Sztuka Ameryki Łacińskiej — 1.2011

Nierzwicka, Magdalena: Badania etnograficzne Borysa Malkina w świetle listów do Heleny Przestalskiej-Malkin: wyprawa do Indian Kofán

Magdalena Nierzwicka

Jak zwykle pracując w terenie oprócz kolekcji etnograficznych Malkin
gromadził zbiory herpetologiczne oraz entomologiczne dla muzeów przyrod-
niczych. Do poszukiwań ciekawych okazów zoologicznych zatrudniał tubyl-
ców, płacąc im za wykonaną pracę. Indianie Kofán z obawy przed obcowaniem
z wężami, jaszczurkami i żabami niechętnie chodzili na tego rodzaju „łowy”,
stąd zbiór herpetologiczny okazał się niewielki. Natomiast kolekcja owadów
pozyskana w Santa Rosa de Sucumbios osiągnęła zadowalającą ilość kilkuna-
stu tysięcy okazów36 37.

[7. Zatyczki do uszu MNS/EP/2131 ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie
(fot. Magdalena Nierzwicka)]

Będąc pierwszy raz u Kofanów w 1970 r., Borys Malkin nakręcił cztery
filmy. Dwa z nich przedstawiały cały proces wyrobu dmuchawki oraz włóczni,
poczynając od ścięcia odpowiedniego gatunku drzewa, poprzez wszystkie eta-
py obróbki do stworzenia gotowego przedmiotu, włączając w to, w przypad-
ku dmuchawki, zatruwanie strzałek sporządzanych z wysuszonych pędów pal-
my mauritia33. Filmowanie dmuchawki zajęło badaczowi około tygodnia, co
uznał za „robotę okropnie żmudną, ale konieczną”38. Kolejny dokument doty-
czył procesu przetwarzania bulw gorzkiego manioku, ścierania ich na przecię-
tym wzdłuż ciernistym korzeniu palmy wykorzystywanym jako tarka i przy-
gotowaniu masy maniokowej do usunięcia zeń trującego soku zawierającego

36 Kronika Borysa Malkina spisana dla Heleny Przestalskiej, Santa Rosa. Rio San Miguel
15 X 1970, s. 5.
37 Malkin 1975a: Film E 1999; Malkin 1975d 1999: Film E 2142.
38 Kronika Borysa Malkina spisana dla Heleny Przestalskiej, Santa Rosa. Rio San Miguel
9X 1970, s. 3.