Zakład Architektury Polskiej i Historii Sztuki <Warschau>
Biuletyn Naukowy — 1.1932/​1933

Nr. 1
Kronika

KRONIKA

Zjazd Delegatów Związku Muzeów w Polsce. 19—21 września b. r. odbę-
dzie się w Przemyślu Zjazd Delegatów Związku Muzeów w Polsce. Na Zjeź-
dzie tym między innemi ma być dyskutowana sprawa projektu ustawy muze-
alnej, który został opracowany i przyjęty przez Zarząd Związku Muzeów na
zjeździe, odbytym w Warszawie w końcu stycznia r. b. Uregulowanie spraw
muzealnych i kwestja opieki państwowej nad zbiorami muzealnemi jest jednym
z najpilniejszych postulatów, ważności którego nikt chyba nie będzie kwestjo-
nowal. Nie możemy jednak powstrzymać się od paru słów krytyki w odnie-
sieniu do samego projektu, który zdaniem naszem zawiera wiele niejasności
i niedomówień i nastręcza dużo tematów do dyskusji.
W. K.
VII Międzynarodowy Zjazd Historyków odbędzie się w Warszawie
w dniach 21—28 września 1933 roku. Organizacją udziału poszczególnych na-
rodów w Zjeździe zajmują się odpowiednie komitety narodowe, które mater-
jał zebrany przez siebie i zakwalifikowany przesyłają do Warszawy, gdzie się
znajduje biuro organizacyjne Zjazdu (Sekretarz generalny Dr. Tadeusz Manteuf-
fel, Uniwersytet). Praca podczas Zjazdu prowadzona będzie w 15 sekcjach,
z których jedna poświęcona będzie historji sztuki. W celu usprawnienia prac
przygotowawczych powołane zostały do życia prezydja poszczególnych sekcyj,
na których ciąży obowiązek kwalifikowania zgłoszonych referatów i przygoto-
wania udziału Polaków. Prezydjum sekcji historji sztuki stanowią: prof. dr. Wła-
dysław Podlacha, przewodniczący, i dr. Mieczysław Gębarowicz, sekretarz. Ter-
min zgłaszania referatów upływa dnia 1 września b. r., zaś nadsyłania rękopi-
sów — 1 października. Komitet zjazdowy polski ma zamiar wydać w osobnej
książce referaty polskie i rozesłać je uczestnikom przed Kongresem.
Udział polskich historyków sztuki w zjeździe i zainteresowanie ich spra-
wami ze zjazdem związanemi jest nader nikły. W świetle posiadanych przez
nas wiadomości dotychczas, mimo iż termin upływa, zgłoszony został jeden
tylko referat, i to nieoficjalnie, bez nadesłania nietylko rękopisu, ale nawet
i tytułu. Z zagranicy zgłoszono narazie 5 referatów:
Prof. Drost — Die Struktur des Barocks und ihre Deutung.
Prof. T. Gerevich — Les communautćs de style dans 1’art de 1'Europe
orientale.
M. G. Gerola — Le fonti italiane per la iconografia dei reali di Polonia.
Prof. Krischen — Kunstgeschichte und Weltgeschichte, Móglichkeiten einer
neuen Periodisierung.
M. L. Reau — Les relations artistiąues entre la France et la Pologne.
O dalszych pracach organizacyjnych, związanych ze Zjazdem, zamiesz-
czać będziemy wzmianki w następnych numerach Biuletynu.
W. K.
Wykopaliska w Sandomierzu. Przy budowie drogi między katedrą a koś-
ciołem św. Jakóba odnalezione zostały fragmenty rzeźbionych kamieni, pocho-
dzących zapewne z dawnej katedry romańskiej. Odnalezione rzeźby zabezpie-
czone zostały dzięki zabiegom p. Leona Wilkońskiego, kustosza Muzeum Towarzy-
stwa Krajoznawczego w Sandomierzu. Z pośród fragmentów o charakterze
wybitnie architektonicznym, wyróżnia się głowa lwa portalowego, nosząca ce-
chy rzeźby jak się zdaje południowo-niemieckiej z XII stulecia, o płaskiej in-