Gazette des beaux-arts: la doyenne des revues d'art — 7.1860

Nr. 4
Miller, Emmanuel: Une charte concernant Le Primatice

i NE CHARTE CONCERNANT LE MUMATICE. 213

(( François par la grâce de Dieu roy de France, à nostre aine et féal
« conseiller et trésorier de nostre espargne maistre Jehan Du Val salut et
« dilection. Nous voulons et vous mandons que des deniers de nostre es-
d pargne vous payez, baillez et délivrez comptant à nostre cher et bien
<( ame painctre et vallet de nostre chambre Francisque de Prymadicis dit
« Boulongne, estant à présent en la ville de Rome, la somme de six cens
(( soixante quinze livres tournois faisant la valleur de m? escuz d'or soleil
« à xlv sols tournois pièce, que nous lui avons ordonnée, ordonnons par
<( ces présentes, pour convertir et emploier en achact et paiement de cer-
(( taines effigies, médailles, tableaux et autres choses anticques que nous
« desirons recouvrer au dict Rome où nous l'avons cy devant envoyé
<( pour les choisir et retenir, oultre et par dessus les aucunes sommes de
(( deniers que nous luy avons cy devant pour semblable cause ordonnées,
« et par rapportant ces dites présentes signées de nostre main avec
a quictance sur ce suffisante du dict Francisque de Prymadicis, ou de
« nostre cher et bien ame Albert Salmati marchant bancquier demourant
« en ceste nostre ville cle Paris, ès mains duquel avons commandé que
« la dite somme soit délivrée pour la faire tenir au dit Rome, et icelluy
« de Prymadicis. Nous voulons la dite somme de vic lxxv livres estre
« passée et allouée en la despense de vos comptes et rabattue de vostre
<( recepte de notre dite espargne par nos ames et feaulx les gens de nos
« comptes ausquels nous mandons ainsi le faire sans aucune difficulté et
« sans ce que des dites effigies, médailles, tableaux et autres choses qui
« ont esté et seront achetées ou dit Rome par le dit de Prymadicis, du
« pois et valleur d'icelles, de la délivrance qui nous en sera cy après
« faicte, ne comme il aura converty et employé la dite somme et autres
« deniers par luy receuz. En l'effect dessus dit vous soyez tenu faire au-
« trement apparoir dont nous vous avons relevé et relevons de gran
« dispance par ces dites présentes, car tel est notre plaisir, nonobstant
« quelconques ordonnances, restrinctions, mandemens ou deiïénses à ce
« contraires. -Donné à Paris le dernier jour d'octobre l'an de grâce mil
« cinq cent quarante, et de notre règne le vingt sixième.

« François.

« Par le Roy, Bayard. »

Ainsi, François Ie1 fait donner au Primatice une somme de 675 livres
tournois, pour « achact et paiement de certaines eftigies, médailles, ta-
bleaux et autres choses anticques qu'il désire recouvrer à Rome. » Au
momenl où le roi signait cette lettre, c'est-à-dire le M octobre 15/i(), le