Instytut Historii Sztuki <Posen> [Hrsg.]
Artium Quaestiones — 11.2000

Rozprawy
Bryl, Mariusz: Historia sztuki na przejściu od kontekstowej Funktionsgeschichte ku antropologicznej Bildwissenschaft (casus Hans Belting)
HISTORIA SZTUKI NA PRZEJŚCIU OD FUNKTIONSGESCHICHTE KU BILDWISSENSCHAFT

swoją koherencję zawdzięcza ograniczającej go ramie, tak też sens sztuki
i jej dziejów określały ramy historii sztuki. Obecnie, gdy obraz (sztuka
współczesna) przestał pasować już do dawnej ramy (autonomicznej histo-
rii sztuki), nastąpiło „rozramowanie” sztuki, w wyniku którego wyłania
się „nowa epoka otwartości, nieokreśloności, a także niepewności, która
przenosi się z historii sztuki na samą sztukę”44. Belting, w tym miejscu
jeszcze bardzo ogólnie, zarysowuje podstawowe symptomy tej nowej epoki.
Wskazuje na charakterystyczne dla naszej epoki przesunięcie w rela-
cji między sztuką i kulturą. Ta ostatnia nie jest już przyswajana, jak
dawniej, jako dobrze osadzony w ramach, stabilny obraz za pomocą spo-
kojnej, kontemplacyjnej percepcji w muzeum, sali koncertowej czy przy
lekturze książki, ale przyswaja się ją obecnie jako zbiorowy, niekoniecz-
nie oryginalny, ale zapewniający rozrywkę spektakl. Dotyczy to nie tylko
masowej kultury mediów, ale i tradycyjnych form przekazu tradycji arty-
stycznej. I tak na przykład, wystawy w muzeach organizuje się dzisiaj
nie tyle ze względu na samą sztukę, ile na kulturę, która wykorzystuje
ostatnie rezerwy, jakie jej jeszcze pozostały (czyli sztukę właśnie), po to
by w ogóle zapewnić sobie stale malejącą siłę przekonywania. Poza tym,
zmianie uległy relacje między artystami i historykami sztuki. Od czasu,
gdy to rynkowa strategia właścicieli galerii rozstrzyga o tym, co przejdzie
do historii sztuki, stracił aktualność dawny podział ról, zgodnie z którym
artyści - tworząc - odpowiadali za przyszłość, historycy zaś - pisząc hi-
storię, która albo przyznawała, albo odmawiała racji dziełom pierwszych
- za przeszłość. Do przeszłości należy też długotrwała walka historyków
sztuki z artystami w obronie muzeum. Dzisiaj obie grupy współzawodni-
czą ze sobą o prymat na terenie tegoż muzeum, które trudno już zresztą
odróżnić od targów sztuki, odkąd tu i tam zaczęły pojawiać się podobne
dzieła. Ponadto z chwilą, gdy sztuka przestała być miejscem wytwarza-
nia konfliktów, a przeciwnie, zaczęła gwarantować bezkonfliktową prze-
strzeń wewnątrz społeczeństwa, zniknęła też - zaspokajana przez fa-
chowców - potrzeba orientacji40. Również klasyczna teoria sztuki
pozbawiona została podstaw, gdy samo dzieło zmieniło się bądź w teorię
(wcielając już tylko samą ideę sztuki), bądź - przeciwnie - w prosty
obiekt (przecząc swojej estetycznej fizjonomii, która odróżniałaby je od
świata rzeczy)46.

44 Ibidem, s. 24.
45 Por. ibidem, s. 24-26. Tych obserwacji, dodaje autor, nie podważa fakt ilościowego
i komercyjnego boomu, jaki przeżywa obecnie rynek artystyczny. „Sukces sztuki zależy od
tego kto ją kolekcjonuje, nie zaś od tego kto ją tworzy”. Podobny ilościowy boom (Belting
mówi tutaj o osiągnięciu „stanu końcowego”) przeżywa również historia sztuki, co dopro-
wadziło do erozji poczucia sensu i pamięci o wspólnej normie jednej jedynej historii sztuki
i - w konsekwencji - do zaniku wspólnoty naukowej (ibidem, s. 27).
46 Ibidem, s. 27-28.