Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 25.1963

Heft 1
Wspomnienia pośmiertne
Olszewski, Andrzej K.; Wiercinśka, Janina: Zofia Niesiołowska-Rothertowa: (1903-1959)
WSPOMNIENIA

POŚMIERTNE

ZOFIA NIESIOŁOWSKA-ROTHERTOWA
(1903—1959)

Zofia Salomea Niesiołowska-Rothertowa urodzi-
ła się dnia 18 listopada 1903 r. w Wargawce w
pow. łęczyckim. Gimnazjum Zofii Sierpińskiej
ukończyła w Warszawie, po czym w r. 1922 wstą-
piła na Uniwersytet Warszawski, gdzie studiowała
historię literatury polskiej pod kierunkiem prof.
Józefa Ujejskiego i historię sztuki u prof. Zygmun-
ta Batowskiego. W r. 1930 otrzymała tytuł dokto-
ra filozofii za rozprawę pt. Analiza estetyczna twór-
czości Karola Ujejskiego. Po ukończeniu studiów
do r. 1939 wykładała historię literatury w gimna-
zjum J. Kowalczykówny w Warszawie, kontynu-
ując tę pracę na tajnych kompletach wojennych
do r. 1944.
W latach wojny i okupacji w r. 1939 pełniła
funkcję sanitariuszki w szpitalu Czerwonego Krzy-
ża w Warszawie, jako żołnierz Armii Krajowej
kolportowała prasę podziemną, a w czasie Powsta-
nia Warszawskiego była sanitariuszką bojową w
grupie Radosława; po kapitulacji Powstania pra-
cowała w szpitalu. W r. 1943 pod pseudonimem
M. Korzbok opublikowała antologię pt. Warsza-
wa, wydaną w drukarni podziemnej przez Ludowy
Instytut Oświaty i Kultury.
Od grudnia 1944 r. do 16 stycznia 1945 r. brała
udział w zorganizowanej przez prof. S. Lorentza
akcji wywożenia z Warszawy i zabezpieczenia zbio-
rów ruchomych. Od 18 stycznia do 1 marca 1945 r.
uczestniczyła w kierowanej przez prof. W. Boro-
wego akcji ratowaniu zbiorów Biblioteki Uniwer-
styckiej i bibliotek prywatnych.
W latach 1945-47 pracowała w Państwowym
Instytucie Historii Sztuki i Inwentaryzacji Zabyt-
ków, następnie w Muzeum Narodowym w Warsza-
wie jako kustosz i kierownik biblioteki. Od 15.
VIII.1954 r. była kustoszem Muzeum im. Mickie-
wicza w Warszawie, pełniąc przez pewien okres
czasu funkcję zastępcy dyrektora tej placówki. Od
1.IV.1957 r. do śmierci pracowała na stanowisku
adiunkta Zakładu Teorii i Historii Sztuk Plastycz-
nych Państwowego Instytutu Sztuki w Warszawie
(ob. Instytut Sztuki PAN). Zmarła w Warszawie
16 czerwca 1959 r.
Dr Zofia Niesiołowska-Rothertowa prowadziła sze-
roką działalność zarówno na polu naukowym, jak
popularyzatorskim i organizacyjnym. Poza liczny-
mi publikacjami z zakresu historii literatury i sztuki

prowadziła szeroką akcję odczytową jako wykła-
dowca Uniwersytetu dla Dorosłych, działaczka To-
warzystwa Opieki nad Zabytkami Przeszłości, czło-
nek Związku Historyków Sztuki i Kultury oraz
Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Wygłosiła sze-
reg odczytów z dziedziny historii literatury i sztu-
ki, m. in. w Polskim Radio: O zapomnianym poe-
cie Gustawie Ehrenbergu (1946), O bibliotece Mu-