Münsterbau-Verein <Freiburg, Breisgau> [Hrsg.]
Freiburger Münsterblätter: Halbjahrsschrift für die Geschichte und Kunst des Freiburger Münsters — 1.1905

Flamm, Hermann; Albert, Peter P.: Ordnungen und Satzungen der Freiburger Münsterkirche

■HBH

Flamm, Ordnungen und Satzungen der Münsterkirche

Se pridem ob honorem et reverenciam domini nostri
Iesu Christi eiusque genetricis virginis Marie, in cuius
laude eadem parochialis ecclesia fundata existit, quas-
dam ordinaciones et quedam statuta in eadem ecclesia
ad consilium et dictamen venerabilis et periti viri ma-
gistri Wilderici de Mitra, decretorum doctoris eximii,
pro se suisque in dicta Friburgensi ecclesia successori-
bus ordinasse, fecisse ac statuisse, ut in quadam carta
sigillo eiusdem magistri Wilderici sigillata tunc ibidem
presencialiter ostensa, cuiusque tenor de verbo ad verbum
subscribitur, lacius et plenius continetur.

Hoc addentes et ordinaciones ac statuta in dicta
carta contentas et contenta in eo emendantes, supplentes,
dilatantes et augmentantes videlicet quod, prout in
eadem carta exprimitur, ipsi domini rector et capellani
futuris temporibus secundum ordinacionem per eos tunc
faciendam horas canonicas in dicta Friburgensi ecclesia
cantare et psallere deberent, dixerunt et asseruerunt
ipsi domini rector et capellani predicti se velle huius-
modi horas canonicas psallere, incipere et cantare de
presenti atque in posterum futuris temporibus huius-
modi horarum canonicarum decantacioni velle continuare
officio matutinali ad presens dumtaxat excepto,

prominentes iidem rector et capellani pro se suisque
successoribus ordinaciones et statuta in prefata cedula
contentas et contenta nee non earundem horarum canoni-
carum psallandi ineepeionem et continuacionem se invio-
labiliter observaturos per fidem singulariter per eosdem
in manus mei notarii corporaliter prestitam,

supplicantes prefati domini rector et capellani nee
non magister civium et consules predicti vicario reve-
rendi in Christo patris ac domini domini Heinrici epis-
copi Elettensis administratorisque perpetui ecclesie Con-
stanciensis in spiritualibus generali pro tunc corporaliter
presenti, quatenus huiusmodi ordinaciones et statuta
per eosdem in dicta Friburgensi ecclesia faetas et facta
auetoritate ordinaria approbare, ratificare et confirmare
dignaretur.

Quibus sie peractis pro parte domini rectoris et
capellanorum neenon magistri civium et consulum pre-
dictorum debita cum instancia fui requisitus, ut super
premissis Omnibus et singulis publicum in forma debita
et meliori qua fieri possent conficerem instrumentum seu
instrumenta.

Acta sunt hec anno, indictione, pontificis mense, die,
hora et loco quibus supra, presentibus tunc ibidem ho-
norabili et perito magistro Swedero de Götlikon, physico
Friburgensi, Hartmanno de Hontstikon, rectore ecclesie
parochialis in Birtelkilch antedicte Constanciensis dio-
cesis, Ulrico Payer de Scaffusa et Nicolai de Liningen
de Friburgo pro testibus ad hec vocatis et rogatis.

