Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 10.1966

Kolekcjonerstwo
Czernic-Żalińska, Wanda: Salon Sztuki "Skarbiec" w Warszawie: Kalendarz Działalności w Latach 1940 - 1950
6. Leon Wyczólkowski, Giewont o zachodzie słońca, wł. Zofia Rancewicz

Anna Bilińska, Emilia Dukszyńska i Olga Boznańska. W roku 1941 otrzymaliśmy obrazy:
Dziewczynka z gołębiem Rajeckiej ze zbiorów Haliny Wyszyńskiej (il. 8); Bilińskiej Portret młodej
kobiety ze zbiorów Rejchera oraz parę jej obrazów marynistycznych z Bretanii; Dukszyńskiej
Portret pani; Boznańskiej Portret własny ze zbiorów Rejchera oraz Kwiaty.

Portrety powyższe ocaliłam z Powstania i są w posiadaniu klientów i naszym w Warszawie.

Malarki obce reprezentowały portrety: M. Elisabeth Vigee-Lebrun Portret Izabelli z La-
sockich Ogińskiej, Angelica Kaufmann Portret nieznanej pani. Oba portrety otrzymaliśmy
ze zbioru Józefa Młodeckiego. Był on wybitnym znawcą portretu, codziennym gościem naszego
Salonu. Zbioru jego nie widziałam, bo ukrył go starannie na czas wojny. W jednym z pierwszych
dni Powstania Józef Młodecki zginął na Szucha. Po wojnie dowiedziałam się od jego żony,
że wszystkie portrety spłonęły.

W marcu 1941 otrzymałam od Bronisławy Rakowiczowej z Poznania następujące obrazy,
pochodzące z galerii Rosińskiego z Poznania: Matejko — Szkic do Batorego pod Pskowem
kupił od nas Edmund Maciejewski z Poznania (il. 9); Siemiradzki — Handlarz wazonów; Cza-
chórski — Przed balem; Chełmoński — Jarmark na konie ocalał, widziałam go w muzeum

31 Rocznik Muz. Nar. t. X/66