Instytut Historii Sztuki <Posen> [Hrsg.]
Artium Quaestiones — 11.2000

Rozprawy
Bryl, Mariusz: Historia sztuki na przejściu od kontekstowej Funktionsgeschichte ku antropologicznej Bildwissenschaft (casus Hans Belting)
HISTORIA SZTUKI NA PRZEJŚCIU OD FUNKTIONSGESCHICHTE KU BILDWISSENSCHAFT

sztuki nowoczesnej50. Natomiast nowe (co odzwierciedla przesunięcie
zainteresowań Beltinga) jest tutaj zaakcentowanie politycznego wymiaru
utopii awangardowych, w których koncepcja linearnego postępu histo-
rycznego i związane z nią pojęcia nowego, „prawdziwego stylu”, racji hi-
storycznej etc. odgrywały tak istotną (złowrogą, jeśli się zważy historię
totalitaryzmów) rolę. „Styl i historia otrzymały wkrótce nie tylko pole-
miczny, ale wręcz wojowniczy odcień”51 - stwierdza autor. Konkluzja tych
rozważań przenosi jednak punkt ciężkości na analogie między dwudzie-
stowieczną sztuką i historią sztuki: abstrakcji w sztuce odpowiadała me-
toda analizy formalnej w historii sztuki, realistycznym tendencjom - spo-
łeczna historia sztuki, surrealizmowi - ikonologia. „I historycy sztuki,
i artyści, w równy sposób poddani byli zbiorowemu ideałowi moderny.
Tylko ten, kto zgadza się tutaj ze mną, będzie mógł uznać za sensowne
pytanie - które mnie tutaj zajmuje - o sztukę i historię sztuki dzisiaj”a2.
Pomiędzy naszą postmodernistyczną współczesnością a klasyczną mo-
derną dostrzega Belting zjawisko, które określa jako „późny kult moder-
ny” i omawia na przykładzie pierwszej wystawy „Documenta” (Kassel,
1955 r.), na której triumfalny powrót (po nazistowskim zepchnięciu w
niebyt) i kanonizację święciła sztuka klasycznej moderny, oraz wystawy
„Westkunst” (Kolonia, 1981 r.), na której do kanonu włączona została
druga awangarda, co gwarantować miało zachowanie ciągłości uniwer-
salnej moderny. Istotną rolę w tym procesie (a później w jego modyfikacji),
odegrała - jak to ujmuje autor - „interwencja USA w powojenną moder-
nę”. Belting przypomina tutaj, wielokrotnie już opisywane i analizowane
zjawiska, jak: wejście na europejską scenę, podkreślającej zrazu swoją
odrębność, amerykańskiej sztuki modernistycznej; kształtowanie się
wspólnego amerykańsko-europejskiego rynku „sztuki zachodniej”; próby
obrony swoistości sztuki europejskiej (np. „nowy realizm”); ostateczne
zwycięstwo USA wraz z pop-artem, które spowodowało, że procesy ar-
tystyczne w USA i Europie nie dawały się już - od początku lat 60. - roz-
dzielić.
A jednak owa rzekomo jednolita kultura Zachodu, której istnienie
przyjmowano odtąd za oczywistość, stosunkowo szybko ujawniła swój fik-

50 I tak na przykład, przywołuje Belting jako przykład ambiwalentnego stosunku styli-
stycznej historii sztuki los dwóch wybitnych naukowców - Maxa Raphaela i Juliusa Meier-
-Graefe. Kariera pierwszego, który zajmując się sztuką nowoczesną, wychodził poza styli-
styczny paradygmat (inspirował się też marksizmem), została całkowicie zablokowana.
Drugi, stosując stylistyczne kategorie w odniesieniu do sztuki nowoczesnej, zyskał uznanie
i akceptację: jego punkt widzenia gwarantował bowiem jedność dziejów sztuki, bez rozróż-
niania na sztukę dawną i nową (por. ibidem, s. 38-39).
51 Ibidem, s. 40.
52 Ibidem, s. 46.