Deltion archaiologikon: ekdidomenon apo tēs genikēs ephoreias tōn archaiotētōn — 4.1888

20 ΑΡΧ. ΔΕΛΤΙΟΝ ΤΟΤ ΕΤΟΤΣ 1888. — ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ

προς τοις άλλοις καΐ τω Καθηγητή του Γυμνασίου Παπανδρέου,
όστις 'ιδών το άρχαΐον έγραψε περί αυτού προς την Δημαρχίαν Λε-
τρίνων, ητις και άνηνεγκε τά δέοντα τη Νομαρχία. Διερ/ομένω
δέ μοι δια Πύργου άνεκοινώθη το περι του ευρήματος και δη μ,ε-
ταβάς εις τον τόπον την έπιουσαν είδον αυτό. Παρίστησι δέ έν με-
γέθει ούκ έλάσσονι του φυσικού λέαιναν πατάσσουσαν μέν δια τοϋ
ετέρου των προσθίων ποδών κεφαλήν ευμεγέθη κριού, στρέφουσαν δέ
την εαυτής κεφαλήν οιονεί έν θριάμβω προς άριστεράν. Ή [Λεν λέαινα
σώζεται πλην τινο)ν ακρωτηριάσεων καλώς, του δέ κριού περιλεί-
πεται ή κεφαλή. Τ6 όλον εχει ζωηράν την στάσιν και τεκμηριοΐ
πολύ καλην τέχνην. Έξετάσας τά παρ' αύτώ ευρον λίθους πολλούς
είργασμ,ένους, της αύτής ύλης, έν οίς ενα μέν φέροντα καλούς τρα-
πεζιοσχημους τόρμους ενα δέ μετά κόσμου έκ κυματίου και άβα-
κος, ών ίσως ό ^.έν άπετέλει μέρος του κάτω δόμου του βάθρου,
ό δέ του άνω.

Ό τόπος, έν.ω ευρέθη, καλούμενος νυν « 'ς τά Μάρμαρα» ανή-
κει ε'ις την άρχαίαν Πισάτιδα (προς Δ. του Ένιπέως)· Ίχνη δέ
πολλαχού περισωζόμενα πλίνθων και κεράμο^ν (λέγεται ότι άλλοτε
ευρέθη και ενεπίγραφος λίθος αυτόθι) δηλοΰσιν ότι ή χώρα ήν το
πάλαι κατωκημένη, ό'νομα όμο:>ς νά δοθη έκ τών παρά τοις πα-
λαιούς όλίγο^ν άναφερομένων θά ήτο τολμηρόν άνευ άκριβεστέρων
και δή άνασκαφικών έξετάσεων. Προσθετέον ότι προς τά ΒΔ.,
πλησιαίτατα, κείται λόφος, ό υψηλότατος πάντων τών πέριξ και
άποπτος, "Αγ. Ηλίας καλούμενος, έφ' ου ώσαύτως άπαντώσι ση-
μεία κατωκημένης πόλεο^ς, μ,άλιστα δέ και θεμ,έλια άρχαίου οικο-
δομήματος έπιμ,ηκους (8 μέτρ. προς 5 μέτρ. περίπου) έξ Α. προς
Δ. (ίερου; ).

(Ές αναφοράς τοϋ εφόρου τών έν Ολυμπία και Μεσσηνία αρχαιοτήτων
Β. Λεονάρδου).

Δ'·

Έργα,σέα,δ έν τοις Λϊουαε&Ό&ς Αθηνών.

1 ) Μουσείου Ακροπόλεως.
ΑΙ ύπό την άμ,ε«σον διεύθυνσιν του Γενικού Εφόρου γινόμ,εναι