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Cook, Arthur B.
Zeus: a study in ancient religion (Band 3,1): Zeus god of the dark sky (earthquake, clouds, wind, dew, rain, meteorits): Text and notes — Cambridge, 1940

DOI Seite / Zitierlink: 
https://doi.org/10.11588/diglit.14698#0252

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Hephaistos and Athena 191

(supra ii. 3I+ n. o) = Philoktetes : Chryse = Hephaistos (Chrysor) : Aphrodite (xpvari
Gruppe Gr. Myth. Rel. p. 1367 n. 2).

A. Fick as a great philologist merits a more patient hearing. In his Vorgriahische
Ortsnamen Gottingen 1905 p. 66 he quotes with approval Steph. Byz. s.v. Afj/wos...diro
TVs MfydXiys \eyopL{vqs ffeov, r\v Xfijivov 0curr TavTri 5e Kai irapdevovs 6veaBai and continues:
Ganz fremdartig klingt auch M6cri'xXos...ob der Name des Gottes "A0ai<rTor griechisch
lst, kann man stark bezweifeln, jedenfalls waren die grosse Gbttin, der Feuergott und der
Phallos (Hermes) die Hauptgottheiten der Tyrrhener.' In HattiJen unci Danubicr in
Gnechenland Gottingen 1909 p. 46 he returns to the charge : ' Hephaistos gehort durchweg
den vorgriechischen Pelagonen—Pelasgern—Tyrsenern an. Miltelpunkte seines Dienstes
s>nd Lemnos und Attika. Andere Namen des Gottes sind Palamaon und Palamedes, in
Attika und Phokis heisst er Prometheus, in Boeotien als Wildfeuer Typhaon, dessen
Kampf mit Zeus urn die Weltherrschaft [supra ii. 448 n. 2, 731, 826] religionsgeschichtlich
als Versuch der Verehrer des Feuergottes, diesen zum Allgott zu erheben, zu denken ist.
Auch der Name Hephaistos ist wohl pelasgisch; gleichgeformt ist Geraistos, vielleicht
der pelasgische Name des Wassergottes, der als Buhle der Demeter d. i. der Allmutter
•""Htschieden den Pelasgern Arkadiens angehbrt. Die Gottheiten der Pelasger waren also:
Allmutter und Thallos, und die zwei elementaren Feuer- und Wassergbtter, denen sich
%|elleicht Hermes als Luftgottheit zugesellt.'

Attempts to explain the name, which appears in Ionic as'AB-qvri 'Aflijra'?;, in Aeolic
a'id Doric as '\9ava 'A0a.va.la, in Attic as 'Areata'ASrtvda' Afl^S, are collected by Preller—
Robert Gr. Myth. i. 185 f., F. Dlimmler in Pauly—Wissowa Keal-Enc. ii. 2007 f., Gruppe
Gr- Myth. lid. p. 1194 nn. 1—5.

The most interesting hypothesis so far advanced is that of another famous philologist
Kretschmer. In Glotta 1921 xi. 282—284 he treats the name as Pelasgian or Tyrsenian
and relates it on the one hand to the place-name ' AQavaaoos ' AOavatros 'Aravaaos
^TTavacraos {Aidan) in Phrygia with the characteristic suffix -aauoi (Sir W. M. Ramsay
The Historical Geography of Asia Minor (Royal Geographical Society: Supplementary
'apers iv) London 1890 p. 136 no. 26, id. The Cities and Bishoprics of Phrygia Oxford
"*9a i. 241 ff., 249 ('Bishops of...Attanassos...Philadelphia 7r6Xews' Adavaaov (Athanassi)
C°nc. Chalced. 451. Ghristophorus 'Adavaaaov Conc. Nicaen. II 787. Philotheos'Affoi'aiTaoO
Cone. 869 (?)'), ii. 355 ff., 395 (' Philadelphia 'ATavaaaov...^i'), W. Ruge in Pauly—
wissowa Real-Enc. ii. 2180), on the other hand to a group of Etruscan (?) words denoting
* ritual vessel of terra cotta (Paul, ex Fest. p. 18, n Muller Athanuvium est poculi
cUlis genus, quo in sacrifices utebantur sacerdotes Romani (\V. M. Lindsay p. 17,
9 prints Atanuvium with cod. L. Th. Mommsen in the Ephem. epigr. 1899 viii. 254 n. 2
B|ves athanulum), G. Goetz Corpusglossariorum Latiuorum Lipsiae 1888 ii. 22,25 ff. = 1899
'°8 f. Alena elSos iror-qpiov dcrrp&Kov (6oTpanivov}) ii oi irpvTaveis iv rah 6W'ai$ xp&vrai,
47 f.=vi. 108 Atanulus (atnanulus cod. A. Swoboda in his ed. of P. N'igidius Figulus
JMndobonae 1889) p. 16 n. o cj. athanulus, which is accepted by P. Kretschmer) aywv
^Yyefox cod. d, Vulcanius cj. atpdyiov) iepiws VKtvos, Kttfir/Xtov, 1889 iv. 406, 33 = vi. 108
a'a"ttlu genus vasis, 1894 v. 591, i8 = vi. 10S atanulum genus vasis, v. 591, 46 = vi. 108
atta»abo genus vasis, Nigid. frag. 9 Swoboda ap. Non. Marc. p. 58, tg f. Lindsay itaque
e* re (aere Scaligeri marg. j. H. Onions cj. aereum) in Saliaribus adtanus (A. Swoboda
J- Mantis) tintinat, id est sonat, Dessau Jnscr. Lai. sel. no. 5050 (the acta of Augustus*
saecti/ares, 17 B.C.), 107 and 132 ad atallam fuerunt (followed by a list of the
°u"U/ecimviri present. F. Biicheler and K. Zangemeister in the Ephetn. epigr. 1899 viii.
5+ took alalia to be the diminutive of atana, attana, attaints)) and perhaps to drravov
^ Asia Minor (?) word for 'pan' or 'pot' (Hesych. s.w. ottoxo, arranges, arravhai from
j 'PPonax frag. 36. 3 Bergk4, frag. 39. 9 Diehl). Kretschmer suggests that the pre-Greek
•g ea"0" = fiTroKOK gave rise to 'Adava 'Atfai-a'a as 'eine Tbpfergbttin,' the later Athena
1. 24. 3 trpUTOL p.iv yap 'Adrjvav €troiv6p.a<Tav ''Eipyavyv sc. oi 'Adrjvatoi).
filler, he hints that the clay vessel from which the goddess got her name may well have
].een regarded 'als Fetisch und Symbol... Die Glosse athanulus iyiov U piws onevot, Keinnkiov
Ss' doch fast an ein gralartiges heiliges Gefass denken.'
 
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