Instytut Historii Sztuki <Posen> [Hrsg.]
Artium Quaestiones — 3.1986

Recenzje i omówienia: Seminarium rogalińskie 1980 - "Teatr, teatralność, teatralizacja w kulturze plastycznej XIX wieku"
Ratajczak, Dobrochna: Szkarłatny szlafrok Fryderyka Lemaitre'a czyli rozważania o teatralności romantycznej

RECENZJE I OMÓWIENIA

tyczne widmo — pisze Aleksander Rappoport — i jednocześnie zaostrzało nowe for-
my widzenia”; umożliwiało widzowi identyfikującemu się z postaciami ..przeżycie
przestrzeni w trakcie gry”51.
Pod tym terminem Rappoport rozumie akt wyobraźniowego zjednoczenia widza
ze scenicznym światem, akceptację złudzenia jego obecności i własnego w nim, kon-
templacyjnego udziału. Ta gra obecności i nieobecności, umowności i realności wy-
korzystuje opozycyjność aktów i antraktów pogłębioną w teatrze romantycznym
przez całkowite wygaszenie sali w trakcie spektaklu (sygnał wyrwania widowni z
jej realnego świata), antynomiczność gry świata i ciemności. Na styku więc oplycz-
no-perspektywicznych i społeczno-aktorskich układów, relacji zachodzących mi :dzy
sceną a widownią powstaje fenomen teatralizowania zachowań i działań52. On to-
właśnie pozwala potraktować reakcje widowni w kategoriach odbicia akcji scenicz-
nej i odwrotnie, ujrzeć na scenie odbicie codzienności. Dzięki niemu właśnie dzieło
teatralne, istniejące tylko chwilowo, ma szansę przetrwania w steatralizowanych
zachowaniach odbiorców.
Podsumowując tę część rozważań powiedzmy, że pytanie o teatralność epoki ro-
mantycznej jest pytaniem o ogólne ramy tworzenia i odbierania obrazowego komu-
nału inscenizacyjnego tej epoki, mieszczącego się w kanonie podstawowych działań
obrazo- i złudzeniotwórczych włoskiej sceny barokowej. Romantyczny komunał in-
scenizacyjny respektuje włoskie wymagania stworzenia dla ciągu steatralizowanych
obrazów z akcją (dramatu w obrazach) ustabilizowanej konstrukcji przestrzennej
ze stałym centrum zorientowania, projektującej akt odbioru dzieła przy zachowa-
niu dystansu społecznego między obrazem a widzem, dzięki czemu stawało się moż-
liwe zaakceptowanie złudzenia „naturalności” tego obrazu. Na tym „włoskim” grun-
cie perspektywicznym” jest realizowany wielki „temat ramowy” 53 epoki: temat wal-
ki jednostki z siłami wobec niej zewnętrznymi ujęty wszakże z subiektywnego pun-
ktu widzenia. Ta właśnie subiektywność wymagała idealizacji, podporządkowania
dominującej w obrazie wizyjności elementów materialnego bytu, steatralizowanej
codzienności wykorzystywanej w funkcji uwierzytelnienia przedstawionego świata.
Teatralizacja ta opierała się o ciągi zwielokrotnionych znaków i znaczeń, dzięki
czemu romantyczny światoobraz uzyskiwał charakter w pewnej mierze odrealniony,
ulegając powiększeniu w stosunku do rzeczywistości. Stawał się tym samym jej,
„sobowtórem”.
3. Czas najwyższy odwołać się do przykładu. Oto młody debiutujący dramatopi-
sarz, Pierre Berton, zostaje przyjęty przez słynnego aktora romantycznego teatru
bulwarowego, Frederica Lemaitre’a.
„Pozłacane meble w obrzydliwym stylu obrzydliwej epoki miały pąsowe obicia
i żółte frędzle; utrzymane w tych samych barwach portiery zakrywały drzwi. Są-
dząc po wszystkich oznakach, była to typowa inscenizacja czwartego aktu melodra-
matu u bogatego bankiera, w salonie Roberta Macaire’a pławiącego się blasku sła-
wy. Czekałem przez dziesięć minut (...), kiedy nagle odwróciwszy się na dźwięk

51 A. Rappoport, Prostranstvo tieatra i prostranstvo goroda w Jevropie XVI -
- XVII ww., tamże, s. 206. W tym miejscu wypada stwierdzić, że połączenie aktora z obrazem
zrealizuje w pełni dopiero romantyczna technika sceniczna. Tymczasem Rappoport ten akt
zjednoczenia widzi już w okresie baroku, kiedy to aktor zwykle zajmował pozycję jakby na
krawędzi znajdującego się za nim „tunelu perspektywicznego”.
52 Ibidem, s. 207.
53 J. Białostocki, Ikonografia romantyczna, op. cit., s. 60.