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Cook, Arthur B.
Zeus: a study in ancient religion (Band 1): Zeus god of the bright sky — Cambridge, 1914

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https://doi.org/10.11588/diglit.14695#0478

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400 The Ram and the Sun in Phrygia

Zeus, whose Dionysiac nature was clear from his altar adorned
with two grape-bunches and a plough1. Moreover, the name
Sabdzios is, as all admit, a mere ethnic2. The Sdboi are called by
Eustathios Thracians3, by Stephanos Phrygians4. Their god Sdbos
or Sabdzios was a Thraco-Phrygian Zeus, whose avatar was a
Thraco-Phrygian Dionysos.

Finally Zeus Sabdzios came to be identified with the sun5. An
inscription from Nikopolis in Moesia records a dedication to ' Zeus
Helios the Mighty Lord, the Holy Sebazios6.' And in Thrace on
the hill Zilmissos there was a circular hypaethral temple of Sol
Liber Sebadiits, the Dionysiac form of the same deity7.

1 Supra p. 4. Note also Hesych. s.v. Bayalos-...7) Zeis <&pvyt.os. P. Kretschmer
Einleitung in die Geschichte der griechischen Sprache Gottingen 1896 p. 81 ' von *baga,
gr. <pdyos' showed that this epithet implied an early ' Oak'-god: cp. Class. Rev. 1904
xviii. 79.

2 A. Fick Vorgriechische Ortsnamen Gottingen 1905 p. 65 f. '2aos oder 2dop Berg
auf Samothrake, 2dos und 'Laovv-qaos die Insel selbst. Der thrakisch-phrygische Gott, der
von den Griechen meist 2d/3os, 2a/3dftos genannt wurde, hiess eigentlich 2dfos 2a/rd5tos,
was aus der phrygischen Inschrift von Blaundos Att 2,aa£i(ai [Roscher Lex. Myth. iv.
236, 243 fig. 2] und aavdoai, aavdoi Hesych, wie nach Amerias die Silenen bei den
Makedonen hiessen, zweifellos erwiesen wird. 2d/3ot, richtiger demnach adpot "hiessen
auch seine (des Gottes) Heiligthumer und die Geweiheten " [Preller—Robert Gr. Myth.
ii. 701 n. 1]. Damit ist der Sinn der Namen "Laos, 'Lab-vvrjaos vollig aufgehellt; auch
die thrakischen Sdi'ot, mit denen Archilochos zu kampfen hatte, mdgen nach dem Gotte
2ct/bs benannt sein,' id. Hattiden und Danubier in Griechenland Gottingen 1909 p. 46 f.
' Auf die thrakische Herkunft des Dionysos-Dienstes weisen Namen und Beinamen des
Gottes. Aibwaos ist bloss grazisiert, die richtige Form ist Aev- Aeo-. Diese finden wir in
AevddciL- ol 2dtot vt'IXKvp'lwp Hesych...die Aevddai., Verehrer des Gottes Aei/-, hiessen
bei den Illyriern die thrakischen Diener des Gottes Savos. Von den Thrakern iiberkamen
zunachst die Makedonen den Dienst des Savos, Savadios; darauf zielt die Glosse Hesychs
aavadcu, aavdoi- 'A^eptas tovs (reiXeivovs ovtoj KaXeiadaL (prjacp vtto MaKedovuv. Die
richtige Form wird wohl aavddoL sein.' O. Hoffmann Die Makedonen, ihre Sprache und
ihr Volkstum Gottingen 1906 p. 6 (cp. p. 97 f.): 'Die Aavddai lassen sich nicht trennen
von dem Namen des thrakisch-phrygischen Gottes Zavdfros (inschriftlich), 2a^a^os,
Sabadios, der als Vegetationsgott dem Dionysos am nachsten stand und gleich diesem
(lurch orgiastische Feste gefeiert wurde (Strabo x 471).'

3 Eustath. in Dionys. per. 1069 rjcrav 5e /cat idvos QpatciKOv Hdfioi, oirep tovs Bdxxovs
otjXol Qpvyiq. StaXe/cry.

4 Steph. Byz. s.v. 2a/3of Zdvos Qpvyias. Xeyoprai Kai dvri rod Ba/c%ot irapd i>pv^i.

5 P. Perdrizet in the Bull. Corr. Hell. 1896 xx. 101 holds that Sabdzios as a sun-god
was the Phrygian counterpart of Men the moon-god, with whom he was certainly brought
into connexion (see Eisele in Roscher Lex. Myth. iv. 262 and especially Prokl. in Plat.
Tim. iii. 41, 10 f. Diehl irapei\ri<pa/uev Kai irapd Qpv^l M^a ~Zafid£iov vfxvovixevov [/cat] ev
ixeaais rats rod 2a/3a£toi' reXerats). But Eisele loc. cit. p. 255 views the solar aspect of
Sabdzios as due to Orphic influence in the case of the Thracian cult and perhaps to late
solar monotheism in the case of the Moesian inscription.

6 Arch.-ep. Mitth. 1886 x. 241 no. 6 an altar from Nikopolis (Jeni-Nikup) inscribed
[vlcf Beds] 'Ideias p,eyd\r]s [m^^pIoEs] Att 'HXty p.eyd[\(p Kvpi]^ 2e/3afty ay[iip]. For the
cult-title 'Ayicp cp. the solar Zeus"A7tos at Tripolis {supra p. 192).

7 Macrob. Sat. 1. 18. 1 item in Thracia eundem haberi solem atque Liberum
accipimus, quern illi Sebadium nuncupantes magnifica religione celebrant, ut Alexander
 
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