Archivio storico dell'arte — 4.1891

Fasc. II
Nuovi documenti
NUOVI DOCUMENTI

1369,28 febbraio. « Die eadem soluti fuerunt de eodem
mandato Johanni Yezati prò tribus paribus cutellorum
prò mensa domini pape XXII fior, cum dimidio, et prò
1III cabaniis prò eodem domino papa XI fior., et prò
quibusdam ferris inbularum (?) YIII fior., que omnia
fuerunt empta per ipsum et missa Romani de mandato
domini G. Maurelli, magistri bospicii domini pape, ipso
Johanne manualiter recipiente, ascendunt XLII fior. . ..
XII8 ». (R. 327, fol. 90 v°).

IT.

Gregorio XI lasciò Avignone il 13 settembre 1376.
Dopo essersi soffermato a Marsiglia, il 18 ottobre ap-
prodò a Genova, da cui partì il 29 dello stesso mese.
Pisa, dove arrivò li 6 novembre, lo ritenne otto giorni.
Di là si recò a Piombino e a Corneto.1 A^erso la metà
di gennaio 1377, fece il suo ingresso in Roma. Il suo
« Possesso » è descritto nell'opera del Cancellieri (pa-
gine 31-32).

Gregorio XI non aveva aspettato d'arrivare alla ca-
pitale, per occuparsi de' restauri de1 monumenti. Fin
dai 16 aprile del 1372 aveva ordinato all'abate di Mont-
majour d'inviar subito un uomo del mestiere a Roma
per restaurare il campanile di Santa Maria Maggiore,
e a' 19 gennaio 1373 aveva fatto versare 3000 fiorini
d'oro per questo lavoro e per altri dello stesso genere. 2

Gregorio XI, come già Urbano Y, conduceva con se
parecchi artisti avignonesi. Noteremo subito tra questi
Guglielmo Colombier. Questo maestro diresse tra gli al-
tri i lavori intrapresi in Anagni. Il legnaiuolo Yerano
de Briode lavorò ugualmente in Anagni ed anche a
Roma e a Corneto.

1373, 7 decembre. « Verano de Bryoda fusterio dni
hri pape prò faciendis aliquibus reparationibus in pa-
latio dicti dni nri apud Cornetum XXX frane., valent
XXXII fi. cani., IIII S. mon avin. ». (R. 345, fol. 75 v°).

I lavori di ricamo erano affidati a due altri artisti
del mezzogiorno della Francia, Guglielmo e Bernardo
de Frezenches che avevano già accompagnato Urbano Y
nel suo viaggio.

Appena stabilito a Roma, Gregorio XI fece intra-
prendere moltissime riparazioni nelle chiese e palazzi di
Roma, come alle porte e ai bastioni.

1377, 27 gennaio. « Dieta die fuerunt soluti ibidem
(apud Romam) domino Bertrando de Macello, deducendi
super operibus et reparationibus per eum Rome in pa-
lacio Apostolico factis fieri, de quibus computavit, C fior.
Camere ». (R. 345, fol. 93).

1377, 6 febbraio. « Dieta die ibidem fuerunt soluti
magistro Johanni Morillia ostiario minori et fusterio
domini nostri prò certis operibus et reparationibus fa-
ciendis Rome, in certis portis que custodiuntur, ad ex-

1 Ferloni, Viaggi dei Sommi Pontefici, p. 224, 225.

1 Ukdmont, Oesdiichte der Stadt liom, t. II, p. 1004, 1213.

Archivio storico dell'Arte - Anno IV, Fase. II.

pensas dicti domini nostri, XXX fior. cani. ». (R. 345,
fol. 99).

1377, 13 febbraio. « Die xm dicti mensis fuerunt so-
luti ibidem magistro Johanni Morilia.. . . prò certis ope-
ribus et reparationibus ac serraturis factis et faciendis
tam in certis portis que Rome custodiuntur ad expensas
domini nostri quam in scalis palacii, de quibus conipu-
tabit, etc., LX fior. cani. ». (R. 345, fol. 100).

1377, 2 marzo. « Dieta die fuerunt soluti ibidem
(Rome) Sancto Laurentii et Petro Pauli Bonidiei, fu-
steriis de Urbe, deducendi de pretio quod a camera de-
bent recipere ratione nonnullorum cadafallorum1 que
debent facere intra Palacium Apostolicum Rome apud
Sanctum Petrum, ipsis prò se et aliis fusteriis. . . . per
manus Petri de Morteriis recipientibus, L fior. cara. ».
(R, 345, fol. 106 v°).

1377, 3 marzo. « Dieta die fuerunt soluti ibidem Bo-
cachio pererio de Urbe deducendi sibi super certa quan-
titate mur quam debet facere inter Portam Pertusii in
Roma, et portam Yiterbii, ipso per manus dicti Petri
de Morteriis recipiente, Y fior. cara. ». (R. 345, fol. 108).

1377, 10 marzo. « Sancto Laurentii et Johanni Iaco-
bini fusteriis de Urbe facientibus certa cadaffalla (sic)
supra mur(os) extendentes se de porta Perusii (sic) ad
portam sancti Spiritus in Urbe, deducendi de pretio di-
ctorum cadafallorum (s*'c), LY fior, currentes Rome, va-
lentes LIII fior, cani., XIY s., YI d. urbis ». (R. 345).

1377, 13 marzo. « Sancto Laurentii fusterio de urbe,
deducendi de pretio cadafallorum que cum certis aliis
fusteriis facit retro palatium apostolicum apud Sanctum
Petrum XY fior. cani. XXIIII, s. YI, d. urb. ». (R. 345).

1377, 14 marzo. « Bocachio pererio de Urbe qui facit
murum in certis locis retro palatium dni nri pape apud

Sanctum Petrum, deducendi IX fior, cani., XXXIII s.,

YI d. urb. ». (R. 345).

1377, 16 marzo. «Johanni Pebe de Urbe prò certis
reparationibus per eum factis Rome apud Sanctum Pe-
trum prò palafrenariis dni nri pape per magistros fu-
sterios dni nri extimatis et taxatis, XXI fior, cam.,
XY1I s., mon. urbis ». (R. 345).

1377, 31 marzo. « Petro de Paulo fusterio de urbe
qui una^ cum certis aliis fusteriis fecit supra murum
viridari dni nri in urbe YIII cadafalla sive bertestas,
ad rationem XXII fior, currentium Rome prò quolibet,
prò complemento et plenaria satisfactione dictorum ca-
dafallorum sive bertestaruin, XVIII fior, cani., XXVIII s., .
mon. urb. ». (R. 345).

1377, 21 giugno. « Dieta die, cum Guillelmus de Ma-
miaco de Tholosa fuerit conductus ad unum annum ad
restaurandum muros et tecta doniorum Palatii domini
nostri apud sanctum Petrum in Urbe, et prò dicto ter-
mino ipse cum uno famulo debeat recipere ab Aposto-
lica Camera XXXVI florenos currentes Rome, de quibus,
ex conventione secum habita, debet de presenti recipere

1 Cadafalus — Echafandage (Ducanoe).