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Cook, Arthur B.
Zeus: a study in ancient religion (Band 3,1): Zeus god of the dark sky (earthquake, clouds, wind, dew, rain, meteorits): Text and notes — Cambridge, 1940

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https://doi.org/10.11588/diglit.14698#0854

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760

The olive of Athena

imperial date1. In popular parlance it was dubbed sometimes 'the
Stunted or Writhen Olive2,' but sometimes also 'the Citizen
Olive3'—a very notable name, since it assured the citizens that the
Olive was one of themselves. They were astoi: it, or rather she,
was aste. But this sympathy between tree and townsfolk went
further than that. There is reason to think that the Olive of the
Erechtheion was regarded as the life-tree4 of Athens, on whose
preservation the very existence of the state depended. When the
Persians sacked the Akropolis, this all-important tree was burnt-
'But,' says Herodotos5, 'on the day after its burning, when the
Athenians bidden by the king to sacrifice went up to the sanctuary,
they saw a shoot of about a cubit's length sprung from the stump
and duly reported the matter.' Pausanias6 tells the same tale,
except that his olive, instead of one cubit in two days, grows two
cubits in one day. Stories can grow as well as olives!

Clearly the tree was a hardy perennial, and the Athenians were
well advised when they took twelve slips of it and planted them 111
the Akademeia. The resultant trees furnished the sacred oil for tne
Panathenaic victors and were known as mortal', not because they

dasselbe zu bestimmen, und wohl noch niemals ist die Dauer eines jener uralten Stamirie
direct bestimmt und nachgewiesen worden. Die alten Oliven haben meist einen hoh'eI1
Stamm, es fehlt meist der Holzkorper mit den Jahresringen, ofters theilen sie sich dan"
auch in mehrere Stamme durch nattirliche Spaltung. Mit grosser Wahrscheinlich"
wird angenommen, dass die Oliven auf dem Oelberge bei Jerusalem—acht an der Zah
noch dieselben sind, welche einst zu Christi Zeiten dort standen: sie hatten, als ^oV
[N. Bove 'Relation abregee d'un voyage botanique en Egypte, dans les trois Arabia>
en Palestine et en Syrie' in the Annates des sciences naturelles 1834 i- 173] s'e lD!1jej
"wenigstens 6 Meter" im Umfange; unsere attischen sind aber zum Theil noch v
dicker und wenn man daraus auf ihr Alter schliessen darf, miissen diese lebe
Denkmaler aus der hellenischen Vorzeit noch betrachtlich alter sein.' C- Neunran
J. Partsch Physikalische Geograpliie von Griechenland mit besonderer Riicksicht auj ^
Alterthtitn Breslau 1885 p. 416 f. ' Solcher uralter Oelbaume, von denen nianc

vielleicht noch die Bliithezeit Athens gesehen hat, giebt es in Attika noch mehrere:'
Stamme von r—ij m Durchmesser sind nicht selten; im Oelwalde am Replug
kommen Stamme von 2—3 m Durchmesser vor; die Hohenentwickelung ist indess »'e
sehr bedeutend, auch bei den schonsten nur 7—ro m.' See further A. Coutance L'atfr'ef'
folive et I'kuile des olives Paris 1877 pp. 1—456 with figs., H. Kobert Der zahme Oelba<" _
in der religiosen Vorslellung der Griechen Munchen 1894 pp. 1—48, and L. Wenige
Der heilige Olbaum in Otympia Weimar 1895 p. 3.

1 Supra p. 187 figs. 98 and 99.

- H Tra-ynv<pos eXcua (supra p. 187 n. 2).

3 'H aarri iXaia (ib.).

J On life-trees in general see Boetticher Baumkultus p. 163 ff. (' Schikksalsbaume
Mrs J. H. Philpot The Sacred Tree London 1897 p. 84 ff., Frazer Golden Bt>"{■" 'f
Balder the Beautiful ii. 159 ff., E. S. Hartland in [. Hastings Encyclopedia of R*W
and Ethics Edinburgh 1915 viii. ++'>ff., H. Marzell in the Haudwdrterbuch des detiM"
Aberglaubens Berlin—Leipzig 1927 i. 956, Boette ib. 1933 v. 960 ff.

5 Hdt. 8. 55. 1 Paus. 1. 27. 2. 7 Supra p. 187 n. i-
 
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