Robert, Carl [Honoree]
Aus der Anomia: archaeologische Beitraege ; Carl Robert zur Erinnerung an Berlin dargebracht — Berlin, 1890

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27 und, fast wörtlich damit übereinstimmend, in Cornificius' rheto-
rica ad Herenniüm 18, 12 (die beide wie gewöhnlich nur ver-
schiedene Repliken eines römischen resp. griechischen Ehetors
darbieten) findet .sich folgende Einteilung des Begriffes Narratio:
Cic. I 19, 27, p. 26 ed. Weidner (seine Fassung ist, wie
sich im einzelnen herausstellen wird, vollständiger und meist rich-
tiger): Narratio est rerum gestarum auf ut gestarum expositio.
Narrationum genera tria sunt: unum genus est, in quo ipsa causa
et omnis ratio controversiae continetur. Alterum, in quo digressio
aliqua extra causam aut criminationis aut similitudinis aut delecta-
tionis non alienae ab eo negatio, quo de agitur, aut amplificationis
causa interponitur: Tertitim genus est remotum a civilibus causis,
quocl delectationis causa non inutüi cum exercitatione dicitur et
scribitur1). Ems partes sunt duae, quarum altera in negotiis, al-
tera in personis maxime versatur. Ea, quae in negotiorum expo-
sitione jwsita est, tres habet partes: fabulam, historiam, argu-
mentum.

Fabula est, in qua nec verae nec veri similes res continentur,
cuius modi est: Angues ingentes alites, iuneti iugo (Pacuvius Ribb. 2
p. 130).

Iiistoria est gesta res, ab aetatis nostrae memoria remota,
quod genus: Appius indixit Cartliaginiensibus bellum. (Enn.
annal.)

Argumentum est ficta res, quae tarnen fieri potuit. Huius-
modi apud Tercntium: Kam is postquam ex ephebis. (Andria v. 51.)

lila autem narratio, quae versatur in personis, eiusmodi est,
ut in ea simul cum rebus ipsis personarum sermones et animi per-
spici possint (ut—possint fehlt bei Cornificius), hoc modo:

') Die Worte: quod delectationis causa non inutili cum exercitatione di-
citur et scribitur sind von Weidner und anderen ohne Grund getilgt, werden
aber durch den parallelen Satz bei Cornif.: in quo tarnen exerceri convenit
gestützt. Der Zusatz soll den eigentlich überflüssigen Excurs entschul-
digen. Dergleichen Erzählungen, will er besagen, sind eigentlich nur zur
delectatio da, höchstens kann sich ein künftiger Redner durch Übung in
solchen Erzählungen bilden, wie ja bei den Progymnasmatikern (im zweiten
Band von Spengels rhetores yraeci) ein ständiges nqoyvftvttafia -das tiiqytjfttt
bildet.
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