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Cook, Arthur B.
Zeus: a study in ancient religion (Band 3,1): Zeus god of the dark sky (earthquake, clouds, wind, dew, rain, meteorits): Text and notes — Cambridge, 1940

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https://doi.org/10.11588/diglit.14698#1016

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914 The stone of Dousares

Again, at Petra (the metropolis of Arabia, that is the Edom mentioned in
the Scriptures) in the idol-house there the same thing takes place. They hymn
the Virgin in the speech of Arabia, calling her in Arabic Ckaamoti1, that is

p. 187 n. 1 approves a suggestion of F. Boll, that they represented the five ' Lebenssteme'
of the Egyptians, i.e. the five planets, but also cites the oracle given by Amnion to
Alexander (Cougny Anth. Pal. Append. 6. 178 from pseudo-Kallisth. 1. 33. 2 w §aai\tv
«c<rcn> $oi/3os 6 fnjkbKepws dyopevei- \ dye 6£\eis oi&xjiv dyqpdToiai ved^eiv, \ KTife ttoAic
■wepitp-qpov <virep UpaT-qida vijaov, > | ijs TrpoKdffrjr' <Alu)v> Xl\o\iT(hvios <aiiros> dvaa-
o~ojv j 7revTa\6<pois KopvfpaZcxiv dr^ppova Koapov eXlco'oji').

See further C. Lackeit Aion, Zeit und Ewigkeit in Sprache imd Religion der Griechen
i. Teil: Sprache Konigsberg 1916, ii. Teil: Religion ('im Erscheinen'), id. in Pauly—
Wissowa Real-Enc. Suppl. iii. 64—68, H. Junker 'Uber iranische Quellen der hellen-
istischen Aionvorstellung' in the Bibliothek Warburg. Vortrdge 1921—1922 p. 125 ff.,
E. Norden Die Geburt des Kindes Leipzig—Berlin 1924 p. 24 ff., L. Troje 'Die Geburt
des Aion—ein altes Mysterium' in the Archiv f. Rel. 1923—1924 xxii. 87—116, O. Kern
'Plutos in Alexandreia' ib. p. 199 f, M. Zepf 'Der Gott Alwv in der hellenistischen
Theologie' ib. 1927 xxv. 225—244, F. Cumont in the Comptes rendus de VAcad, des inset1-
et belles-lettres 1928 p. 274 ff., J. Scheftelowitz 'Die Zeit als Schicksalsgottheit in der
indischen und iranischen Religion (Kala und Zruvan)' in the Beitrage zur indischen
Spraclnvissenschaft und Religiousgeschichte 1929 iv. 1—58.

These lucubrations tend to show that the Hellenistic cult of Aion was a seffl1'
philosophical synthesis of several elements, all derived from the near east—the Chaldaean
connexion of eternity with astrology; the old Persian god Zervan, underlying the latel
Mithraic Kronos or Aion (supra ii. 1053); the Phoenician Oulomos 'Eternity' (supra11'
1037), and Aion the human son of Baaut 'Night' and Kolpias 'Wind' (supra i. I91''
the Egyptian Heh, god of Eternity, who as Aion came to be equated with Osiris an
Adonis, and appears not only as a sun-god (Osiris) but even as a moon-goddess (Isis) >
and finally the Gnostic series of Aiones, whose supreme summation was the absolu'e
Aion. In short, it would appear that the cult of Aion was the product of a comprehens've
religious movement, which in some ways recalls the all-embracing ontology of Ne°
Platonism. .

1 The text of Epiphanios, here dependent on a single manuscript (Marcianus 1*5
reads Xaap.ov, which is kept by both K. W. Dindorf and K. Holl. The latter cites
support B. Moritz 'Der Sinaikult in heidnischer Zeit' in the Abh. d. gott. Gesells^1-^
Wiss. Phil.-hist. Classe 1916 Abh. ii. 18, who records numerous inscriptions with 51
names as Xaap.ov, Xaa.p-p.os, ~X.aapp.eovs, Xaa^fiw, Xaia/ios, etc. p

But E. Meyer in Roscher Lex. Myth. i. 1206 would read Xaa/3oD, adding '...dageS^
bedeutet Ka'abu allerdings eine bltihende Jungfrau; dabei ist...der Nachdruck nicM ^
die Jungfraulichkeit, sondern auf die strotzende Fiille zu legen. Ob diese Muttef^,^
Dusares mit dem in Mekka verehrten Steinklotze, der Ka'aba, an die sich bekaW1
auch die Verehrung mehrerer Gottinnen, der Allat, der 'Uzza und der Manat, ansc ,
(Qoran 53, 19 f.), identisch oder nahe verwandt ist, muss bei dem ganzlichen W "
genauer Nachrichten dahingestellt bleiben.' jj0H,

F. Cumont, too, in Pauly—Wissowa Real-Enc. v. 1866 writes: 'Dieses Bae'J ^
das als jungfrauliche Mutter des Gottes angesehen wurde, wie die Petra genii?*
Mithrasmysterien, war Xadj3ov genannt, d. h. wohl "QJO " der Wlirfel." ' ^ JjS'

R. Eisler in the Archiv f. Rel. 1912 xv. 630 prints Xaafiov and notes: ^es>
Lautbestand Xaap-ov entspricht der bekannten, auch im Babylonischen nachwej* .^e
Aussprache von m wie w; ...das -on ist die im Nabataischen auch fiir Feminina ^
Endung auf 1 ; zum Nam'en selbst, dessen Identitat mit der altmekkanischen ^ ^[lic'1
bekannt ist, sowie liber seine Doppelbedeutung "Wlirfel" und "Jungfrau, ^
' "Madchen mit reifer, voller Brust," ' vgl. Blochet, Le culte d'Aphrodite Anahita ^0\,
Arabes du Paganisme, Revue de linguistique xxxv 1902, p. 5 ff. und Eislefi
lxviii, p. 121 ff.'
 
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