Archivio storico dell'arte — 2.1889

Fasc. V-VI
Nuovi documenti

NUOVI DOCUMENTI

Da questo documento risulta che i fratelli Porcari
erano debitori verso Raffaello d'una somma non deter-
minata, che non oltrepassava ad ogni modo i mille fio-
rini ; ed essendo Valerio Porcari sul punto di dare a
pigione a Raffaello una casa sulla via Alessandrina,
acconsentiva che il Bombo e gli altri duo stabilissero
la somma del credito di Raffaello, e lo togliessero dal
prezzo della pigione.

I nuovi documenti che pubblico si collegano a questo ;
ma per la loro piena intelligenza ci manca un qualche
documento. La locazione non sappiamo se avesse luogo :
risulta però che il credito di Raffaello fu determinato
in 115 ducati, a cui s'aggiunsero cinque ducati di spese.
Antonio Maria Daynerio, Cameriere del Papa, si era
fatto mallevadore per Valerio Porcari ; ma nel settem-
bre del 1517 appressandosi la data prescritta al paga-
mento, e non avendo nò il Porcari nò il Daynerio dispo-
nibile quella somma, Pietro Bembo, per far loro cosa
grata, sborsava nelle mani di Raffaello i 120 ducati.

(Archivio Comunale notarile e storico di Roma.
Ex libr. XXVII lustrimi. Scriptor. Arch. R. C. f. I73r).

« Rome in palatio apostolico in camera infrascripti R.di
domini Petri Bembi otc. anno 1517. Indictione V.til
die XXI1II Septembris pontificatila S.mi domini nostri
pape Leonis X anno quinto. Constitutus ctc. nobilis vir
dominus Valerius de Porcariis civis romanus asserens se
esse debitorem ac teneri Vcn.b viro domino Raffaeli (sic)
do urbino in summa contimi quindecim ducatorum
auri largorum principalium nec non quinqu'e ducatorum
auri de camera expensarum desuper factarum prò ut
per alia acta seu Instrumenta asseruit constare, prò
quorum ducatorum solutione fideiussionem prestitorat
R.dus dominus Antonius Maria Dainerius mutinensis
S. d. n. pape Camerarius tompus solutionis instare (sic),
qua propter R.dus dominus Petrus Bombus S. d. n.
pape secretarius presens ibidem, volens tam domino
Valerio debitori, quam R.do domino Antonio fideiussori
prefati? gratiam tacere, promisit solvere, seu solvit
dictos centum quindecim ducatos principales ac quinque
expensarum huiusmodi prefato domino Raffaeli de Ur-
bino nomine dicti domini Valerli de Porcariis, quocirca
non vi dolo metu fraude etc. gratis libere et sponte ac
in veritate recognovit confessus (sic) se constituit
de solutione predicta per R. d. Petrum Bembum dicto
domino Raphaeli facionda nomine quo supra se teneri
et obligatum fore prò dieta summa centum quindecim
ducatorum principalium et quinque expensarum huius-
modi eidem R.do d. Petro Bembo presenti et accep-
tanti eidem domino Valerio ratione veri boni et ami-
cabilis mutui, ut premittitur, mutuatorum ac eius no-

dol Bembo, de) Daynerio e d'Antonio da San Marino, è oontra-
detta dalla lettura del documento stesso. Se Raffaello doveva
pagar quanto gli altri elio avevano a pigione case de' Porcari
sulla stessa via, non c'era luogo a ridurre il prezzo, non ancora
stabilito. La somma di mille fiorini, o meno, doveva esser
levata dal prezzo dopo fatta la locazione, « da lo prezzo de la
locatione che io farò », e quindi per titolo diverso.

mine dicto Raffaeli solutorum, quos quidem ducatos prin-
cipales et exponsas dictus dominus Valerius debitor pro-
misit solvere et de oisdem satisfacere profato domino
Potrò Bembo creditori ut supra stipulanti et recipienti
seu eius legitimo procuratori in eventiun solutionis pre-
dicte a die presentium date computando usque ad unum
annufn proxime sequentem una cum omnibus damdis(sic)
et expeusis et interesse que prefatus R.dus dominus
Petrus Bombus creditor ob moram etc. Super quibus dam-
dis etc. prò quibus omnibus etc. in forma Camere apo-
stolico ypotecavit et obligavit nec non se ipsum etc. per
quartini quidem etc. preterea ctc. et ibidem et inconti-
nenti etc. e' generaliter etc. prò quorum omnium ctc.
de et super quibus otc. Acta fuerunt etc. ut supra,
presentibus ibidem honorabilibus viris dominis I : Ste-
fano de lusbertis clerico ferrariensc ac Petro Lupi de
Avilla clerico abulen. testibus etc.

« Ferdinandus Alfonsus de Ferrera not.

« P — S. de Vannutiis — De Parisio. »

Nello stesso giorno, con separato istroniento, Valerio
Porcari, riconoscendosi debitore verso il Bembo di
quella somma, lo autorizzava ad esigere lo pigioni d'una
sua casa in via Alessandrina, finché il debito non fosse
saldato.

(Archivio Comunale notarile e storico di Roma. (Ex
Libr. XXVII Inslr.-Scriptor. Arch. R. C. f.° 173 v).

« Rome in infrascriptis domibus anno 1517 Indictione
V.ta die XXIIII.3 mensis septembris pontificatus s. d. n.
pape anno quinto constitutus etc. nobilis vir dominus
Valerius de Porcariis Civis romanus asseruit quod cum
ipse teneretur et obligatus fuerit R.do d. Petro Bembo
s. d. n. pape secretano in summa centum et quindecim
ducatorum largorum in una et quinque ducatorum de
camera in alia manibus Vene.1' viro domino Raffaeli de
Urbino eius nomino solutorum prout in quodam obliga-
tionis Instrumento per me infrascriptum notarium con-
fecto plenius continetur, ut prefatus R.dus dominus
Petrus Bembus citius de dictis summis satisfactus fiat
consignat oidom domino Petro Bembo absenti tanquam
presenti ac eius nomine domino Nicolao Bruno cle-
rico messinon. eiusdem R.di domini ut asseruit factori
seu procuratori fructus, redditus et ponsiones huius sue
presentis domus defalgandos et deducendos prout dicto
domus pensionos perceperit respective a predictis sum-
mis donec prefatus dominus Petrus Bembus piene et
cum effectu de eisdem summis satisfactus sit, que qui-
dem domus posita est in Regione Pontis in burgo Sancti
Petri in via Alexandrina nuncupata, cui a duobus late-
ribus sunt bona et res dicti Valerii et fratruui suorum
et ante et retro ipsam sunt vie publice nec non ibidem
et statini et incontinenti dedit dicto domino Nicolao,
nomine quo supra potestatem exigendi, recipiondi et
recuperandi pensionos predicte domus a die prima octo-
bris proxime sequentis ab infrascriptis personis prò
locationis dicto domus pensione pendentibus iam scrip-
turis locationis per eundem dominum Valerium eisdem
personis facte, ac etiam potestatem dictam domimi

Archivio Storico dell'Arte, - Anno II, Fase. V-VI,