Archivio storico dell'arte — 3.1890

Fasc. IV
Nuovi documenti
NUOVI DOCUMENTI

XL.

1525, giugno 13.

Archivio sudd. — Protocollo I del Notaro Domenico
Del Danese, ad annum.

Transazione tra M" Antonio da San Gallo da una
parte, ed il Priore e i Santesi di S. M. della Quercia
dall'altra, mediante la quale, dopo regolati i pagamenti
finali dovuti per saldo del palco o soffitto dorato al
sudo Antonio da San Gallo, questi si obbliga a conse-
gnarlo compiuto nel prossimo Settembre, e promette
donare 40 ducati alla Madonna per la salute dell' ani-
ma sua.

Die XIII Iunii

Actum fuit hoc Yiterbii in palatio Domini Guberna-
toris, in aula Ilerculea dicti Pa.latii, siti in civitate Yiterbii,
in contrata Sancti Angeli de Spata, juxta plateam Co-
munis, etc.

Cum hoc fuerit et sit, prout infrascripte partes fuisse
et esse vera asseruerunt, quod alias Magister Antonius
de San Gallo architectus ceperit ab Officialibus Priore
et Fratribus B. Marie Virginis in Quereli coptimum
balchi seu sofficti aureati, prò certo inter eos convento
pretio, prout constare dixerunt manu Ser Evangeliste
Iohannis de Viterbio; et postmodum inter duas partes
fuerit facta quedam transactio, et deventum ad certa
pacta et conventiones, prout etiam dixerunt patere manu
Ser Francisci de Tineosinis: et subsequenter nata sit
altera transactio celebrata inter Sanctenses ex una, et
Magistrum Iohannem, alias Pazera, carpentarium, no-
mine dicti Magistri Antonii ex altera, prout dixerunt
patere manu Ser Iohannis Antonii Bonhominis: et cum
fuerint solute plures quantitate specuniarum et ducato-
rum dicto Magistro Antonio per dictos Sanctenses, et
etiam solute plures pecuniarum summe, dicto nomine,
Antonio Boninsegne dieta de causa, de quibus patere
dixerunt per quietationes manu dicti Antonii Boninse-
gne, ad que instrumenta et quietationes omnes diete
partes se referunt : hinc est, quod dictus Magister An-
tonius Sangallus ex una, et Ser Augustinus Almadianus
et Ser Bernardinus Latinus, Superstites et Operarii diete
B. Virginis in Quercu, cum presentia consensu et vo-
luntate Venerabilis Patris Fratris Baptiste Ser Casoli
de Florentia, ad presens Prioris dicti Conventus, ex Fra-
trum partibus ex altera, venerunt ad infrascriptam tran-
sactionem, pactum, seu concordiam; quod prò parte
omnis residui dicti balchi, dicti Sanctenses, ut supra,
solverunt dicto Magistro Antonio presenti etc., ducatos
centum quinquaginta de carlenis, ad rationem decem
carlenorum prò quolibet ducato, per manus Iohannis
Baptiste Iacobi de Viterbio, solventis prò parte pretii
argenti, empti per dictum Iohannem Baptistam 1 a dictis

1 A schiarimento di questa vendita di argenti, diamo il se-
guente estratto, cavato dal Libro dei Ricordi dall'anno 1517 al

Superstitibus: de quibus centum quinquaginta ducatis
prefatus Magister Antonius prò se etc, eisdem Sanetensi-
bus presentibus etc, fecit finem et generalem quieta-
tionem etc; absolvens ipsos prò aquiliana stipulatione
etc, legitime interposta etc; et de toto residuo restanti
prefati Superstites et Operarii, in presentia dictorum
Prioris et Sindaci diete Ecclesie, promiserunt prefato
Magistro Antonio presenti etc, dare et cum effectu nu-
merare ducatos centum de carlenis, per totum mensem
Septembris proximi futuri, et residuum, statini faeto
computo cum heredibus Antonii Boninsegni, statini sol-
vere dicto Magistro Antonio; et versa vice, dictus Magi-
ster Antonius promisit ejusdem sumptibus etc, pre-
sentibus etc, reaptare resarcire et compiere dictum
balchum, usque ad ipsius perfectionem, juxta obligatio-
nem alias factam, et postmodum relinquere et donare
diete Beate Virgini et fabrice ipsius ducatos quatra-
ginta similes, prò remedio anime sue, et prò amore
ipsius Beate Virginis: quod balchum promisit reaptare et
finire per totum mensem Septembris ut supra. Pro qui-
bus omnibus et singulis observandis etc. obligaverunt etc.

XLI.

1536-1538.

Ricordi di Casa Sacchi dal 1476 al 1572, publicati
da Ignazio Ciampi tra le Cronache e Statuti della Città
di Viterbo. - Firenze, Viesseux, 1872, a pag. 436.

Paolo III fa compiere a sue spese la doratura del
palco costrutto dal San Gallo.

(1) 1536. A dì 16 di Septembre. Ricordo come a decto
dì venne a Viterbo Papa Paulo III nostro ciptadino, 1

1555, segnato col n. 117 a carte 122'. — 1525. Ricordo come a dì
28 di maggio fu dato a fare la libreria sopra el ehoro a Mae-
stro Baptista de Cortona... et perchè ci era qualche debito con
M° Antonio da San Gallo, per conto del paleo di chiesa, et
poco ordine ci si vedeva per l'avvenire di pagallo, rispetto alle
elemosine che non venivano, fu deliberato col Consiglio de'
Frati... che fussi bene fare una scelta d'argenti, e si dovessi
vendere; la somma de' quali denari si dovesse distribuire, parte
per pagliare M' Antonio de San Gallo, et parte per dare per-
fezione alla libreria. Questi argenti furono circa libre 38, e
fumo venduti a Giovan Battista di Jacopo Viterbese, a car-
lini 72 la libbra; e si cavarono ducati 244 di carlini et boi. 60.

1 I signori di Farnese godevano tutti, da tempo assai remoto,
della cittadinanza Viterbese. Quando ai 17 decembre 1175 morì,
nel suo palazzo in Viterbo, Messer Gabriele Francesco di 1 ar-
nese, il Consiglio del Comune gli decretò speciali onoranze, non
soltanto in contemplazione dei molti beneficj da lui recati alla
città, secl etiam quia civis Viterbiensis est (Lib. Reformat., voi.
20, c. 72). Ai 22 ottobre 1472 Pier Luigi di Farnese, fratello del
suddetto Messer Gabriele, domandò al Consiglio ut liceat sibi et
suis in perpetuum uti etfrui civilitate Viterbiensi, alias sibi et
suis in perpetuum concessa. E il Consiglio lo accordò. (Lib. cit.,
voi. 21, c. 197'). Lo stesso Consiglio nel 18 novembre 1494, come ap-
prese la nomina del Card. Alessandro Farnese, dipoi Paolo III,