Münsterbau-Verein <Freiburg, Breisgau> [Hrsg.]
Freiburger Münsterblätter: Halbjahrsschrift für die Geschichte und Kunst des Freiburger Münsters — 5.1909

Albert, Peter P.: Urkunden und Regesten zur Geschichte des Freiburger Münsters, [5]

Albert, Urkunden und Regesten zur Geschichte des Freiburger Münster

brief. Hiebi waren in gerihte dise gezüge, die herumb
urteil sprachent: LuHfrit Atscher, Cunz Statz, Ru*di
Hu°ter, meister Jacob Sorner, Boeldeli Kreyger, Landolt
Heinzman Zenthener, Henni Greine und ander erber
lüte. Dis beschach und wart dirre brief gegeben ze
Friburg vor offenem gerihte des jars da man zalte von
gottes gebürte drüzehenhundert jar und sehsundfünfzig
jar an dem nehsten cistage nach sant Peters tag ze an-
gändem ougst.

Münsterarchiv.

160. 1356 September 3, Freiburg. -- «Her Berhtolt

von Tuengen ein priester, capelan zuo unser fronen
münster ze Friburg und Agnese sin swester» vergaben
dem Heiliggeistspital 1/2 Matte im Bann zu Mengen
und x/î Juchert Acker im Bann zu Opfingen unter
Vorbehalt der Nutznießung auf Lebenszeit «unbe
zwen phenninge gewonlicher Friburger münze zinses
jerliches . . . ze sant Martins tag».

Die Urkunde war besiegelt mit des Kaplans
Insiegel, das verloren ist.

Auf der Rückseite steht von wenig späterer Hand

geschrieben: «Ist gevallen anno [MCCC]LXIIII°».

Stadtarchiv. — Vgl. die Urk. d. Heiliggeistspitals 1, 166
Nr. 405.

161. 1356 September 30, Freiburg. — Vor dem Schult-
heißengericht der Stadt Freiburg verkauft Hug Ederli
der burgermeister ze Friburg und Pfleger des gotzhuses
unser vrouen münster ze Friburg . . für sich und für alle
sine nachkomenen an des . . gotzhuses stat. . dem priester
Johannes kilcherren ze Mershusen und Katherinen siner
muoter das hus und gesesse, das gelegen ist ze Friburg
in der hindern Wolfhuwellen, dem man spricht zuo der
Justisen, mit allem dem begriffe, so dazuo hindenan und
vornan, undenan und obenan gehört, lit einsit an der
gewilligen armen hus und andersit nebent her Cu°nrat
von Untkilch eime capelan zuo unser vrouen münster
ze Friburg nach der herschaft reht von Friburg und
ouch nach den zinsen, ane geverde, so vormals vor
disem koufe von demselben huse gant . . umb seht-
zehen pfunt pfenninge gewonlicher Friburger münz . .
zuo eime rehten lipgedinge ir beder lebtagen und nüt
fürbas und wann sü bede en sint und abegant, so sol
mit rehtem gedinge das obgenante hus nach des nach-
gänden tode under inen widerumb vallen und gevallen
sin an unser vrouen bu und an den pfleger des ob-
genanten gotzhuses, wer er danne ist, lidiklichen ane
mengeliches Widerrede und irrunge, ane alle geverde.

Münsterarchiv. — Vgl. auch Nr. 123.

162. 1356 Dezember 2, Konstanz. — Die beiden
Generalvikare des Bistums Konstanz beauftragen den
Propst von Allerheiligen, den Komtur der Johan-
niter und den Stadtschreiber zu Freiburg, etliche
Priester und Kleriker daselbst zur Besserung ihres
Lebenswandels anzuhalten bei Vermeidung bestimmter
Geldstrafen, deren eine Hälfte dem Münster zugute
kommen soll.

Vicarii episcopatus Constanciensis sede vacante in
spiritualibus et temporalibus générales honorabili in

Freiburger Miinsterbläfter V, 1,

Christo preposito monasteri! Omnium Sanctorum necnon
conmendatori fratrum ordinis sancti Johannis domus in
Friburgo et notario civium civitatis Friburgensis ibidem
salutem in eo, qui est omnium vera salus. Innotuit nobis,
quod nonnulli sacerdotes ac alii clerici in sacris et eciam
in minoribus ordinibus constituti in civitate Friburgensi
degentes seu eciam persone ecclestiastice contra sacro-
rum canonum instituta in detrimentum honestatis ordinis
clericalis in proprie salutis dispendium et scandalum
plurimorum hactenus multifarie excessus plurimos com-
miserunt et adhuc committere non formident, quorum
excessus ut plurimum hactenus remanserant ex eo im-
puniti, quod ad nostram noticiam debite non pervenerunt,
presertim propter loci distanciam civitatis et clericorum
eorundem. Cupientes igitur excessus clericorum, quorum-
cumque pena debita corrigere et ipsorum mores in me-
lius reformare ne facti perversitas transeat presump-
toribus in exemplum et ut sacerdotum dignitas ibidem
congruis honoribus digne ab omnibus veneretur, discre-
cioni vestre, de qua plenam in domino fiduciam gerimus,
vestigiis bone memorie domini Johannis dei gracia olim
episcopi Constanciensis inhérentes presentibus commit-
timus iniungimus et mandamus, quatenus convocatis
omnibus et singulis personis ecclesiasticis et sub statu
clericali in dicta civitate Friburgensi existentibus ab
eisdem vice nostra iuramenta corporalia vel saltim pro-
missiones manuales nomine sacramenti recipiatis de
parendo vice nostra mandatis vestris et penis per vos
ipsis et ipsorum cuilibet iniungendis super iniuriis quod
vulgo fräflinan dicuntur, per eos perpetratis et in antea
perpetrandìs quodque delinquentes modo premisso et
excedentes ibidem pro modo culpe ad invitacionem con-
sulum civitatis Friburgensis iuxta suas puniciones et
statuta iuri divino et canonico non contraria penis de-
bitìs et condignis per vos et non prout cives dictaverint,
puniatis, ne facilitas venie in centivum tribuat delinquendi,
ut sic scandalum ex delieto cleri non emendato sub-
ortum per emendam debitam reformetur. Volumus
eciam, ut medietatem omnium penarum pecuniariarum
a clero ibidem solvendarum deductis correctionis eorun-
dem expensis procuratoribus fabrice ecclesie sancte Marie
in Friburgo et residuam medietatem procuratoribus fa-
brice ecclesie Constanciensis matricis in subsidium
structure ipsarum ecclesiarum integraliter assignetis nec
alicui penam remittatis iniunctam. Preterea volumus, ut
uno vestrum absente duo présentes illud, quod incumbit,
sine dolo et fraude peragere possint. Et ut in gravibus
et enormibus cleri excessibus ad correctionem specialem
loci ordinarii spectantibus huius clericos sive in sacris
vel in minoribus ordinibus constitutos aut personas ec-
clesiasticas delinquentes graviter invocato ad hoc auxilio
brachii secularìs de licencia nostra, etìam sine metu
exeommunicacionis tenemus et teneri faciatis, si opus
fuerit, ipsosque excedentes per nos debite corrigendos
nocis presenters et presentari faciatis ipsorum exceden-
cium sumptibus et expensis, nomina eciam clericorum
vobis in premissis vel aliquo premissorum obedire
recusancium nobis recusatis, ut contra eosdem gravius
procedere valeamus, presentibus quamdiu vicarii sumus
et non amplius in suo robore permansuris. Datum Con-
stancìe anno domini millesimo CGC« quinquagesimo
sexto, IV» nonas decembris indictione nona.

Stadtarchiv.