Archivio storico dell'arte — 4.1891

Fasc. II
Nuovi documenti

NUOVI DOCUMENTI

et habere tertiam partem, et materiam ad muros et tecta
hujusmodi. . . . prout in nota recepta per dominum Jo-

hannem Eosseti fuerunt ipsa die prefato Guillelmo

soluti deducendi, etc., XI fi. Cam., XXXVI sol. Urb. ».
(R. 345, fol. 154 v°).

1377, 22 decembre. « Die xxn dicti mensis fuerunt
soluti ibidem (apud Romani) Hugolino de Bononia ser-
vienti armorum domini nostri pape prò quatuordecim
libris, undecirn solidis et sex denariis monete Urbis sibi
debitis prò certis reparationibus per eum factis fieri in
porta Pontis sancti Angeli de Urbe, ante recessum do-
mini nostri ad Anagniam, solvente domino Vicethesau-
rario, VI fior. Cam., VI den. mon. Urb.». (R. 345, fol. 245).

« Gregorius XI turrim campanarum erexit, quse hodie
cernitur, et exinsignibus marmoreis in pluribus illius par-
tibus varie expressis deprehenditur ». (De Angelis, Ba-
silicce S. Murice Majoris.. . . Descriptio atque Delineatio,
p. 89, Roma, 1621).

Si sa che Gregorio XI aveva una predilezione partico-
lare pel palazzo e la basilica di Santa Maria Maggiore.
Infatti « se abitò al palazzo di San Pietro, visitò spesso
una chiesa e chiostro di Roma che gli stava molto a
cuore e ci aveva fatto fare delle belle opere, che si chiamò
Santa Maria Maggiore, nel quale chiostro e nella quale
chiesa poco dopo il suo arrivo a Roma, morì ». 1

1377, 11 maggio. « Stephano de la Plantada familiari
magri Verani Briode fusterii dni nri pape prò faciendis
certis reparationibus de mandato dni nri apud Sanctam
Mariani Majorem, videlicet in hospitio tituli ejusdem,
de quibus computabit, XX fior. cani. ». (R. 345).

1377, 15 maggio. « Stephano de la Plantada fusterio,
familiari mag1'1 Verani Brioda prò certi operibus et re-
parationibus faciendis tam in ecclesia beate Marie Ma-
joris quam in hospicio tituli ejusdem prò dno nro papa,
X fior. cani. ». (R. 345).

1 Froissart, Chroniques, lib. II, cap. XX.

Lo stesso anno 1377 il papa, proponendosi di passare
l'estate in Anagni, fece eseguire una serie di lavori im-
portanti nel palazzo di questa città. Il « fusterius Vis-
sellus de Roma » vi eseguì delle opere da legnaiuolo sotto
la direzione di Guglielmo Colombier che porta il titolo
formale di « director operum palatii domini nostri ». I
pagamenti, abbastanza numerosi, ammontano a tre o
quattrocento fiorini alla volta. Ecco un saggio di men-
zioni di versamenti:

1377, 20 marzo. « Cum Guillelmus Columberii magister
operum palatii apostolici dni nri mitteretur apud Ana-
gniam prò certis reparationibus ibidem fuerunt soluti
eidem prò suis expensis et operibus ibidem faciendis,
de quibus computabit, XX fior. cam. » (R. 345).

1377, 5 agosto. « Mag0 Verano Brioda fusterio dni
nri pape prò certis operibus per eum factis a recessu
dni nri pape usque ad diem quintam mensis aprilis tam
in itinere quam in Roma, preter et ultra certa opera
facta in Corneto, de quibus computaverat et sibi fuerat
satisfactum ut patet, CLXII fior. Cam., XXXVI s. mon.
urb. ». (R. 345).

1377, 5 settembre. « Facto finali computo cum Magvo
Verano Briode fusterio dni nri pape debentur eidem
Verano.. . . prò operibus per eum factis et factis fieri....
in Roma et in itinere de Roma ad Anagniam. LVI fi.
cam., XLIII s., Vili d. urb. ». (R. 345).

Citerò inoltre per questo stesso anno 1377 l'ordina-
zione affidata ad un pittore d'Ancona, un certo Andrea,
che dipinse e dorò una poltrona destinata al papa.

1377, 3 marzo. « Dieta die fuerunt soluti ibidem An-
dree de Anchona pictori prò pingendo et deaurando unam
cathedram papalem prò domino nostro, de quibus debet
computare dictus Andreas, per manus supradicti domini
Petri de Morteriis recipienti, XVI fior. cam. ». (R. 345,
fol. 108 v°).

E. Muntz.