Instytut Historii Sztuki <Posen> [Hrsg.]
Artium Quaestiones — 20.2009

Rozprawy
Piotrowski, Piotr: O horyzontalnej historii sztuki
PIOTR PIOTROWSKI

O HORYZONTALNEJ HISTORII SZTUKI

Opublikowana w 2004 roku książka Art Since 7900, napisana przez
kilku autorów związanych z kwartalnikiem „October", to dzieło bez
wątpienia wybitne wśród syntez sztuki XX wiekuh Olbrzymi materiał
historyczno-artystyczny zebrany w książce, ułożony dekadami, a w odpo-
wiednich rozdziałach-dziesięcioleciach skoncentrowany na wydarzeniach
artystycznych poszczególnych lat, został przeanalizowany w perspekty-
wie intelektualnych procesów danego okresu, nie zaś jako autonomiczne
zjawiska. Historyczna narracja przerywana jest w kilku miejscach dys-
kusjami autorów w formie debat „okrągłego stołu". Analizy te prowa-
dzone są z wykorzystaniem współczesnych metod badawczych, do których
rozwoju przyczynili się w ostatnich latach autorzy książki. Ponadto
książka zaopatrzona jest w każdym z jej fragmentów spisem uzupełniają-
cej literatury oraz odnośnikami do innych części pracy, dającymi szansę
śledzenie konkretnych procesów artystycznych, ciągów wydarzeń lub roz-
woju sztuki danych artystów, niejako „przeskakując" kolejne partie ma-
teriału. Słownik terminów historyczno-artystycznych (glossary) sztuki XX
wieku, indeks oraz olbrzymia bibliografia zawarte są na końcu książki.
Jednym słowem, Art Since 7900 to znakomity podręcznik, powszechnie
wykorzystywany w dydaktyce akademickiej, bardzo przydatny w stu-
diach sztuki minionego właśnie stulecia, przejrzyście zbudowany, napi-
sany współczesnym językiem. Pytanie, które jednak należy tutaj zadać,
to pytanie o geografię.
Nie ma najmniejszej wątpliwości, że Art Since Ì900 jest podręczni-
kiem sztuki zachodniej, sztuki powstałej w kulturowych i politycznych
centrach Zachodu: Paryżu, Berlinie, Wiedniu, Londynie, Nowym Jorku
i innych. Nie oznacza to jednak, że nie ma tu przykładów sztuki rozwija-
nej poza lub też na marginesie Zachodu. Nie wspominając o Rosji i roli
Moskwy oraz Sankt Petersburga (lub Piotrogradu), czytelnik znajdzie tu

* H. Foster, R. Krauss, Y.-A. Bois, B.H.D. Buchloh, since 7900. Modernism Anii-
??io<7er7MS7M. Postmodernism, London: Thames & Hudson 2004.