Sequitur autem tenor carte ordinaciones et statuta
ut prefertur in se continentis in hec verba:

In Christi nomine amen. Nos Johannes Payer rec-
tor singulique capellani et prebendarii ecclesie parrochia-
üs oppidi in Friburg Constanciensis diocesis provide atten-
dentes, quod „omnia, que sunt, a deo ordinata sunt"
Ad Romanos XIII o et Job XXXVIIIo „numquid nosti
ordinem celi et racionem eius ponis in terra?" quasi

sie hätten vor einiger Zeit zur Ehre und Verherr-
lichung unseres Herrn Jesu Christi und seiner jung-
fräulichen Mutter Maria, zu deren Lob die Pfarrkirche
erbaut ist, nach dem Rat und den Angaben des ehr-
würdigen und weisen Meisters und Doktors der Dekrete
Wildericus de Mitra für sich und ihre Nachfolger an
der genannten Freiburger Kirche einige Ordnungen und
Statuten beschlossen, gemacht und erlassen, wie in
einer Urkunde, die das Siegel des Meisters Wildericus
trägt, und die uns eben vorliegt, weiter und ausführ-
licher gesagt ist, und lautet deren Inhalt von Wort zu
Wort, wie unten folgt.

Dabei machen sie jedoch noch einen Zusatz und
verbessern, vervollständigen, erweitern und vermehren
die Ordnungen und Statuten der genannten Urkunde
dahin, dass, wie es daselbst ausgesprochen wird, der
Herr Rektor und die Kapläne in künftigen Zeiten nach
der von ihnen zu erlassenden Ordnung das Brevier
(die kanonischen Stunden) in der genannten Freiburger
Pfarrkirche beten und singen sollen, und sagten und
versicherten der Herr Rektor und die vorgenannten
Kapläne, sie wollten in dieser Weise das Brevier singen,
anstimmen und beten, von heute an und in künftigen
Zeiten mit dem Chorgebet des Breviers fortfahren und
vorerst nur mit der Matutin eine Ausnahme machen,

Und es versprechen der Rektor und die Kapläne
für sich und ihre Nachfolger, die Ordnungen und Sta-
tuten der vorgenannten Urkunde und den Beginn und
die Fortführung des chorweisen Breviergebets unver-
brüchlich einzuhalten, und haben zur Bestätigung dessen
einzeln mir dem Notar persönlich Handschlag gegeben,

zugleich bitten die vorgenannten Herren, der Rek-
tor und die Kapläne, der Bürgermeister und die ge-
nannten Ratsherren den Generalvikar in spiritualibus
des ehrwürdigen Vaters in Christus und Herrn Herrn
Heinrich, Bischof von Alet, des ständigen Verwalters der
Konstanzer Kirche, der persönlich zugegen ist, er möge
die so erlassenen Ordnungen und Statuten, die sie in der
Freiburger Kirche gemacht hätten, kraft seiner recht-
mäßigen Vollmacht billigen, genehmigen und bestätigen.

Nachdem nun dies also geschehen, bin ich von
Seiten des Herrn Rektors und der Kapläne und auch
des vorgenannten Bürgermeisters und der Ratsherren
eindringlich gebeten worden, über die obigen Punkte
insgesamt und einzeln in richtiger und möglichst guter
Weise eine oder mehrere Urkunden aufzusetzen.

Das geschah im Jahr, der Römerzinszahl, im Ponti-
fikatsjahr des Papstes, Monat, Tag, Stunde und Ort,
alles wie oben gemeldet, in Gegenwart des ehrenwerten
und weisen Magisters Swederus von Götlikon, des Frei-
burger Stadtarztes, Hartmanns von Hontstikon, des Rek-
tors der Pfarrkirche zu Birtelkilch in der vorgenannten
Konstanzer Diözese, Ulrich Payers von Schaffhausen
und Nikolaus' von Liningen von Freiburg, die zu diesem
Zweck als Zeugen berufen und gebeten wurden.

Hier folgt nun der Inhalt der Urkunde, die, wie
erwähnt, die Verordnungen und Statuten enthält, getreu-
lich von Wort zu Wort:

In Christi Namen Amen. Wir Johannes Payer,
der Rektor, und wir die Kapläne und Präbendare der
Pfarrkirche zu Freiburg, Konstanzer Diözese, haben
sorgfältig bedacht und erwogen, dass „alles, was ist,
von Gott wohlgeordnet ist" (Römerbrief Kapitel XIII),
und die Stelle bei Job Kapitel XXVIII: „Kennst du