Instytut Historii Sztuki <Posen> [Hrsg.]
Artium Quaestiones — 11.2000

Rozprawy
Bryl, Mariusz: Historia sztuki na przejściu od kontekstowej Funktionsgeschichte ku antropologicznej Bildwissenschaft (casus Hans Belting)
HISTORIA SZTUKI NA PRZEJŚCIU OD FUNKTIONSGESCHICHTE KU BILDWISSENSCHAFT

Pierwszą część zamykają rozważania Beltinga na temat muzeum
sztuki współczesnej jako miejsca, w którym toczy się obecnie i będzie to-
czyć w przyszłości spór o historię sztuki. W muzeach tych bowiem „wy-
stawia się nie tylko sztukę współczesną, ale też prezentuje posiadaną
przez nas ideę historii sztuki”. W obliczu różnorodnych, wzajemnie sprzecz-
nych koncepcji sztuki, funkcjonujących obecnie w obiegu artystycznym,
rodzi się jednak pytanie czy jesteśmy jeszcze w stanie porozumieć się co
do „wspólnej idei historii sztuki, którą dawałoby się bez problemów wy-
stawiać w muzeach”67. Jest to pytanie, którego nie można uchylić, albo-
wiem zarówno sztuka współczesna, jak i muzeum potrzebują siebie na-
wzajem:
Dzisiejsza sztuka byłaby bez muzeum nie tylko bezdomna, ale i niema, wręcz nie-
widoczna. Z kolei muzeum, choć w tak małym stopniu predestynowane do sztuki
współczesnej, gdyby zamknęło przed nią swoje podwoje, dokonałoby swojej włas-
nej historyzacji68.
Sytuacja zmieniła się przy tym od czasu, gdy Douglas Crimp w arty-
kule On the Museum’s Ruin z 1980 roku, zwracając się przeciwko „moral-
no-estetycznej autonomii” sztuki modernistycznej, obwieszczał koniec
„muzealnej fikcji”, polegającej na prezentacji „sztuki jako homogeniczne-
go systemu, a historii sztuki jako idealnego porządku”. Piętnując „neo-
konserwatywne wykorzystywanie muzeum jako miejsca sztuk pięknych”,
wzywał też Crimp (w innym tekście) do oporu przeciw fałszywej postmo-
dernie, „powracającej do nieprzerwanego kontinuum sztuki muzealnej”.
Od tamtego czasu, stwierdza Bełting, zjawisko zwane sztuką muzealną
utraciło swoją ekskluzywność: ,Absolutnie wszystko jest dzisiaj sztuką
muzealną, ponieważ wszystko wisi albo stoi w muzeum”69.
Wspólną płaszczyzną porozumienia stał się obecnie rynek sztuki, „w
muzeum konsekruje się towar, którym handluje się jednocześnie na tar-
gach sztuki”. Dzieła sztuki współczesnej funkcjonują zatem jak towary,
stanowią „oglądowe symbole starego mitu sztuki”, wyrażającego się obec-
nie już tylko w ich - niekiedy niesłychanie wysokich - cenach. Muzeum
utraciło swoją dawną funkcję integralnej części burżuazyjnego modelu
akulturacji. Wystawy zaspokajają obecnie dwie nowe potrzeby: informa-
cji i zaskoczenia. „Muzeum stało się dworcem dla odjeżdżających pocią-
gów fantazji, zamiast pozostawać celem naszej pielgrzymki do miejsca
sztuki”70. Jako przykłady nowej czasoprzestrzennej jakości w sposobie

67 Ibidem, s. 103.
68 Ibidem, s. 104.
69 Ibidem, s. 105.
70 Ibidem, s. 108.