Instytut Historii Sztuki <Posen> [Hrsg.]
Artium Quaestiones — 20.2009

Juszkiewicz, Piotr; Piotrowski, Piotr; Suchocki, Wojciech: Od redakcji
OD REDAKCJI

Oddawany do rąk Czytelników Artium. Quaestiones XX ma szczegól-
ne znaczenie. Jubileuszowy numer wydawanego przez nas czasopisma
zbiega się z trzydziestą rocznicą jego powołania przez prof. Konstantego
Kalinowskiego w 1979 roku. Mimo że Artiam. Quaestiones jest roczni-
kiem, to z prostego zestawienia tych dwóch elementów, dwudziestego
numeru pisma oraz trzydziestej rocznicy jego powstania, jasno wynika, że
były przerwy w jego edycji. Największa z nich to oczywiście lata 1980,
kiedy pismo przez kilka lat się nie ukazywało. Zostało wznowione w 1991
roku. Następne przerwy, co nie było rzadkie w tamtych czasach, wyni-
kały z powodów ekonomicznych. W ciągu tych trzydziestu lat zmieniały
się redakcje. Pierwszy redaktor pisma, wspomniany prof. K. Kalinowski,
pozostawał w zespole redagującym do swojej śmierci. Drugi redaktor
Artiu/n Quaestiones, prof. Adam Labuda, prowadził pismo w latach 1991-
1995. Od czasu jego rezygnacji do dziś kolejne zeszyty redagowane były
w składzie podanym niżej. Rzadziej natomiast zmieniali się sekretarze
redakcji, na których barkach w istocie rzeczy spoczywał ciężar organizacji
zarówno redagowania, jak publikacji czasopisma. Pierwszym sekreta-
rzem redakcji był Wojciech Suchocki, którego w 1991 roku zastąpił Piotr
Juszkiewicz. Ta wspomniana wyżej „podwójna" rocznica wiąże się z jesz-
cze jednym szczególnym wymiarem XX tomu Artium Quaestiones: jest on
bowiem ostatnim z zeszytów wydawanych przez obecny skład redakcji od
1997 roku.
Nakładające się szczególne wymiary niniejszego tomu Artium Quaes-
tiones sprowokowały nas do jego szczególnego potraktowania. Nie znajdą
w nim Państwo tego, co niewątpliwie jest bardzo mocną stroną naszego
pisma, częścią jego tożsamości, mianowicie tłumaczeń. Na łamach Artium
Quaestiones zamieszczane były, począwszy od jego pierwszych tomów,
przekłady tekstów wybitnych współczesnych historyków sztuki, co spot-
kało się z dużym zainteresowaniem Czytelników. Uprzedzając nieco bieg
wydarzeń, pragniemy przy okazji zaanonsować wydanie antologii tłuma-
czeń Artiu/n Quaestio/ms, nieznacznie uzupełnionej, w jednym zbiorczym
tomie, która - mamy nadzieję - zyska uznanie środowiska polskich histo-