Archivio storico dell'arte — 3.1890

Fasc. IV
Nuovi documenti

808 NUOVI

die XXIII Julii.

Congregata Societate gloriose Virginis Marie ad
Quercum etc. presentavit se. coram prefatis Dominis
(Prioribus) et ipsa Societate Frater Paulus Jesuatus.
dicens: se nuper ex Urbe reversum, ubi fratres sui Or-
dinis a Summo Pontifice impetrarant aliam Bullam, cujus
exemplum obtulit, et lectum fuit: et ibi dictus frater
multa narravit de innocentia ipsorurn fratrum, et de
querelis que de se habebantur injuste. 1 Qua Bulla
impetrarant, posse dictum locum 2 tenere et ampliare, ac
etiam confirmabantur per Pontificem conventiones, quas
dicti fratrea fecerunt cum Comunitate Viterbii, modo
rite processerint.

Super quibus rebus habitum fuit in dieta Societate
colloquium longuin, et varie ac diverse voluntates et
sententie fuerunt exposite. Tandem Bartholomeus Ru-
solini, unus de dieta Societate. /urgens consuluit: quod
dicti Priores, vel duo dumtaxat ex eis, cum Officialibus
Societatis predicte, et aliis quatuor eligendis ab eis, ha-
berent auctoritatem totius Societatis componendi con-
troversiam, que inter Viterbiensem Episcopum et Gornu-
nitatem vertebatur, ac etiam tractandi et providendi cum
fratribus Jesuatis indemnitati loci prefate Virginis ad
Quercum, et quod ipsi Fratres reddant rationem admi-
nistrationis prefato D. Episcopo et Comuni tati Viterbiensi.

Cujus Bartholomei sententia per M. D. Priores posita
fuit ad partitimi; quod victum fuit per fabas del sic 75,
non obstantibus lupinis 11 in contrarium.

V.

1469, agosto 7.

Archivio sudd. Lib. Reformat. Voi. XVII. c. 98 t.

I Gesuati, in seguito a scomunica lanciata su di loro
dal Vescovo, chieggono il patrocinio della Società della
Madonna. Ma questa decide di surrogarli coi Frati del-
l'Osservanza di S. Francesco.

1 Un cenno di queste accuse lo si ha dalla Cronaca di Nic-
colò Della Tuccia (loc. cit. pag. 97). Questi Frati, in tempo di,
due anni, infra rubati, dissipati, spesi in più piati facti contro
il Vescovo di Viterbo, e salarj dati a quattro preti cappellani,
che dicevano la messa in detto loco, non la dicendo detti J'rati,
mandorno per mala aia circa dui milia ducati. E l'esemplare
della suddetta Cronaca, esistente nella Biblioteca Riccardiana di
Firenze (codice n. 1941, c. 74) aggiunge: Erano Frati atti a ma-
gnare e bere molto bene,, e robatori, superbi, lussui'iosi, sodoin...
e gattiva generatione, li quali, in tempo di due anni, etc. Però
il Cronista, d'ordinario cosi calmo e riguardoso, si lasciò traspor-
tare a questo giudizio dal fanatismo religioso, che in verità dovea
esser ben vivo tra il popolino d'allora. I documenti accennano
sì al loro litigio col Vescovo, al quale rifiutavano render conto
dell'amministrazione della Chiesa ; ma non legittimano affatto
tutto l'obbrobrio versato sopra loro dal Cronista. Fu più esatto
l'altro Cronista Iuzzo, quando scrisse di essi: Seguitaro dui anni
nel loro governo, di poi si partirò con volontà della Comunità
e di loro. (Ciampi, op. cit., pag. 93).

Q La Chiesa di S. Maria della Quercia.

)CUMENTI

die VII Augusti.

Congregata Societate Beate Virginis Marie ad Quer-
cum etc, spectabilis vir -Jacobus Balaschi, unus ex M.
D. Prioribus, comunicato Consilio et deliberatione cclle-
garum suorum, proposuit; quod Fratres Jesuati, qui apud
prefate Virginis locum morabantur, significari fecerunt
prefatis MM. DD, Rdum. Dominum Episcopum Viterbien-
sem eos iterum pubblicasse excomunicatos ; in qua re pa-
trocinium Societatis postulabant. Et quidem necesse erat,
aut ipsos fratres tueri, aut, illis amotis, aliam religionem
advocare, et providere indemnitati illius loci, et multa
alia in dies tacere, proutres ejus loci exigere videbantur;
neque possent ex se prefati domini providere. Petitum
est, ut dieta Societas decerneret, quid in rebus predictis

faciendum censeret 1 ut eam religionem

diclo loco preficeret, prout melius videbitur oportere
Si vero dicti Superiores Observantini 2 eum locum ca-
pere nollent, trine ipse civis caute debeat id prefatis
M. D. Prioribus significare; qui tunc iterum teneantur
et debeant dictos officiales et cives sex electos congre-
gare, et inter se providere de alia Religione ad dictum
locum capiendum et augendum, prout ipsis dominis
Officialibus et electis videbitur et placebit.

VI.

1469, agosto 11.

Archivio sudd., Lib. Re format. Voi. XVII, c. 1 OQt.

Si dà facoltà ai Priori del Comune di eleggere uno
o due Oratori da inviarsi ai Superiori dei Frati dello
Osservanza di S. Francesco, per offerir loro la direzione
del culto nella Chiesa della Quercia; e, se rifiutassero,
offerirla ad un altro Ordine di Frati dell'Osservanza.

die XI Augusti.

Prefati M. D. Priores, Officiales Societatis B. M.

Virginis ad Quercum, et sex cives electi superius, in
sala superiori palatii dictorum D. Priorum congregati,
habito inter se longo colloquio, unanimiter deliberarunt
et decreverunt, quod prefati M. D. Priores haberent
plenam auctoritatem et amplissimam facultateni eligendi
unum vel duos oratores, et eum vel illos mittendi ad
Superiores Fratrum de Observantia Sancti Francisci,
quemadniodum supra in alia congregatione eorurn delibe-
raverant: et si dicti Observantini capere dictum locum
Beate Virginis recusarent, dictus Orator habeat auctori-
tatem querendi et inveniendi aliam Observantium Re-
ligionem ad dictum locum capiendum, prout ipsis Dominis
Prioribus et Oratori melius videbitur et placebit.

1 Manca l'intiero foglio n. 99, evidentemente lacerato ed aspor-
tato insieme ai fogli successivi N. 101 e 102.

2 Vedi il documento VI.