Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 71.2009

Nr. 1-2
Kronika Naukowa
Jarzewicz, Jarosław; Skubiszewski, Piotr [Gefeierte Pers.]: Odnowienie doktoratu profesora Piotra Skubiszewskiego

jł ^ nia 2 marca 2009 r. w Auli Lubrańskiego
ł Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ł- w Poznaniu odbyła się uroczystość odno-
wienia doktoratu profesora Piotra Skubiszewskiego.
Poznańska uczelnia reprezentowana przez swoje
najwyższe władze: JM Rektora prof. Bronisława
Marciniaka, Prorektorów, Senat i Dziekanów,
w obecności łicznie zgromadzonych gości uczciła
jubileusz swojego wybitnego absolwenta, zgodnie
z akademicką tradycją honorując go najwyższą god-
nością, której swojemu doktorowi może udzielić -
czyli właśnie odnawiając doktorat po pięćdziesięciu
latach. Taki właśnie okres - półwiecze od uzyskania
doktoratu, wypełnione pracą naukową Jubilata -
minął w ubiegłym roku.
Piotr Skubiszewski studiował historię sztuki na
Uniwersytecie Poznańskim w latach 1949-1954.
Tutaj zdobywał też kolejne stopnie naukowe:
w 1958 r. doktorat na podstawie dysertacji o rzeźbie
nagrobnej Wita Stwosza, a w 1965 r. habilitację na
podstawie rozprawy o Czarze Włocławskiej. Choć
od 1964 r. związany jest z Uniwersytetem Warszaw-
skim, to jego związki z macierzystą uczelnią i po-
znańskim środowiskiem pozostały silne. Dokonania
naukowe profesora Skubiszewskiego są olbrzymie,
oczywiste, znane i cenione nie tylko przez mediewi-
stów i nie tylko w kraju. Jest on jednym z tych pol-
skich uczonych, których dzieło ma wymiar
międzynarodowy. Pokołenia adeptów zgłębiają hi-
storię sztuki studiując Jego podręczniki, w tym nie-
zastąpiony do dziś RMęp Jo AAtorń' wydany
pod jego redakcją w roku 1973.
W trakcie uroczystości biografia naukowa i do-
konania Jubilata były tematem wystąpień kolejnych
mówców. JM Rektor witając zgromadzonych i Jubi-
lata podkreślił jego wybitne zasługi dla nauki. Dzie-
kan Wydziału Historycznego, prof. dr hab. Hanna
Kóćka-Krenz, obszernie omówiła kolejne etapy
naukowej biografii i twórczości profesora Skubi-
szewskiego. Promotor odnowienia doktoratu, prof.
dr hab. Szczęsny Skibiński, przybliżył merytorycz-
ną treść i główne zagadnienia przewijające się
w rozprawach doktoranta, zaakcentował wielką ran-
gę i oryginalność jego prac, jednocześnie wskazując
na ich silne zakorzenienie w problematyce żywej

w poznańskim środowisku historii sztuki, przez któ-
re Jubilat został ukształtowany i którego jest znako-
mitym przedstawicielem.
Swoje wystąpienie profesor Skubiszewski po-
święcił w znacznym stopniu właśnie wspomnieniu
swoich studiów i swoich profesorów, gdyż „Uniwer-
sytet to przede wszystkim profesorowie, którzy nas
kształcą, którzy nas formują, formują zarówno inte-
lekt, jak i osobowość; są dla nas wzorami A Przemó-
wienie było pasjonującą opowieścią o dziejach pol-
skiej historii sztuki, niekiedy wzruszającym
wspomnieniem przepełnionym wdzięcznością wo-
bec Mistrzów i Uczelni. W opowieści profesora
Skubiszewskiego przewinęła się galeria wybitnych
i barwnych postaci, którzy dla większości słuchaczy
byli i są klasykami, autorami pomnikowych dzieł.
Poznańscy historycy sztuki, profesorowie: Szczęsny