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Cook, Arthur B.
Zeus: a study in ancient religion (Band 3,1): Zeus god of the dark sky (earthquake, clouds, wind, dew, rain, meteorits): Text and notes — Cambridge, 1940

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https://doi.org/10.11588/diglit.14698#0145

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The Clouds personified in Cult and Myth 95

homeros and merds1, as the effort of Prodikos2 or some other fifth-
century sophist, though the particular incident of the azV/z/r-phantom,
with its further play on meros, 'portion', is attributable to Euripides
himself3.

XP»c6s. Uionysos elpatpiwrris "in the tufted skin" was a kid, cp. Hesych. s.v. (lpa(piwT7}s'...
Wl fyH0os Trapa. AoKtotrtr. [Observe, however, that tipcupiwTTjs 'wrapped in a tufted gar-
Went' might equally well, or even better, describe the Bacchant garbed in an artificial
skin (Eur. Bacch. m ff.

MaXXois with Sir J. E. Sandys ad loc). a. b. c.]. F. Bechtel Die griechischen Dialekte
Berlin 1921 i. 128 f. approves this derivation, but notes two difficulties : ' Die eine ist die,
dass, wenn ipfcwpiov die Grundlage des Gottesnamens bildet, dieser bei den Lesbiern die
Cestalt 'EptMpiuras haben miisste, da, wie speciell lirepos lehrt, f hinter Consonanten
sPurlos untergegangen ist. Man kann ihr mit dem Einwande begegnen, dass die Ver-
dopplung des p die metrische Dehnung der ersten von drei auf einander folgenden Kiirzen
bezeichne, wie in ttippvaiv Theokr. 2925. Nicht beseitigen aber lasst sich die zweite
Schvvierigkeit. Nach den Ausfiihrungen Wackernagels Glotta iv 243 f. kommt den
Deminutiven auf -d0ioc langes a zu, dem im Ionisch-Attischen r) entspricht: £v\r)<pioi> im
Corpus der Hippokratischen Schriften und bei Alexis. Also miisste die Namenform bei
den Lesbiern 'TZpacptwras, bei den Ioniern Ei'prj^iuTTjs lauten. Hier kann man nur mit
einer auf unsichrer Grundlage ruhenden Hypothese lielfen: da das Erscheinen der Liinge
>n -tupiov von Wackernagel selbst als "Ratsel" bezeichnet wird, darf man vielleicht
annehmen, dass neben ihr die Kiirze gelegen habe, die kein Ratsel sein wiirde.' K. Brug-
Wann Griechischc Gramtnalik1 Mi'mchen 1913 p. 232 pronounces the verdict: 'Eipcup-
'wt?)s lesb. 'Eppa0euras...ist zweifelhaften Ursprungs.' Possibly fresh evidence may yet be
forthcoming—from Hittite sources?

The month HipaipL&v at Arkesine in Amorgos (Iitscr. Gr. ins. vii no. 62, 28 = F. Bechtel
ln Collitz—Bechtel Gr. Dial.-Inschr. iii. 2 558 f. no. 5371, 28 = Dittenberger Syll. inscr.
Gr.- no. 531, 28, ib? no. 963, 28 e/i /tijvi Eipatpiwvi) probably corresponds with the Ionic
Lenaion and the Attic Gamelion (J. Delamarre in the Rev. Philol. N.s. 1901 xxv. 180 f.,
W> Dittenberger in Pauly—Wissowa Real-Enc. v. 2118 I.).

1 6 p.T]p&S = &p.t)pOi.

2 Euripides is said to have been a pupil of Prodikos (v. Eur. 1 in schol. Eur. i. 2, 7 f.
Dindorf, Souid. s.v. Ei)pnr/S);s ter, Gell. 15. 20. 4), who was interested on the one hand
"1 linguistic discussions (E. Zeller A History of Greek Philosophy trans. S. F. Alleyne
London 1881 ii. 489 ff., 512), on the other in the origins of Dionysiac worship (id. ib.
P- 482 f.).

J The foregoing paragraph must not be taken to imply that mythical birth from the
'high always betokens the ritual of adoption. F. Liebrecht Zur Volkskunde Heilbronn 1879
I1, 490 f. (= id. in Germania i860 v. 479 f.) compiles a list of such births from the leg, the
foot, the hand, etc., each of which calls for separate investigation. They include the
following:

(1) A. Kuhu Die Herabkunft des Fetters und des Gottertranks- Giitersloh 1886 pp. 13 f.,
'48 f. draws attention to Aurva, son of Cyavana (son of Cukra son of Bhrgu) by Arushi
Slighter of Manu, who was sprung from his mother's thigh (Mahabharata trans. M. N.
^Utt Calcutta 1895 i. 93 = Alahabh. 1. 66. 47 'Arushi, the daughter of Manu, became the

of the wise Chyavana,and the greatly illustrious Aurva was born in her, ripping open
her thighs,' ib. 1896 iii. 4$$ = Afahabh. 3. 314. 17 'O sinless one, you have further heard
how the Brahmanic sage Aurva at one time remaining concealed in his mother's thighs
served the purpose of the celestials.' On Aurva see further S. Sorensen An Index to the
Names in the Mahabharata London 1904 p. 100 f.).

(2) A. Kuhn op. cit.2 p. 149 ff. compares the case of Vena, son of Anga and Sunitha,
*u0 produced Nishada from his thigh and Prthu from his arm (Mahabharata trans. M. N.
Ptttt Calcutta 1903 xii 86 = A/ahabh. 12. 59. 94 'Vena, a slave of anger and malice,
hecame impious and tyrannical towards all creatures. The Brahinavadin Rishis killed him
 
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