Universitätsbibliothek HeidelbergUniversitätsbibliothek Heidelberg
Overview
loading ...
Facsimile
0.5
1 cm
facsimile
Scroll
OCR fulltext
The Mountain-cults of Zeus 987

Uncertain locality

Mount Hynnarion1.

damna vices minuendi et augendi habeat contrarias,"' Loukian. Itip. trag. 42 idia 8e
3ie,u0trats /xev 6 fiovs Oebs, HrjXovcriuTcus 8e Kp6fJ.ju.vov, Kai oXXols t/3ts rj KpoKoSeiXos, Kai
&XXols KvvoKecpaKos r) atXovpos 7) widrjKO's, Hieron. comm. in Isa. proph. 13 (xxiv. 450 c—d
Migne) non quo simulacra gentilium in praedam bestiarum et iumentorum exposita sint;
sed quo religio nationum simulacra sint bestiarum et brutorum animantium, quae maxime
in Aegypto divino cultui consecrata sunt... nam et pleraque oppida eorum ex bestiis et
iumentis habent nomina, 'Kvvwv a cane, Aetov a leone, Qfiovis lingua Aegyptia ab hirco,
Avklov a lupo, ut taceam de formidoloso et horribili caepe, et crepitu ventris inflati, quae
Pelusiaca religio est, Hieron. adv. lovinian. 2. 7 (xxiii. 296 b Migne) coge Aegyptium ut
ovium lacte vescatur; impelle, si vales, Pelusioten ut manducet caepe). Indeed we are
told by Sextus Empiricus that no devotee of Zeus Kacnos in that town would eat an onion
(Sext. Pyrrhon. hyp. 3. 24. 224 Kpbp.fj.vov 8e oiik ixv tls npoaeveytccut0 tCov KaOiepovfxivuv
rep Kara HrfKovcnov Kacty Att, Cjairep ovSe lepevs tt)s Kara Al{3\jt]v 'A<ppo8LTrjs aKopbSov
yevcra-LTo av. direxovTaL de ev fikv lepols fi'ivdrps, ev ols Se 7)8vbap.ov, ev ots de aeXivov). Sextus'
phrase rCov Ka6Lepovp.evuv ™.. .Kctcrta; Att coupled with that of Acbilleus Tatios (supra)
rijs 8e poLas 6 \670s ixvcttlkos may fairly be taken to imply that Zeus Kdcrtos had mystic
rites of initiation—another point of contact with the Cretan Zeus (supra i. 648 ff., 6636°.).

U. Wilcken in the Archiv fur Papyrusforschung unci ve?-wandte Gebiete 1901 i. 555
draws attention to a letter, written from Pelousion by an unskilled hand at some uncertain
date (? s. ii a.d.), found in the Fayoum, and now preserved at Berlin, in which mention
is made of Zeus Kclctlos (Zerekli in Aegyptische Urkunden aus den koeniglichen Museen zu
Berlin herausg. von der Generalverwaltung: Griechische Urkunden no. 827 (P. 7150),
1 ff. Zot? 'ATr\o\~\kLvapiui d5eA|0£ ya-'lYp\lv- T0 '",poffKvvr]fxd | aov irapa tc!i At ry Kacri'cj.
yLivibaKLV ae de\u otl evpr}\Ka tt}v ywal<Ka> tov "A%apis (?) | /ca[i] SeSwKa avrfj ra
yeypa\fj,p.eva iravra k.t.~X. addressed on the back d7ro(5os) 'AiroXLvapLio lx'tto TLerpwuLov
5pofiL\SapLov airb Hr}\Xov(jLOv). A circular bronze stamp with long handle in the Leyden
Museum shows an Egyptian head-dress, consisting of three bunches of plants with a disk
on each, and is inscribed Atos Ka\<TLov, 'Adr]v\as ' Ainri\ai>ou t|[. . . .] (C. Leemans Descrip-
tion 7'aisonnie des monumens Egyptiens du Musie ctAntiquites des Pays-Bas, a Leide
Leide 1840 p. 111 no. 342, id. Animadversiones in Musei Antiquarii Lugduno-Batavi
inscriptiones Graecas et Latinas Lugduni Batavorum 1842 p. 28, Corp. inscr. Gr. iv
no. 7044^, W. Drexler in Roscher Lex. Myth. ii. 973 ' Bronzespiegel' (!), Gruppe Gr.
Myth. Pel. p. 1104 n. 1 'Gemme' (!)).

W. W. Baudissin Studien zur semitischen Religionsgeschichte Leipzig 1878 ii. 243 infers
from Epiphan. loc. cit. (K&itlos de 6 vavKXrjpos irapa UrjXovcrLdiTaLS (sc. tl/xaraL)) that Zeus
Kclo-los was worshipped by sea-faring men. On which Frau Adler in Pauly—Wissowa
Real-Enc. x. 2266 remarks: 'Daher darf wohl mit dem pelusischen Kulte ein Fund bei
Palos in Spanien in Verbindung gesetzt werden; im Meere wurden antike Bleianker
aufgefischt mit hebraischen, lateinischen und zwei griechischen Inschriften; die eine gait
Aphrodite uw^ovaa, die andere Zei)s Kdcis aw'£<wv> (die Erganzung der zwei letzten
Buchstaben unsicher), Boletin d. 1. Real Ac. d. Historia 1906, XLVIII 157 f.'

Baudissin op. cit. ii. 240 was inclined to derive the Pelusiac from the Syrian cult of
Zeus K&itlos, though he added: 'Es ist aber nicht unmoglich, dass der Dienst des Kasios
ein a//semitischer war, welchen verschiedene semitische Volker aus der gemeinsamen
Heimat herubernahmen.' Frau Adler loc. cit. adopts the latter view, 'class beide Kulte auf
gemeinsame, ursemitische Wurzel zuriickzufiihren sind.' But Salac in the Bull. Corr. Hell.
1922 xlvi. 180, 188 definitely returns to the former view: ' En somme, le culte de Zevs Kdcrtos
parait d'origine syrienne; le culte du Mons Casius egyptien semble derive de la Syrie.'

1 Hesych. s.vv. 'Tvvapeus- Tievs airb tov 'Tvvapiov 6povs, vvvas- a'i% aypia, vvvq- a'l^.
Kai to tov dpoTpov (TLdripiov to Tijxvov tt\v yrjv <vvvr]>. Kal vvvls 6/j.ollcs, vvvoz- ttloXos 6 iv
Ty yaaTpl voarjo-as, irpiv KvrjdrjvaL <lvvbs>. Gruppe Gr. Myth. Pel. p. 824 n. 7 concludes
that Zeus 'Twapteus (sic) derived his appellative from the goat.
 
Annotationen