Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 21.1959

Nr. 3/4
Kościół P. P. Wizytek w Warszawie

JÓZEF LEPIARCZYK

przy kościele Wizytek z hełmami wież przy absydzie
katedry w Poznaniu z roku 1779, będących niewątpli-
wym dziełem tego architekta.
Przyjmując zasadnicze autorstwo Baja jeśli idzie
o cały kościół, należy stwierdzić, że fasada jego od-
działała nie tylko współcześnie ale i później, wpły-
wając jak zauważył prof. Lorentz, na późnofoarokowy
kościół dominikanów obserwantów (nieistniejący) na
Krakowskim Przedmieściu oraz na klasycystyczną
już fasadę schrogerowsikiego kościoła karmelitów
tamże.
Kościół Wizytek w Warszawie przestaje być za-
gadką dla historii sztuki polskiej. Niemniej, aby za-

gadnienie do reszty rozwiązać, trzeba jeszcze pogłębić
badania nad barokiem wieku XVIII w Warszawie.
Konieczne jest przeprowadzenie szczegółowej analizy
stylistycznej omawianego pomnika architektury na
szerokim tle porównawczym.
Nie można też wykluczyć dalszych odkryć archi-
walnych. Osiągnięte obecnie i ewentualnie w naj-
bliższej przyszłości wyniki powinny przybrać formę
wyczerpującej monografii kościoła ze stanowiska hi-
storii sztuki, na którą wybitna ta budowla w pełni
zasługuje, a do opracowania i wydania której środo-
wisko warszawskie jest ze wszech miar predestynowa-
ne i 'przygotowane.

L’£GLISE DES YISITANDINES A VARSOVIE

J. Kraszewska a publiie en 1937 idans le fasc. 3/4
du Bullletin 'de 1’Hdstoire de FArt et de la Culture
(Biuletyn Historii Sztuki i Kultury) des extnaifs de
la chronique de la Congregation des S.S. de la Visi-
tafion, fondee par le reine Marie-Louise. D’apres les
documents d’archives, la construction de 1’eglise e:n
maęoonerie, fondee par la femme de 4’hetman Sie-
iniiawski, fut commencee en 1727, internompue en
1734 et reprise seulement en 1754. L’aspect actuel de
1’eglise, tant imtenieur qu’exferieur, datę de 1754—1762;
seuls les 4 vases superieuirs de la faęade ont ete
ajoutes au icours de la restaunafion de 1844—1847.
Les noms des architectes qui onit construit cette
eglise etadent inconnus. Cependant, le contrat de
Sieniawska avec 1’anchitecte Charles Bad, retouve
par I. Malinowska dans les Archives des Czarto-
ryski a Cracovae, permet d’afffirmer que c’est preci-
sement lui qui est Fautaur des projets de la faęade
et de Finterieur, projets qu’il realisa en 1727. L’archi-
tecte qui, en 1754, entreprit la construction de
1’ćgtise, modifia le projet de Bai et e’est lui qui

dessina le maitre-autel, la chaire, les autels lateraux
et les omamants roooco. D’apres les supposdfions de
St. Lorentz cet architecte pouvait etre Efraim
Schroeger; il est moins probable que ce fut Jacques
Fontana.
D’apres T. Jaroszewski et J. Kowalczyk la faęade
de F eglise des visitanidines presente des analogies
avec Farchitacture romaine et franęadse, adnsi qu’avec
certaines eglises połonaises de 'la premiere moitde du
XVIIIe s., notamment celle des paulistes a Leśna,
des piaristes a Łowicz, 1’eglise St. Jean a Wilno et
des Augustins a Varsov1ie. L’eglise de Leśna a ete
conęue en 1730 par Farchitecte varsovien Vincent
Rachetti.
J. Lepiarczyk monltre les analogies qui existent
entre la faęade en questdon et les eglises romadnes
et atrbire 1’attention sur le caractere undforme de la
faęade et de Finterieur de 1’eglise des vasitandiines.
La present compte-rendu est un resume de la
discussion du Samiinaire Doctoral du professeur
Lorentz a FUniversite de Varsovie.