Notae Numismaticae - Zapiski Numizmatyczne — 2.1997

III. Kronika
Korczyńska, Elżbieta: Kronika Gabinetu Numizmatycznego Muzeum Narodowego w Krakowie (1989-1996)
Niezwykle miłym wydarzeniem było dla Gabinetu przyznanie jego za-
służonemu pracownikowi prof. Stefanowi Skowronkowi, nagrody na
V konkursie im. Jana Gawrońskiego, za pracę „Moneta w kulturze starożyt-
nego judaizmu”.

Na zakończenie trzeba jeszcze wspomnieć o dwóch ważnych inicjaty-
wach, które wiążą Gabinet, a szerzej Oddział im. Emeryka Hutten-Czap-
skiego ze środowiskiem miłośników numizmatyki oraz wszystkich, którym
zależy na przywróceniu stałej ekspozycji w pałacyku przy ulicyj. Piłsudskie-
go. Pierwszą ze względu na czas powstania było powołanie Klubu Przyja-
ciół Gabinetu Numizmatycznego (1994), drugą - zawiązanie Towarzystwa
Przyjaciół Muzeum im. Emeryka Hutten-Czapskiego (1996), zainicjowa-
nego m.in. przez jego potomków w Polsce i za granicą. Głównym celem
Towarzystwa, którego członkami założycielami są także przedstawiciele
Dyrekcji Muzeum Narodowego i pracownicy Gabinetu Numizmatyczne-
go, jest szerokie udostępnienie zbiorów Rodziny Czapskich w Muzeum
im. Emeryka Hutten-Czapskiego.

ETŻBIETA KORCZYŃSKA

A Chronicle of the Numismatic Cabinet

at the National Museum in Cracow (1989-1996)

Almost from the beginning of its existence, the journal Numismatic-Archaeolo-
gical News used to publish information on the numismatic department at the Na-
tional Museum in Cracow. To continue that tradition, we would like to run a Cabi-
net chronicle in our periodical. The collection’s origin and vicissitudes before and
after the last war have been spoken of on other occasions. A new stage in the Cabi-
net’s history began in 1989 with the retirement of its long-time administrator Dr.
Janusz Reyman, who was succeeded by Bogumiła Haczewska. The transition was
preceded by comprehensive stocktaking which helped determine the exact num-
bers of particular groups of items (antique, Polish and foreign, medals, religious
medals, banknotes, miscellaneous). One of the first decisions made following the
stocktaking was to buy a computer and three new safes. Gradually, a computer
register was developed of coins and the library (the latter completed).

After the prolonged and laborious, though necessary, stocktaking, time came
to proceed with normal activity and development of the collection. Between 1989