Notae Numismaticae - Zapiski Numizmatyczne — 7.2012

Nekrologi / Obituaries
Bodzek, Jarosław: W spomnienie o prof. dr. Peterze Berghausie (1919-2012)

Tom VII

Kraków 2012

JAROSŁAW BODZEK
Muzeum Narodowe w Krakowie

Wspomnienie
o prof. dr. Peterze Berghausie
(1919-2012)

16 listopada 2012 r. w Munster zmarł prof. dr Peter Berghaus, jeden z najwy-
bitniejszych XX-wiecznych badaczy numizmatyki. Profesor odszedł zaledwie kil-
ka dni przed swoimi 93 urodzinami. Jego życie wypełnione było zamiłowaniem
do numizmatyki, intensywną pracą naukową i organizacyjną oraz działalnością 305
charytatywną.
Peter Berghaus urodził się 20 listopada 1919 r. w Hamburgu. Naukę szkol-
ną rozpoczął w słynnym hamburskim Johanneum - szkole o wielkich tradycjach
założonej w 1529 r. Już w wieku szkolnym zaczął pasjonować się numizmatyką
i kolekcjonowaniem monet. Wówczas także zarysował się naukowy charakter za-
interesowań przyszłego badacza, który skoncentrował się na zbieraniu szczegól-
nie go interesujących monet kontramarkowanych. Pasja numizmatyczna zaowo-
cowała w 1937 r. przyjęciem młodego Petera Berghausa w poczet członków klubu
hamburskich numizmatyków (Hamburger Mtinzfreunde).
Edukację przyszłego wybitnego numizmatyka przerwała II wojna światowa.
Powołany do Wermachtu, w kwietniu 1945 r. Peter Berghaus stracił lewe przedra-
mię w wyniku ran odniesionych w ostrzale lotniczym. Ani wojna, ani odniesiona
ciężka rana nie zmieniły jednak jego pełnego życzliwości usposobienia.
Po zakończeniu wojny studiował w Hamburgu historię, etnografię i histo-
rię sztuki. Studia zakończył napisaną pod kierunkiem prof. Waltera Havernicka
dysertacją z zakresu numizmatyki zatytułowaną Wdhrungsgrenzen des westfali-
schen Oberwesergebietes im Spatmittelalter (Hamburg 1951).
Od 1950 r. kontynuował swoją pasję, pracując jako numizmatyk w Westfali-
sche Landesmuseum fur Kunst und Kulturgeschichte des Landschaftsverbandes