
suddetti capitoli, dichiarando che egli e i suoi Frati,
pur rimanendo addetti al culto della Chiesa, non vo-
gliono più immischiarsi nel maneggio delle elemosine, e
intendono vivere delle loro questue. La Società accetta

1 Diamo la parte sostanziale di questa Bolla, tuttoché pubbli-
cata con qualche variante dal Bussi e dal Cappelletti (op. cit.),
perchè assolutamente indispensabile alla intelligenza dei docu-
menti successivi.

tale rinuncia, in quella parte soltanto che non lede
gl'interessi del Comune; e nomina alcuni Commissari
per acconciare la cosa col Vescovo.

Die XV Martii.

Societate Virginis gloriose ad Quercum, mandato
Magnificorum Dominorum Priorum, ad sonimi campane
ac per famulos dictorum D. Priorum, convocata, et in
sala Beate Virginis Palatii dictorum Dominorum con-
gregata, comparuit ibi Religiosus vir Frater Paulus de
Florentia ordinis Iesuatorum, et corani prefatis M. D.
Officialibus et hominibus diete Societatis constitutus,
exposuit: se, nuper in Urbem profectum, ostendisse ma-
joribus suis et congregationi confratrum suorum instru-
mentum obligationis alias facte inter Comunitatem Vi-
terbiensem et ipsum Fratrem Paulum, nomine totius
ordinis Iesuatorum; quibus fratribus et congregationi
molesta erat obligatio talis, presertim quantum ad duas
conditiones illius, videlicet: quod tenerentur reddere ra-
tionem administrationis Episcopo Viterbiensi; et quod
esset in arbitrio civium Viterbiensium providere vietili
fratrum predictorum: quam obligationem et conditiones,
dicebant fratres predicti, ipsum fratrem Paulum facere
non potuisse. Quamobrem dictus frater Paulus, nomine
totius religionis Iesuatorum, a qua se dixit habere fa-
cultateni et commissionem, tamquam Prior ecclesie cap-
pelle et loci prefate gloriose Virginis Marie ad Quer-
cum, renuntiare se dixit, et renuntiavit in manibus
Comunitatis Viterbii et Societatis predicte, omnibus et
singulis obligationibus, pactis et conventionibus, inter
dictam Comunitatem et fratres predictos alias factis, ut
patet manu mei Hannibalis Cancellarli et Notarii infrascri-
pti, libro reformationum diete Comunitatis per me scripto,
folio 229 sub die xxi Decembris 1468, 1 et omni admi-
nistrationi pecuniarum et oblationum factarum, et que
in posterum fierent in dieta Ecclesia, Cappella, altaribus
et cyppo, sive capsa illius; in quibus se ulterius im-
miscere aut intromittere nullo modo volebant (sic) ; sed
earum administrationem remittebant et curam relinque-
bant Comunitati et Societati predictis : intendentes ipsi
fratres Iesuati, juxta tenorem Bulle apostolice super
constructione dicti loci impetrate, ad quam Bullam se
remittebant, apud dictum locum manere, et ex elemo-
sinis, quas dicti fratres circum circa euntes conquirerent,
vivere, et suis necessitatibus providere. Et declarari
voluit fratrer Paulus antedictus, quod ex elemosinis,
quas ipsi fratres ut supra conquirerent, ipsi non te-
nerentur aliquas expensas facere prò aliquorum victu,
qui ad eum locum concurrerent, vel prò aliis rebus
quibuscumque, nisi quantum ipsis fratribus ex eorum
mera voluntate videbitur et placebit.

Qui Magnifici DD. Priores, Officiales et homines diete
Societatis, intellectis verbis et renuntiatione dictorum

1 Per la mancanza dei Libri delle Riformazioni dal 1461 al 146t>,
non si hanno i primitivi capitoli stabiliti tra i Frati ed il Comune,