Sztuka Ameryki Łacińskiej — 1.2011

Nierzwicka, Magdalena: Badania etnograficzne Borysa Malkina w świetle listów do Heleny Przestalskiej-Malkin: wyprawa do Indian Kofán

Magdalena Nierzwicka

dróż rozpoczął w czasie swej intensywnej pracy zlokalizowanej na terenach
Kolumbii11 oraz okresowo Peru12, druga poprzedzona była dodatkowo wypra-
wami na tereny Ekwadoru13.

[2. Celestin, zdjęcia Indian Kofan (fot. Borys Malkin 1970,
z archiwum Heleny Przestalskiej-Malkin)]

W 1970 r. Malkinowi w wyprawie towarzyszył etnolog polski - Przemy-
sław Burchard - przebywający w Kolumbii od połowy 1970 r.14 Do jego za-
dań należała pomoc Malkinowi w opracowywaniu zbiorów etnograficznych,
gromadzenie materiałów do publikacji o Indianach kolumbijskich oraz kręce-
nie filmu dla telewizji polskiej. Burchard po powrocie do Polski wydał książkę

" Rozpoczął je na początku 1968 r. Udokumentował kulturę Indian łka z San Sebastián de
Rábago i osiedla Curacata zamieszkujących masyw Sierra Nevada de Santa Marta, Indian Yuko
(Motilón) z misji Socorpa położonej w górach Sierra de Perijá, Guajiro zamieszkujących Pół-
wysep Guajira oraz Indian Noanamá znad rzeki San Juan w departamencie Chocó. Początkowo
bazą swą ustanowił miasto Santa Marta leżące nad Morzem Karaibskim, planując wyprawy do
Indian zamieszkujących tereny górskie. Następnie przeniósł się do Cali miasta położonego w po-
łudniowo-zachodniej Kolumbii, mieszkając u długoletniego przyjaciela i kompana podróży po
USA - Vernona Thatchera - parazytologa prowadzącego tu badania z ramienia Uniwersytetu Tu-
lane w Nowym Orleanie. W Cali współpracował także z Muzeum Przyrodniczym i jego dyrek-
torem - Carlosem Lehmanem.
12 Głównie Yagua, Witoto, Cocama i Bora w kwietniu i maju 1970 r.
13 W 1971 r. przebadał kulturę Indian Colorado i Shuar i Achuar w prowincji Pastaza.
14 312 Letters of Borys Malkin 1997: 97-98.