Instytut Historii Sztuki <Posen> [Hrsg.]
Artium Quaestiones — 8.1997

Rozprawy
Jakubowska, Agata: Kobieta wobec seksualności - podporządkowana, uwikłana czy wyzwolona?: o kilku aspektach twórczości Natalii LL z perspektywy psychoanalizy Lacanowskiej

AGATA JAKUBOWSKA

Praca, od której rozpoczynam prezentację aspektu seksualności w
twórczości Natalii LL, jest też bodajże pierwszą, w której podejmuje ona
tę problematykę. Mimo iż powstała na początku drogi twórczej tej arty-
stki, kiedy można by się spodziewać jeszcze nie w pełni ukształtowanych
poglądów i założeń, reprezentuje postawę, która będzie dominować w nie-
mal wszystkich jej późniejszych pracach. Wskazuje ona na to, iż artystka
ta wybrała drogę sprzeciwu i dyskusji z dominującymi w sztuce dyskur-
sami. Kobieta występująca w tych pracach w równorzędnej pozycji wobec
mężczyzny i całej sfery seksualnej staje się swoistym wyzwaniem rzuco-
nym konwencjom obowiązującym w sztuce i podtrzymywanym przez
ideologię społeczeństwa patriarchalnego. Jest to wyzwanie sformułowane
bardzo bezpośrednio bez znamion jakiejś przemyślanej strategii i pewne-
go wyrachowania charakteryzującego szereg jej późniejszych prac.
Sfery intymne są swoistym przejawem chęci równouprawnienia w sfe-
rze seksualności, zamanifestowaniem prawa kobiet do równego dostępu
do niej. Kolejne prace, pozornie oddalając się od tego tematu, a w rzeczy-
wistości tylko rezygnując z bezpośredniości, czynią jednak krok dalej.
Proces wyzwolenia z przypisanych konwencjami pozycji kobiety zostaje

Ryc. 2. Natalia LL, Sfera intymna, fragment instalacji, 1972