Instytut Historii Sztuki <Krakau> [Hrsg.]
Sztuka Kresów Wschodnich: materiały sesji naukowej — 3.1998

Betlej, Andrzej: Uwagi na temat twórczości Francesca Capponiego

Andrzej Betlej

Instytut Historii Sztuki UJ

Kraków

UWAGI NA TEMAT TWÓRCZOŚCI FRANCES CA CAPPONIEGO1

Dotychczasowe wiadomości na temat architekta Francesca Capponiego,
działającego na terenach ziem ruskich dawnej Rzeczypospolitej w drugiej tercji
w. XVIII można określić jako bardzo skąpe2.

W latach 1739—41 według projektu Antoniego Castellego oraz Francesca
Capponiego była wznoszona kaplica p.w. Najświętszej Marii Panny (zwana
także „Kaplicą stopek Najświętszej Marii Panny") przy klasztorze dominikań-
skim w Podkamieniu3 (il. 3, 5,6). Drugą wzmianką na temat działalności artysty
jest informacja, iż 13 VI 1749 zawarto z nim kontrakt na prowadzenie budowy
kościoła Dominikanów Obserwantów w Sieniawie — po architektach Giovan-
nim Spazzio oraz Franciszku Antonim Mayerze4. Prace te (założenie sklepienia
i kopuły, wykonanie sztukatorskich kapiteli) Capponi ukończył w roku 1751.

Zachowały się także informacje o dość szerokich kontaktach artystycznych
architekta oraz bogatej korespondencji. I tak np. w r. 1738 Capponi udzielał
„agentowi artystycznemu Józefa Franciszka Sapiehy" księdzu (jezuicie) Micha-
łowi Obrębskiemu wskazówek dotyczących polichromii w kościele boćkow-
skim5. W r. 1740, określony jako „budowniczy lwowski", przesyłał informacje
temuż duchownemu na temat ówcześnie wznoszonych kopuł w kościołach
lwowskich6 oraz — poprzez niego — polecał Sapieże usługi malarza włoskiego
Davide Antonio Fossatiego7. Obecnie można dodać nieco nowych faktów do
życiorysu Capponiego oraz nieco rozszerzyć jego oeuvre. Wiadomo, że urodził
się 6 X 1689 w miejscowości Cadro pod Lugano8, jednak dróg, jakimi trafił do
Rzeczypospolitej, jak na razie nie można odtworzyć9.

Pierwszą znaną i udokumentowaną archiwalnie budowlą Capponiego jest
kruchta kościoła bernardyńskiego w Sokalu, wzniesiona w latach 1728—3010
(il. 7). W latach 1732—33 wykonał także w tym kościele płaskorzeźbioną
dekorację sztukatorską, przedstawiającą prawdopobnie sceny z Męki Pańskiej,
w kaplicy cudownego obrazu Matki Boskiej Pocieszenia11. Na podstawie tej