Archivio storico dell'arte — 1.1888

Fasc. VI
Nuovi documenti

NUOVI DOCUMENTI

quondam Philipp! patritius florentinus asseruit quod
alias bone memorie Benedictus de accoltis titilli sancti
Eusebii dum vixit Sancte Romane Ecclesie Cardinalis
Ravenatensis nuncupatus tanquam verus dominus et pos-
sessor ut se esse tunc dixit vendiderit et titillo vendi-
tionis concesserit et tradiderit tunc domino Benvenuto
de oliveriis mercatori fiorentino socio et institori ratio-
nis bancharie tunc in urbe cantantis sub nominibus
d. Julii et Laurentii de Strotiis et sociorum quandam ip-
sius Cardinalis domum magnani, positam in Urbe Roma
in Burgo Sancti Petri in Strata Alexandrina vulgariter
dieta una cum quadam alia domo illi contigua que olim
fuit Raphaelis de Urbino nec non cum certis aliis do-
munculis que sunt sive erant tunc inter dictam domimi
magnani et domum q.m Raphaelis de Urbino supradic-
tas et etiam a parte posteriori dictarum domorum cor-
respondentibus in strata Burgi veteris Carreria sancta
nuncupata et iuxta alia sua notissima confinia tam ex-
pressa quam non expressa in instrumento venditionis
predicte rogato per dominimi Antonium Massam de Gal-
lesia notarium in Romana Curia prò pretio et pretii no-
mine scutorum sex millium auri in auro de sole tunc
solutorum compensatorum et benefactorum et alias
prout in instrumento venditionis predicte in actis dicti
Notarii rogato sub die 14 Decembris 1540 seu alio tem-
pore veriori continetur Et cum pacto deinceps seu fa-
cilitate per dictos emptores dicto quondam Cardinali ad
faciendam illi rem gratam concessa de retrovenditione
infra certuni tunc expressum tempus iamdudum ex mine
effluxum et prò eodem precio licet de anno 1541 post
dictam venditionem sequendo dicto pacto fuerit per ac-
tum bone memorie Reverendissimi Cardinalis renuncia-
tum interveniente etiam desuper exbursatione et solu-
tione dicto bo : me : Cardinali facta se. septingentorum
auri in auro ultra precium predictum propter quod ipse
domus remanserunt libere dictis de Strotiis et hodie
111. d. Roberto Strotio ad quem ex divisione honorum
facta cum suis fratribus remanent et sic hactenus a tem-
pore diete venditionis eis facte ut supra dictum est citra
et etiam de presenti tente et possesse extiterint et pos-
sidentur quoque de presenti ex titillo et causa emptio-
nis predicte et sic iusto titillo et bona fide.

« Sitque etiam prout tam prefatus 111. d. Robertus
quam alia pars infrascripta asserunt quod novissime
dominus Benedictus qui etiam se asserit esse de ac-
coltis sub eo pretextu quod ipse et quondam Hadrianus
eius assertus frater predefunctus fuerint et sint filli
seu nati bo: me: Petri de Accoltis dum vixit Cardinalis
Anconitani nuncupati et diete domus omnes spectarent
et pertinerent ad dictum quondam Petrum Cardinalem
et successive ad ipsos filios et hodie ad ipsum Bene-
dictum et Petrum filium dicti quondam Adriani ex per-
sona sui patris defuncti contra et adversus prefatum
111. D. Robertum Strotium dictarum domorum moder-
num possessorem moverint litem do et super dictis do-
mibus et illarum causa et occasione et causam huius-
modi in viin specialis commissionis s. d. Pape committi

curaverint et fecerint R. d. Julio A radino uni ex sacri
palacii apostolici causarum auditoribus coram quo ad
nonnullos actus citra tamen cause conclusionem proces-
sum extitit et sic adhuc pendet indecisa Et licet pre-
fatus 111. d. Robertus pretendat quod dictis pretensis de
Accoltis nec alicui eorum nullum unquam ius nulla
actio competat nec competere possit neque debeat
in et super dictis domibus et pertinentiis earum nichi-
lominus cupiens se eximi et liberari a dictis vexatio-
nibus pretensione et molestiis et carere etiam molestia
diete litis mote

« Et versa vice etiam prefatus d. Benedictus nomine
suo et dicti Petri sui asserti nepotis pariter intendat
ulterius secum non contendere et sumptus ulterioris
litis evitare et ipsius litis eventum cum anceps sit non
expectare.

« Huic est quod hac presenti die decima tertia men-
sis maii anni 1559.

IH. d. Robertus Strotius &c.

(Lo Strozzi paga mille scudi a Benedetto e Pietro
Accolti, i quali con ciò rinunziano ad ogni pretesa.)

Pastorino a Reggio d'Emilia

Sulla dimora del celebre medaglista senese in questa
città, pubblicò anni addietro due documenti il profes-
sore Amadio Rondimi, traendoli dal carteggio farne-
siano dell'archivio di Parma: 1 ora nuove indagini mi
hanno fatto trovare due altre lettere che appunto si
riferiscono a Pastorino, e che servono ad illustrare un
breve ed interessante periodo della sua vita.

Dalle date inscritte sulle medaglie dell'artista, pare
che egli abbia cominciato a lavorare in Ferrara nel
1547 quando ritrasse Alfonso II d'Este, allora principe
ereditario; 2 dopo un intervallo di cinque anni in cui
non troviamo alcun suo lavoro datato, egli vi ricom-
pare nel 1552 per eseguirvi le due stupende medaglie
delle giovinette Lucrezia ed Eleonora d' Este 3 e suc-
cessivamente passa a Reggio d'Emilia come incisore
di conii a quella zecca.

La comunità di Reggio aveva ottenuto da Ercole I
d'Este, fin dal 1491, il diritto di battere monete di
argento e d'oro, diritto che essa poi dava in appalto
al miglior offerente; però i principi di Ferrara eserci-
tavano sempre un po' di sorveglianza sulla monetazione
e spesso imponevano alla comunità che affidasse agli
incisori della zecca ducale ferrarese la fabbrica della

1 Ronchim : II Pastorino da Siena. (Atti e memorie delle
RR. Deputazioni di Storia Patria per le provincia modenesi e
parmensi. Serie I, voi. V).

2 Armano : Les medailleurs italiens, HI, 84, J. — La data
1547 è incisa nel rovescio che forse spetta ad un'altra medaglia:
infatti Alfonso d' Este dimostra nel ritratto di Pastorino un'età
superiore ai cpiattordici anni, che aveva nel 1547.

3 Armand: op. cit. I, 191, 38 e 205, 104.