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Cook, Arthur B.
Zeus: a study in ancient religion (Band 2,1): Zeus god of the dark sky (thunder and lightning): Text and notes — Cambridge, 1925

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https://doi.org/10.11588/diglit.14696#0527

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Apollon and Artemis

his ancient haunt and attend the new local rites. Nilsson further
(1911)1 notes that the first day of the month was sacred to Apollon
as Noumenios2 and that the twentieth was sacred to him as Eikddiosz,
but that his festivals regularly fell on the seventh of the month4.
Hence we are to infer that Apollon was essentially connected with
the lunisolar calendar and its sacred sabbath, that his worship
originated in Babylonia, and that it spread through Asia Minor
to Greece. O. Gruppe (1906)5, though he does not go so far afield as
Mesopotamia, again turns his face eastwards. He holds that the
worship of a barbaric mother-goddess Laid, whose name was Ionised
as Leto, and the recognition of Apollon and Artemis as her twin
children may be attributed to Hellenic settlers on the coast of Asia
Minor in the course of the ninth and eighth centuries B.C. W. Aly
(i9o8)s is disposed to reject the eastern origin of Apollon. He argues
that, if the god had come—as Wilamowitz thought—from Lykia,
his cult must have reached Greece via Crete. We should therefore
look to find early forms of his worship in that island. But a careful
survey of the Cretan evidence can produce nothing of the sort.
Rather we are driven to conclude that the cult was imported from
Greece, especially from Delphoi7. E. Meyer (i909)salso parts cora-

1 M. P. Nilsson ' Die alteste griechische Zeitrechnung, Apollo und der Orient' in the
Archivf. Rel. 1911 xiv. 423—448.

2 H. Usener in the Rhein. Mus. 1879 xxxiv. 421 f., W. H. Roscher in his Lex. Myth.
i. 424 f., K. Wernicke in Pauly—Wissowa Real-Enc. ii. 61, Gruppe Gr. Myth. Rel.
p. 939 n. 9, M. P. Nilsson he. cit. p. 443 f.

8 K. Wernicke in Pauly—Wissowa Real-Enc. ii. 50, O. Jessen ib. v. 2098 f., M. P.
Nilsson loc. cit. p. 444.

4 K. Wernicke in Pauly—Wissowa Real-Enc. ii. 50, F. Boll ib. vii. 2555, S. Eitrem
and O. Jessen ib. vii. 2579, Gruppe Gr. Myth. Rel. p. 939 n. 7, M. P. Nilsson loc. cit.
p. 442 f. For a summary of W. H. Roscher's voluminous papers on the subject see supra
p. 236 n. 5.

5 Gruppe Gr. Myth. Rel. pp. 1247—1252.

6 W. Aly Der kretische Apollonkitlt Leipzig 1908 pp. r—57.

7 Id. ib. p. 57 : ' Fassen wir zusammen, so hat unsere Untersuchung ergeben, dass
sich auf Kreta nichts findet, das Anspruch darauf machte, fiir altapollinisch zu gelten.
Der verbreitete Kult des pythischen Gottes kommt von Delphi, wahrend das, was Delphi
aus Kreta entlehnt, nicht an Apollons Namen haftet. Dorisch diirften wir den Karneios,
Dromaios, Agyieus nennen ; die iibrigen Gestalten sind lokale Sondergdlter, die mit
Apollon erst im Laufe der Entwicklung verschmelzen. Besonders deutlich traten der
Apollon von Eleutherna und Apollon Delphinios als eigenartige Personlichkeiten hervor.
Wahrend sich in dorischer Zeit Abhangigkeit von Argos zeigte, wiesen die alteren Spuren
nach Bbotien, in einem besonderen Falle nach Thessalien. Kleinasien kam nur ganz
gelegentlich in Betracht. Die sprachliche Untersuchung konnte noch kein Resultat
erzielen, da sie von dem ethnologischen Problem abhangig ist. Im Ganzen geht Kreta
in vordorischer Zeit nicht mit dem Osten, sondern mit dem Mutterland.

Kam Apollon aus Lykien, so ist er jedenfalls an Kreta vollig vortibergegangen, eine
Tatsache, die den ostlichen Ursprung des Gottes als sehr zweifelhaft erscheinen lasst.'

8 E. Meyer Geschichte des Altertums"1 i. 2. 639 f.
 
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