Sztuka Ameryki Łacińskiej — 1.2011

Barriga Cuevas, Alejandro Díaz: Przedstawienia dzieciństwa Meszików w kodeksach Płaskowyżu Centralnego Mezoameryki

Alejandro Díaz Barriga Cuevas

We wspomnianej scenie zaobserwować można także pozycję kuczną, jaką
przybierały kobiety przy porodzie, znaną także z innych kodeksów16. Tlazolte-
otl była bóstwem patronującym porodom i narodzinom, przez co przedstawio-
na została w pozycji porodowej17. Jej znaczenie dla przyszłości nowonarodzo-
nych dzieci podkreślał fakt, iż to właśnie kapłani tej bogini byli odpowiedzialni
za odczytywanie horoskopu (jonalpouhalW) przepowiadającego przyszły los
nowonarodzonych dzieci18.
Ważnym elementem dotyczącym przedstawień dzieciństwa był sznur pę-
powinowy łączący dzieci z ich matkami, jak można to zaobserwować na stro-
nie 27 Códice Nutall [il. 1]. Według Matosa Moctezumy i Luisa Alberta Varga-
sa, pępowina symbolizowała więź z przeszłością, tym co cenne oraz być może
z niebem19, do której to listy należałoby dodać jeszcze los. Być może właśnie
dlatego w niektórych scenach z kodeksów Borgia, Fejérváry Mayer i Vaticano
B pojawiają się bogowie związani z czterema stronami świata podtrzymujący
za pępowinę serię dzieci [il. 2]. W tych przypadkach warto zauważyć interesu-
jącą różnicę zachodzącą w przypadku dzieci ułożonych przed bóstwami, jako
że w przeciwieństwie do innych ilustracji w kodeksach Borgia, Fejérváry May-
er i Vaticano B, dzieci te są najprawdopodobniej martwe, gdyż przedstawione
zostały w pozycji leżącej i z zamkniętymi oczami, a nawet jak w przypadku za-
łączonej ilustracji [il. 2] ułożone na kamieniu ofiarnym.

[2. Po lewej: Códice Vaticano B, il. 38 (detal); po prawej: Códice Borgia,
il. 15 (detal)]

16 Na przykład na stronie 74 Códice Borgia, oraz w tej samej serii na stronie 74 Códice Va-
ticano B.
17 Patrz na przykład: strona 40 Códice Laud.
18 Caso 2007: 227.
19 Matos Moctezuma, Vargas 1973: 305.