Instytut Historii Sztuki <Posen> [Hrsg.]
Artium Quaestiones — 14.2003

[Rozprawy]
Piotrowski, Piotr: Ciało i tożsamość: sztuka ciała w Europie Środkowej

PIOTR PIOTROWSKI

pokazanej w równie jak tamte szczególnym momencie historycznym,
mianowicie nazajutrz po podpisaniu tzw. umowy Okrągłego Stołu koń-
czącej kilkudziesięcioletni okres monopolu władzy komunistycznej w Pol-
sce (kwiecień, 1989), Bereś powtarzając znane z wcześniejszych realizacji
Przepowiedni II elementy, zakończył prezentację napisaniem na swym
ciele „|Przepowiednia - P.P.] spełnia się” stawiając biało-czerwoną krop-
kę na penisie. Wspomnijmy jeszcze jeden performance Beresia, pokazy-
wany w Londynie w 1988 roku Obraz z Polski. Jego akcja była dość pro-
sta, jednakże - zwłaszcza wobec publiczności zagranicznej (w dodatku
angielskiej) - bardzo wymowna. Artysta na swych nagich plecach malo-
wał czerwoną farbą pręgi, jakby po biczowaniu, a następnie na torsie na-
pisał biały znak zapytania stawiając na penisie biało-czerwoną kropkę,
pytając tym samym o sens cierpienia i ofiary, jaki - jego zdaniem - Pol-
ska ponosi w imię wolności, czy też niepodległości, utraconej w wyniku
II wojny światowej i sowieckiej dominacji. W Przepowiedniach oraz w Ob-
razie z Polski artysta określał swoją postać (swoje ciało) mianem „pomni-
ka”. Bardzo wyraźnie motyw ten pojawił się w akcji Pomnik artysty (War-
cino-Kępice, 1978). Twórca ubrany w drewnianą przepaskę (perizonium)
z napisem „ciało artysty”, z flagą na ramieniu, na której widniał napis

29. Jerzy Bereś, Pomnik artysty, Warcino-Kępice, 1978