Instytut Historii Sztuki <Posen> [Hrsg.]
Artium Quaestiones — 6.1993

Recenzje i omówienia
Bryl, Mariusz: Problemy historii sztuki w publikacjach "Dietrich Reimer Verlag"
Mariusz Bryl

PROBLEMY HISTORII SZTUKI W PUBLIKACJACH DIETRICH REIMER VERLAG
Kunstgeschichte. Eine Einführung, (Hg.) Hans Belting, Heinrich Dilly, Wolfgang Kemp, Willibald
Sauerländer, Martin Wamke.
Kunstgeschichte, aber wie? Zehn Themen und Beispiele, (Hg.) Clemens Früh, Raphael Rosenberg, Hans-Peter
Rosinski.
Roelof van Straten, Einführung in die Ikonographie, Aus dem Holländischen von R.E. Feilchenfeldt.
Barbara Aulinger, Kunstgeschichte und Soziologie. Eine Einführung.
Spanische Kunstgeschichte. Eine Einführung. (Hg.) Sylvaine Hansel und Henrik Karge.
Frauen. Bilder. Männer. Mythen. Kunsthistorische Beiträge, (Hg.) Ilsebil Barta, Zita Brev, Daniela Ham-
mer-Tugendhat, Urlike Jenni, Irene Nierhaus, Judith Schöbet.
Blick-Wechsel. Konstruktionen von Männlichkeit und Weiblichkeit in Kunst und Kunstgeschichte. (Hg.) Ines
Lindner, Sigrid Schade, Silke Wenk, Gabriele Werner.
„Ich bin nicht ich wenn ich sehe". Dialoge - ästhetische Praxis in Kunst und Wissenschaft von Frauen,
(Hg.) Theresa Georgen, Ines Linder, Silke Radenhausen.
Kunsthistoriker in eigener Sache. Zehn authobiographische Skizzen, (Hg.) Martina Sitt.
Altmeister moderner Kunstgeschichte, (Hg.) Heinrich Dilly.
Frankfurter Schule und Kunstgeschichte, (Hg.) Andreas Bemdt, Angela Rosenberg, Peter Kaiser, Diana
Trinkner.
Der Betrachter ist im Bild. Kunstwissenschaft und Rezeptionsästhetik. (Hg.) Wolfgang Kemp.
Michael Baxandall, Ursachen der Bilder. Über das historische Erklären von Kunst, Aus dem Englischen
von Reinhard Kaiser.

W 1985 roku berlińskie wydawnictwo Reimera opublikowało zbiorową pracę pt. Kunstgeschichte. Eine
Einführung, stanowiącą „wstęp” do historii sztuki jako dyscypliny naukowej. Książka ta, przeznaczona nie
tylko dla studentów rozpoczynających akademicki kurs historii sztuki, ale również — jak to formułował
we wstępie Heinrich Dilly — dla „samouków” spotykała się z tak żywym i niesłabnącym zainteresowaniem
ze strony czytelników, że wznawiano ją od tej pory już trzykrotnie. Ten niewątpliwy sukces wydawniczy
zapoczątkował bardzo ciekawą działalność wydawnictwa Reimera na polu historii sztuki, świadomie ukie-
runkowną na problematykę teorii i historii naszej dyscypliny. W szeregu publikacji z kilku ostatnich lat
czytelnik mógł zapoznać się zarówno z najnowszymi propozycjami metodologicznymi współczesnej historii
sztuki, jak dalszą i bliższą tradycją. Warto zatem, choćby pokrótce, zaprezentować podstawowe pozycje z tego
nurtu wydawniczego Dietrich Reimer Verlag, mogącego stanowić wzór dla wszelkich tego typu przedsięwzięć
(na rynku polskim niestety jeszcze nieobecnych).
Kunstgeschichte. Eine Einfiihrung posiada przejrzysty i na pierwszy rzut oka „naturalny” układ. Trzy
części poświęcone są kolejno: określeniu przedmiotu badań historii sztuki (Gegenstandsbestimmung), rekon-
strukcji tego przedmiotu (Gegenstandssicherung) oraz jego interpretacji (Gegenstandsdeutung). O ile przy