Muzeum Narodowe <Krakau> [Hrsg.]
Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie — 12.1980

Grabowska, Irena: [Wspomnienie o Prof. Zbigniewie Bocheńkim]
Dnia 1 sierpnia 1976 roku zmarł Profesor Dr Zbigniew Bocheński, wy-
bitny muzeolog i uczony, długoletni pracownik i wicedyrektor Muzeum
Narodowego w Krakowie. Urodzony 4 listopada 1901 roku w Krośnie
jako jedyny syn Zygmunta i Heleny z Tałasiewiczów, tamże rozpoczął
naukę w szkole powszechnej, kontynuowaną w następnych latach w Ma-
kowie Podhalańskim. W roku 1912, w związku z nominacją ojca na sta-
nowisko sędziego Sądu Apelacyjnego, rodzina przeniosła się do Kra-
kowa, gdzie młody Bocheński zaczął uczęszczać do IV Gimnazjum Re-
alnego im. Henryka Sienkiewicza. Rok ten zapoczątkował stały i ser-
deczny Jego związek z tym miastem i jego zabytkami. Przepojona ro-
mantycznym kultem dla przeszłości, osobliwa atmosfera „Polskich
Aten" wywarła przesądzający wpływ na kształtowanie się zaintereso-
wań młodego chłopca, podsycanych lekturą ulubionych powieści histo-
rycznych pióra Sienkiewicza, Gąsiorowskiego i Przyborowskiego. Swo-
je pierwsze spotkanie z Muzeum Narodowym, któremu miał poświęcić
w przyszłości 42 lata Swego życia, opisał w XI tomie Rozpraw i Spra-
wozdań. Artykuł ten stanowi nie tylko interesujący przyczynek do Jego
biografii, ale także ma wagę dokumentu, rzucającego światło na ekspo-
zycję muzealną w owych odległych latach.

Po zdaniu w roku 1920 egzaminu dojrzałości i odbyciu trzymiesięcz-
nej służby wojskowej w 5 szwadronie zapasowych taborów rozpoczął
w styczniu 1921 studia na Wydziale Historii Sztuki i Prehistorii Uniwer-
sytetu Jagiellońskiego. Szczere zamiłowania, ogromna pracowitość i już
wtedy przejawiająca się łatwość formułowania na piśmie wyników
swych badań szybko zwróciły na Niego uwagę wykładowców. Najbliż-
szy był Mu znakomity uczony i pedagog prof. dr Julian Pagaczewski -—
Bocheński zawdzięczał mu bardzo wiele i pod jego kierunkiem przy-
gotował dysertację pt. Dwór obronny w Dębnie, na podstawie której
w roku 1926 uzyskał stopień naukowy doktora filozofii. Z okresu stu-
diów zachowała się teka z rysunkami i akwarelami, przedstawiającymi
zabytki dawnej architektury, do której włączał studia krajobrazowe
i portretowe.

Związki Zbigniewa Bocheńskiego z muzealnictwem zapoczątkowane