Notae Numismaticae - Zapiski Numizmatyczne — 2.1997

I. Artykuly
Cieciela̢g, Jerzy: Some remarks on the coinage of herod Philip
that symbolizes the coastal city of Bethsaida/Julias.73 He quotes the exam-
ple of Antipas, who indeed placed a reed on coins struck in Tiberias on
lake Gennesaret.74 The problem is in whether the mark on Philip’s coins
really is a reed or rather a laurel branch. For the present, the question of
the mint in Bethsaida/Julias seems beyond solution.

JERZY CIECIELĄG

Kilka uwag o mennictwie Heroda Filipa

Monety emitowane przez Heroda Filipa są dość niezwykłym zjawiskiem w au-
tonomicznym mennictwie żydowskim. Jako pierwszy władca żydowski odważył się
on przedstawić na monetach podobizny ludzkie i pogańską świątynię. Nie mniej
zdumiewający jest brak jakichkolwiek symboli żydowskich, z wyjątkiem neutralne-
go kwiatu lilii.

Pełny obraz mennictwa Filipa wyłania się jednak dopiero w momencie, kiedy
po analizie monet Filipa i prefekta Judei Poncjusza Piłata okazuje się, że jesteśmy
świadkami swego rodzaju rywalizacji propagandowej, do której pretekst dała śmierć
Liwii. Można się dziwić zuchwałości Filipa, który ośmielił się występować przeciw-
ko rzymskiemu namiestnikowi, i to w dodatku przy pomocyjednego z najważniej-
szych środków propagandy, jakim była w starożytności moneta. Pamiętać jednak
trzeba, że prefekta Judei wiązało o wiele więcej ograniczeń niż Filipa, który for-
malnie był tylko zależnym od cesarza władcą.

73 Julias, like Tiberias, was located on lake Gennesaret, often also called the Sea of
Galilee.

74 F. Stricken, op. cit., p. 185