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Cook, Arthur B.
Zeus: a study in ancient religion (Band 3,1): Zeus god of the dark sky (earthquake, clouds, wind, dew, rain, meteorits): Text and notes — Cambridge, 1940

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https://doi.org/10.11588/diglit.14698#0821

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728 Significance of the birth of Athena

E. Riickert1, and G. Hermann2 early in the nineteenth century,
following the lead of the Stoics, accepted Athena as a personifica-
tion of divine Wisdom and laid stress on the myth of Metis3-
Dictionaries and handbooks spread the edifying doctrine, until no
gentleman's library was complete without a bust of Pallas.

The second half of the century rebelled against excessive
moralising and substituted a string of so-called 'physical' interpre-
tations4. F. G. Welcker5, like Diogenes, took Zeus to be the
supreme spirit and equated Athfoie with aithir, the divine effluence
that issues forth from him as, in Philon's theology, the Logos
proceeds from the Godhead. Others, obsessed by equally impossible
etymologies, spent much eloquence in maintaining that Athena,
daughter of the sky-god, must needs be the Dawn6, or at least the
Morning Twilight7.

Such vagaries gradually gave way before the advance of

another

'physical' school, the advocates of Storm-cloud and Lightning-
They too founded upon classical lore, since they claimed the supp°rt

1 E. Riickert Der Dienst der Athena, nach seinen ortlichen Verhaltnissen dafgeS^e
Hildburghausen 1829 pp. 63 'Athena ist ja die Klugheit, die Weisheit, Metis, des Vaters
Zeus, und darum, nach der Theogonie, aus dessen Haupte entsprungen,' 193 'Dies .
Athenen angewendet, mtissen wir es streng verneinen, dass in ihr irgend menscW1
Weisheit, Klugheit oder Tapferkeit vei-ehrt worden sei. Vielmehr, wenn wu
mannichfaltigen Fornien ihres Kultus iiberblicken, werden wir zu der

Ueberzeugunfe

geleitet, dass es die allwaltende gottliche Macht, Weisheit und Giite, die golu
Vorsehung gewesen sei, die man als die gewaltige, hochsinnige, huldreiche Tochter
Himmelsherrschers, als Pallas Athena anbetete.' ■■
" G.Hermann De Graeca Minerva Lipsiae 1837 p. 11 (id. Opuscula Lipsiae ^
271) cites Tzetz. in Lyk. Al. 359 t] 8c (ppbvriaLS 'kB-qva eivWera ravra KiKTijTaf V°v
yap i] (ppivrja^, k.t.\. (supra p. 608 n. 4). .

3 Cp. L.-F. A. Maury Religions de la Grece Paris 1857 i. 425 fif. 'Dans le P""^,.'
personnification des eaux ou tout au moins des vapeurs qui, des eaux, s'elevent dans ^ ^
elle n'est plus guere, a I'epoque de Pericles, qu'une hypostase de la sagesse divme ^
la providence de Zeus1 ('Arnob., Adv. gent., nr, 31...). De deesse de 1'element htrn1^^
elle devient deesse de Pair pur, de l'ether, et par la elle se confond avec le roi des 1
Zeus, qui personnifie le firmament... Athene representa en consequence la sa£eSj^nle
pensee de Zeus... Deja, dans Hesiode, on a vu Metis representer, sous une ^^.^
analogue, la sagesse divine; mais, en passant dans Athene, cette idee s'epure et s a=ra^iliei
Toutes les vertus, toutes les perfections qui s'attachent a l'idee de ['intelligence sup ^
servent a composer le personnage de la deesse... Telle est l'origine du mythe qltl
montre la deesse sortant tout armee de la tete de Zeus.' chic^e

4 O. Gruppe Geschichle der hlassischen Mythologie und Religionsge (
■wdhrend des Mittelalters im Abendland und wahrend der Neuzeit Leipzlfa
p. 179 ff.

6 Welcker Gr. Gbtterl. i. 300 fif. ., j'fit

6 F. Max Miiller Lectures on the Science of Language London 1864 »■ 5°3
Science of Language London 1891 ii. 622 ff.).

7 C. Ploix La nature des dieux Paris 1888 pp. 213—215.
 
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