Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 18.1974

Sesja Champollionowska w Muzeum Narodowym w Warszawie, 20 XII 1972
Michałowski, Kazimierz: Zagajenie
Kazimierz Michałowski

ZAGAJENIE

Panie Ambasadorze Francji,

Panie Ambasadorze Arabskiej Republiki Egiptu,

Panie, Panowie,

W roku 1972 cały świat kulturalny obchodzi rocznicę wielkiego naukowego odkrycia doko-
nanego przez Jean François Champolliona — odczytania hieroglifów egipskich. Jego nieduża
broszura wydana w formie listu do Sekretarza Académie des Inscriptions et Belles-Lettres,
pana Dacier, z dnia 27 IX 1822 roku zawierała krótkie wyjaśnienie dotyczące podstaw i charak-
teru pisma hieroglificznego. Główne uroczystości naukowe odbyły się w Paryżu, w Instytucie
Francji dnia 20.X.1972 r. pod protektoratem Prezydenta Republiki z udziałem Ministra Edukacji
i Kultury i przemówieniem Prezesa Académie des Inscriptions et Belles-Lettres i jej Sekretarza,
Uroczystości tej, w której wzięła udział nawet orkiestra Gwardii Republikańskiej, nadano
szczególną oprawę pod kopułą Instytutu Francji. Specjalnymi wystawami i publikacjami naród
francuski uczcił swego wielkiego syna, a przede wszystkim jego odkrycie. Druga uroczystość
w skali państwowej miała miejsce w Kairze. I tam, pod wysokim protektoratem, zorganizowano
wystawę i sesję naukową. Ale nie tylko te dwa kraje, związane najbardziej z samym odkryciem,
ale i inne ośrodki naukowe zorganizowały z tej okazji specjalne manifestacje. Na specjalną
uwagę zasługuje konferencja egiptologiczna, która odbyła się w dniach 25 X — 1 XI 1972 r.
w ramach programu Akademii Nauk ZSRR w Moskwie i Leningradzie. Na sesję tę zostali za-
proszeni najwybitniejsi specjaliści z całego świata. Czy wobec tego Polska mogła pozostać obojętna
wobec tej rocznicy — Polska, która w ostatnich latach dzięki swoim odkryciom wykopaliskowym
w Egipcie znalazła się w czołówce zagranicznych misji naukowych prowadzących wykopaliska
i prace badawcze nad Nilem.

Do święcenia w Muzeum Narodowym tej uroczystości zobowiązują nas nie tylko nasze
odkrycia w Deir el-Bahari, Aleksandrii, Tell Atrib czy Nubii, ale również fakt posiadania w na-
szych zbiorach cennych zabytków sztuki i kultury starożytnego Egiptu, które tu właśnie, w Muze-
zeum Narodowym są przedmiotem wnikliwych opracowań naukowych, i których ekspozycja

i