Archivio storico dell'arte — 1.1888

Fasc. III
Nouvi documenti

NUOVI DOCUMENTI

quidquid per dictos procuratores et quemlibot oorum
actum, dictum, gestum, factum vel procuratimi fuerit
in premissis seu ali quo premissorum etc... et versa vice
dictus Antonius ad ostendendam animi sui gratitudinem
erga prédictum D. Michaelem, quem non solum ut
dominimi et patronum sed etiam uti patrem reputavit
et reputat, nitro sciens rem gratam tacere et benepla-
citam dicto D. Michael! promittit sub onere conscientiae
suae, se prò eodem D. Michaele tamquam suo beno-
factori precipuo oraturum et Deum precaturum ante et
post illius obitum, si premoriretur ipsi D. Antonio secun-
dum naturae cursum, prò [salute] ipsius D. Michaelis
et animae suae respective et quolibet anno donec ipsi
I). Michael et Antonius vixerint in die sexta martii qui
est dies natalis dicti Domini Michelis, et post illius
Michelis obitum, in die mortis suae, prestare prandium
et cenam tresdecim pauperibus ipsi D. Antonio bene-
visis et quomodo dicto D. Antonio videbitur, incipiendo
ab anno 1564 proxime venturo: et preterea etiam sciens
rem gratam tacere dicto D. Michaeli, promittit in com-
putimi dotis D. Benedictae suae sororis, quae inservivit
per multos annos et hodie etiam inservit dicto D. Mi-
chaeli, eidem Benedictae dum maritabitur dare summam'
se. centum monetae, volens et intendens quod dieta
dotatio juvet et prosit prò salute animae ipsius D. Mi-
chaelis tamquam si procederet et.....ab ipso D. Mi-
chaele, attento quod possibilitas et facultas dotationis
predictae procedit ex dato et facto dicti D. Michaelis
qui fecit ei dictas donationes, recognitiones et reniune-
rationes ut supra dietimi est: et promisit ulterius do-
tare alteram sororem suam quae reperitili' in partibus
et patria sua, prò arbitrio tamen et voluntate ipsius
d. Antonii, qui tamen astrictus non sit ad dandum ultra
summam alioruni se. centum monetae, etiam intuitu et
contemplatone dictarum donationum sibi factarum a
dicto D. Michaele, quia cognoscit in hoc compiacere
dicto D. Michaeli, et vult quod propterea tendat pariter
dieta dotatio in salutem animae ipsius D. Michaelis et
habeat vim et effectuni elemosinae per dictum D. Mi-
chaelem eidem factae prò gloria et honore Dei et ad
utilitatem dictae sororis, ut ipsae sorores pariter ha-
beant occasionem orandi Deum prò ipso Michaele et
illius anima et remissione suorum peccatoruni: et dictus
I). Michael cuius respectu dictus D. Antonius dictas
promissiones doti uni fecit et facit ut supra, remittit
(juantitatem et tempus soluendi dictas dòtes arbitrio et
liberae voluntati dicti Domini Antonii, et quod contra
voluntatem ipsius D. Antonii nihil petere nec pretendere
possint neque valeant directe nec indirecte, alias dictae
sorores amittant et perdant ipso facto si contrafecerint
dieta sciita ducenta, et dictus Antonius non teneatur alias
nec alio modo dare eis dieta sciita ducenta quia sic sibi fa-
cere placuit: dictusque Antonius quietavit eumdem Mi-
chaelem Angelum de ornili co quod ex causa servitutis
predictae aut alia quavis de causa petere posset a
dicto domino Michaele Angelo, cimi pacto de rem ha-
bitam et receptam ulterius non petendo : prò quibus ita

inviolabiliter observandis et adimplcndis, dictae partes
obligarunt et hipotecarunt se se, eorum(|iie heredes

et in futurum successores, etc.....et rogaverunt me

notarium publicum infrascriptum ut plura si opus fue-
rit conficiam instrumenta. Actum Romae in regione
Montium et in domo solitae habitationis eiusdem Do-
mini donatoris, presentibus ibidem audientibus et in-
tolligentibus, ac so eorum propria manu tribus ex eis
subscribentibus, videlicet D. Johanne Baptista Garbagno
causarum procuratore; R. D. Alexandre do Rapis cle-
rico, Cremonensis dioc. capellano in ecclesia S. Mario do
Loreto de Urbe; D. Laurentio de Duca cive Cevalodensi
Siculo studente ; D. Cola Jacobi de Amicis de Genezano,
Palestine dioc. pictore ; et D. Petro Alovisio Gaita Ro-
mano clerico coniugato, testibus ad predicta omnia et
singula vocatis, habitis, specialiter atquo rogatis. In
cuius quidem donationis originalis calce ita erit scri-
ptum: lo Michelangelo Buonarroti dono e confermo come
di sopra. Io Giovanni Baptista Garbagno fui presente
testimonio a quanto di sopra si contiene. Io Don Ales-
sandro Rapa Cremonese fui presente alle prescritte cose.
Et io Lorenzo de Duca siciliano fui presento a quanto
è scritto de sopra. Io Pierluigi Gaita sopradetto fui
presente a quanto di sopra si contiene.

(Arch. dei Notai Capitolini. Atti di Giacomo Curreto,
Voi. 654, pag. 77.)

Dimora dello Spagna a Macerata

Fra (pianti hanno pubblicate notizie, sinora però
sempre scarsissime, intorno all' insigne pittore Giovanni
di Pietro soprannominato lo Spagna, nessuno, che io
sappia, ha fatto mai cenno della sua dimora nelle Marche.
Ascrivo pertanto a mia buona fortuna il poter produrre
cinque incontestabili documenti dai quali risulta indu-
bitata una notizia sfuggita finora ai più diligenti ricer-
catori anche della città stessa, ove egli fece soggiorno.

R questa fu Macerata, ai cui oneri comunali nel dì
18 agosto 1508 lo Spagna come cittadino fece solenne
promessa di sottoporsi.

Di tale atto non si ha più il testo; e non se ne
avrebbe neppure più memoria, se il benemerito Pompeo
Compagnoni nella seconda parte della sua Reggia Picena,
che tuttora conservasi inedita nella Biblioteca Macera-
tese, non ne avesse notato il sunto colle più scrupolose
indicazioni del libro che il conteneva andato poscia
miseramente perduto. 1

Nel 17 aprile 1510 il medesimo Spagna costituitosi
personalmente innanzi al notaio Piergiorgio di Antonio
in Recanati, ivi stipulò un istromento col quale rilasciò

1 18 Augusti 1508. Promissio magistri Ilispani pictoris de sub-
eundo ut civis onera Communis (Ibi. 252, Supplementi lib. de-
cretor. edito per Ser Deiphobum Jacobi Fereti a die 8 Aprilis 1506
ad 1 Junii 1509 folior. 312).