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Cook, Arthur B.
Zeus: a study in ancient religion (Band 3,1): Zeus god of the dark sky (earthquake, clouds, wind, dew, rain, meteorits): Text and notes — Cambridge, 1940

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https://doi.org/10.11588/diglit.14698#0153

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102 The Clouds personified in Cult and Myth

is the case, Eurydike must necessarily be present in phantom form—
a figure comparable with the ghost of Klytaimestra as she appears
on more than one Greek vase1. Mr C. T. Seltman further points
out to me that both these Orpheus-vases presuppose an interest at
Athens in the sacra of Lesbos and handle the theme with a light-
hearted semi-humorous touch understandable enough during the
Athenian domination of the island in 427—412 B.C.2

Lastly, there is the phantasmal Aeneas, whom Iuno in Virgil's
epic fashions out of' hollow cloud' and decks with Dardanian armour

oracles, qu'un ephebe (Pelops?) transcrit sur un diptyque en presence d'Apollon (?).
(B) Deux femraes, tenant l'une la lyre d'Orphee, l'autre le baudrier auquel elle etait
suspendue.' A. Furtwangler in the Winckelmannsfest-Progr. Berlin L 163 ' eine
ausgezeichnete Schale im Stile der Zeit des peloponnesischen Krieges zeigt den
abgeschlagenen Kopf des Orpheus, der singend Orakelspruche ertheilt, welche ein
Jungling in ein Diptychon aufzeichnet, wahrend Apollon als
Orpheus Beschtitzer mit ausgestreckter Hand hinter dem Kopfe
steht' is followed by O. Gruppe in Roscher Lex. Myth. iii. 1177
fig. 3. But Furtwangler Ant. Gemmen iii. 247 ff. fig. 139 has more
to say : ' Als Beschtitzer des Kopfes [Ov. met. II. jo ft., cp. Stob.yft""-
64. 14 Phanokles (ed. Gaisford ii. 418 f., Wachsmuth—Hense iv. 1.
461 f.)] und Herr des Ortes erscheint Apollon offenbar auch auf dem
Vasenbilde. Auf der Rtickseite derselben Schale scheint die Lyra
des Orpheus in den Handen einer Muse dargestellt, wahrend eine
zweite eine Tanie bereit halt, um die Leier damit als Weihgeschenk
zu umschlingen. Das Bild scheint darauf anzuspielen, dass die Leier
dem Apollon geweiht ward [Loukian. adv. indoct. 11].' C. Rotiert ' Das orakelnde Haupt
des Orpheus' in the Jahrb. d. kais. dentsch. arch. Inst'' 1917 com. 146 f. fig. 1 rightly
holds that the vase-painter, like Philostratos, is depicting the myth of Apollon's protest.
See further C. D. Bicknell in the Journ. Hell. Stud. 1921 xli. 230 pi. 12, H. Philippart in
LAntiquiti Classique 1935 iv. 209 pi. 27, 1.

To the gems discussed by Furtwangler Ant. Gemmen iii. 24; f. add a sliced chalcedony
in my collection (fig. 36 scale f), which resembles his i pi. 20, 53 = pi. 22, 5, cp. 6, u.
100, 107. A chip above the young man's head has been crudely altered by some later hand
into a would-be pe'tasos. See too the Etruscan mirrors figured on my pi. xvii, and a
' Campanian ' amphora of c. 450—425 B.C., now in the Musee Borely at Marseille, inter-
preted by Prof. P. P. Jacobsthal, to whom I am greatly indebted for my pi. xviii, as
a youth consulting the oracular head of Orpheus.

1 O. Hofer in Roscher Lex. Myth. ii. 1244 ('Das Schattenbild Klytaimestras')• The
greatest resemblance to our Eurydike is shown by the phantom Klytaimestra of a kratir
from Armento {c. 420 B.C.), now in the Louvre (J. de Witte in the Ann. d. Inst. 1847
413 ff., Mon. d. Inst. iv. pi. 48= Reinach Hip. Vases i. 132, 2, Overbeck Gall. her. Bddii'-
i. 714 f. Atlas pi. 29, 7, F. Hauser in Furtwangler—Reichhold Gr. Vasenmalerei n-
330 ff. pi. 120, 4, Pfuhl Malerei u. Zeichnung d. Gr. ii. i-f>. --()-{., iii. 356 fig- 798'
L. Sechan Etudes sur la tragidie grecque dans ses rapports avec la ciramique Paris 19*6
p. 97 ff. pi. 1, 2), who likewise occupies a position on the extreme left of the group.

2 Mr Seltman also suspects that the story told by Philostratos about Kyros the Elder
{supra p. 100 n. 1) belongs more properly to Kyros the Younger. If the former captured
Babylon in 538, the latter had designs upon it in 4CM. If the corpse of the one was be-
headed by Tomyris, that of the other was beheaded by Artaxerxes. Confusion might result,
and some points of the story suit the Younger better than the Elder. Be that as it may,
Philostratos'mention of Babylon suggests that he may here !>e indebted to Danm of Nineveh-
 
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